• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403031711363
  • خبرنگار : 50624

هفدهمین جشنوارۀ شعر روح‌الله برگزار شد

هفدهمین جشنوارۀ شعر روح‌الله برگزار شد

ایسنا/اصفهان ویژگی خاص شعر امام خمینی(ره)، عرفانی بودن و شور و نشاط و تحرک در آن است. اشعار امام سرشار از نکاتی چون نفی خودبینی و دوری از خود است و برخلاف مکاتبی که پوچ‌گرایی و نهیلیسم را ترویج می‌کنند، در شعر ایشان شور و نشاطِ پیوسته جاری است.

این جملات عصر امروز (۱۷ خرداد) در اختتامیۀ هفدهمین جشنوارۀ شعر روح‌الله مطرح شد که توسط مؤسسۀ تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره) اصفهان و به میزبانی سالن همایش‌های اتاق بازگانی اصفهان برگزار شد.

در این آئین مهدی بنکدار، مدیر مؤسسۀ تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره) اصفهان پس از تجلیل از «رضا بدالرسماء» و رونمایی از اثر او با عنوان «خورشید ولایت»، در جشنوارۀ شعر روح‌الله، گفت: پس از اعلام فراخوان در زمستان ۱۴۰۲، دوستانِ ما در استان‌های مختلف به مثابه یک شبکهٔ تبلیغاتی عمل کرده و فراخوان این رویداد را به سراسر کشور ارسال کردند. در نتیجه، ۱۱۷۰ اثر از ۵۰۳ شاعر به دبیرخانه‌ جشنواره ارسال شد و پس از غربالگری بیش از ۱۷۰ اثر به مرحلهٔ داوری نهایی رسید.

او با معرفی داوران هفدهمین جشنوارۀ شعر روح الله اظهار کرد: استاد عبدالجبار کاکایی به‌عنوان رئیس هیئت داوران، سعید بیابانکی، عباس شاهزیدی معروف به استاد خروش و استاد خان احمدی و دکتر معتمدی دیگر داوران این جشنواره بودند.

مدیر مؤسسۀ تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره) اصفهان ادامه داد: علی‌رغم این تصور غالب که به علت تبلیعات مسموم مجازی و فشارهای اقتصادی، یاد حضرت امام(ره) فراموش شده، ما در این جشنواره متوجه شدیم که یاد امام در قلب‌های شعرا و جوانان زنده است.

بنکدار گفت: به شهادت داوران جشنواره، آثار ارسال شده، از لحاظ محتوایی و فنی فراتر از انتظار بود. ما قبل از هفدهمین جشنوارۀ شعر روح‌الله، پیش‌نشست‌ها و ۲۴ نشست ادبی در ۲ سال گذشته برگزار شد. ۲ پیش نشست تخصصی کودک و نوجوان با حضور پیشکسوتان برگزار شد و بخش کودک و نوجوان به صورت مستقل در همین سال یا سال‌های آینده نیز برگزار خواهد شد.

در ادامه نیز جهانگیر قاسمی، معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی (ره) تصریح کرد: این جشنواره سال‌هاست که در اصفهان برگزار می‌شود و هدف آن شناسایی استعدادهای ادبی و گسترش زبان شعر اجتماعی و عرفانی است. لازم به ذکر است که برگزاری هفدهمین جشنواره، نشان از موفقیت این جشنواره در اصفهان دارد.

سپس حسین محمدی مبارز، کارشناس ادبیات، درمورد ویژگی‌های شعر امام خمینی(ره) چنین بیان کرد: قوت و قدرت شعری حضرت امام (ره) آن‌گونه که باید گفته نشده است. ایشان  ۱۲۹ غزل، ۱۱۷ رباعی، ۳ قصیده، ۲ مسمّط، یک ترجیع‌بند و ۲۱ قطعه و اشعار متفرقه داشتند.

او اضافه کرد: در شعر امام، برخلاف مکاتبی که پوچ‌گرایی و نهیلیسم را ترویج می‌کنند، شور و نشاط پیوسته جاری است. این اشعار به سبک عراقی و برداشت شده از قلمرو فکری حافظ شیرازی هستند. عرفان امام خمینی(ره) حماسی و پویاست و حرکت آن رو به جلو است. اشعار او سرشار از نکاتی چون نفی خودبینی و دوری از خود است. این اشعار از آن جهت عرفانی است که امام(ره) در این اشعار در سیر الی‌الله، عیوب را متوجه خود کرده است. 

به گزارش ایسنا، در این نشست زهرا علی‌دوستی از شهرکرد و محبوبه سمسام شریعت از اصفهان با شعر کودک و نوجوان، زینب رضایی از مهاجران افغانستانی ساکن اصفهان، سعید ایران‌نژاد از شهرستان خمینی‌شهر، قاسم بای از استان گلستان، عاطفه جعفری از مشهد، مریم کرباسی از استان اصفهان حمزه محمودی و فائزه امجدیان و سید مهدی موسویان از شهر مقدس قم و ناصر دوستی از زنجان  به شعرخوانی پرداختند.

در ادامه نیز از صائم کاشانی، شاعر نامدار و پیشکسوت و مدیر انجمن ادبی و فرهنگی سخن کاشان، و همچنین از شاعر توانمند «عباسعلی مرشدی‌پور» از شهرستان داران نیز تقدیر شد. ضمن اینکه از سعید ایران‌نژاد، زهرا علی‌دوستی، زینب رضایی، فائزه امجدیان، حمزه محمودی، مریم کرباسی، عاطفه جعفری و قاسم بای، محسن کاویانی و میثم داوودی که افراد برگزیده و ۱۰ نفر نخست این رویداد بودند، قدردانی و آثار حسن اسحاقی، طیبه عباسی، سید علی‌محمد نقیب، فائزه زرافشان، ناصر دوستی، محبوبه سمسام شریعت، حسن خسروی وقار، پریسا مرتضوی، مجتبی صفدری و مصطفی توفیقی به‌عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

هفدهمین جشنوارۀ شعر روح‌الله برگزار شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha