• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403031711275
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

غذای سالم؛ زندگی سالم /۲

هرم غذایی سالم، بدن سالم

هرم غذایی سالم، بدن سالم

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هرم غذایی نشان دهنده گروه‌های غذایی و موادی است که در هر گروه جای می‌گیرند و لذا قرار گرفتن مواد غذایی در بالای هرم که کمترین حجم را در هرم دارند به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی کمتر مصرف کنند.

سیده سمیه اصغری، در گفت‌وگو با ایسنا  گفت: هرم غذایی نشان دهنده گروه‌های غذایی و موادی است که در هر گروه جای می‌گیرند لذا هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می‌شویم حجمی که گروه‌های غذایی به خود اختصاص می‌دهند بیشتر می‌شود و به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر باشد شناسایی گروه‌های غذایی به عنوان راهنمایی برای تغذیه تمامی گروه‌های سنی در جامعه ضروری است و پایه و اساس برنامه ریزی غذایی است که البته در گروه‌های سنی مختلف قابل انطباق با شرایط ویژه آن گروه هستند.

وی بیان کرد:  مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی، گندم، جو و ذرت در این گروه قرار می‌گیرند و مواد غذایی این گروه بیشترین نقش را در تأمین انرژی بدن دارا هستند علاوه بر این گروه نان و غلات از مهم‌ترین منابع ویتامین‌های گروه B هستند.

اصغری با بیان اینکه سبزی‌ها تأمین کننده املاح معدنی، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند و سبزی‌ها موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، ترمیم زخم‌ها، سلامت پوست و کمک به سوخت و ساز بدن می‌شوند، گفت: میوه‌ها منبع خوبی از انرژی، املاح معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند که این گروه از مواد غذایی برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت ها، ترمیم زخم ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: گروه لبنیات منبع اصلی تأمین کلسیم و فسفر بدن هستند و کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان‌هاست لذا مصرف غذاهای این گروه برای رشد و استحکام استخوان‌ها (جلوگیری از پوکی و نرمی استخوان) ضروری هستند که علاوه بر کلسیم و فسفر ، غذاهای این گروه حاوی ویتامین های A و B نیز هستند لذا در سلامت بینایی و پوست نیز مؤثرند.

وی اظهار کرد: انواع گوشت‌های قرمز (گوساله و گوسفند)، گوشت سفید (مرغ و ماهی)، اعضای داخلی بدن (جگر، دل، قلوه، زبان و مغز) و تخم مرغ در این گروه قرار دارند و گروه گوشت و تخم‌مرغ مهمترین نقش را در تأمین پروتئین مورد نیاز بدن دارد بعلاوه از منابع مهم تأمین آهن و روی برای خونسازی محسوب می‌شود.

اصغری با بیان اینکه  گروه  حبوبات و مغزها شامل انواع حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغز دانه‌ها (گردو، بادام، پسته، فندق و ...) هستند و حبوبات منبع خوبی برای تأمین پروتئین، املاح و برخی ویتامین‌ها هستند، تصریح کرد: گروه متفرقه شامل انواع مواد قندی و چربی‌ها و تنقلات شور است که توصیه می‌شود در برنامه غذایی روزانه از این گروه کمتر استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha