• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031711111
  • خبرنگار : 71443

رویکرد دوگانه بایدن در بحران‌های بین‌المللی متحدان را هم رویگردان کرده است

رویکرد دوگانه بایدن در بحران‌های بین‌المللی متحدان را هم رویگردان کرده است

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به سیاست‌های واشنگتن درقبال جنگ اوکراین و جنگ اسرائیل علیه غزه نوشت: رئیس جمهور بایدن در مواجهه با بحران‌های بین‌المللی رویکرد متناقض اتخاذ می‌کند و این سبب می‌شود تا او در میان متحدان غربی‌اش، به‌طور همزمان تائید و منزوی شود.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد روز نرماندی( D day) و نمایش اتحاد غرب به فرانسه رفته در جریان سفرش تلاش خواهد کرد سران اروپایی را کنار خود جمع کند تا اراده‌ای را که به حمایت از اوکراین کمک کرده است، به نمایش بگذارد.

روزنامه نیویورک تایمز با این مقدمه نوشت: اما بایدن به‌طور همزمان با همان سران غربی در رابطه با جنگ غزه مخالفت و عملاً به تنهایی از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

این اولین بار از زمان آغاز جنگ ارتش صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر است که رئیس‌جمهور آمریکا به اروپا سفر می‌کند. این جنگ تاکنون موجب شهادت بیش از ۳۶۰۰۰ فلسطینی در نوار غزه شده که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بایدن هفته آینده نیز به ایتالیا می‌رود تا در نشست کشورهای عضو گروه هفت شرکت کند. او سه هفته پس از آن میزبان هفتادوپنجمین نشست اعضای ناتو در واشنگتن خواهد بود.

دیدارهای او در جریان این رویدادها بایدن را در موقعیتی قرار خواهد داد که او در طول دوره ریاست جمهوری‌اش با آن مواجه نبوده است؛ او به‌طور همزمان توسط گروهی از متحدان که در طول چند سال فعالیتش به‌عنوان رئیس جمهور با آنها همکاری کرده به آغوش گرفته و همزمان پس زده خواهد شد. برای بایدن که همواره بر اتحادهای سنتی ایالات متحده تاکید داشته، این چالشی است که مهارت‌های دیپلماتیک او را به روش‌های ناآشنا آزمایش می‌کند.

پیتر بینارت، استاد روزنامه‌نگاری و سیاست در دانشگاه سیتیِ نیویورک و تحلیلگر امور خاورمیانه و منتقد رژیم صهیونیستی، می‌گوید: غزه صداقت استدلالی را که آنها می‌خواهند درباره اوکراین بیان کنند، تضعیف می‌کند. جنگ غزه باعث می‌شود این داستان برای بسیاری از مردم کمتر جذاب باشد.

ایوو دالدر که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما سفیر ناتو بود و اکنون به‌عنوان رئیس شورای امور جهانی شیکاگو فعالیت می‌کند، اذعان کرد که در رویکرد جو بایدن در رابطه با اسرائیل و روسیه تناقض وجود دارد.

به نوشته نیویورک تایمز، متحدان اروپایی، به جز چند مورد قابل توجه بیش از دو سال است که در کمپین چند ملیتی برای مقابله با روسیه در جنگ با اوکراین، به شدت با واشنگتن همسو بوده و به‌طور گسترده سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در این جنگ را با تعهدات خود در قبال کی‌یف مطابقت داده‌اند. اما اروپایی‌ها به طور فزاینده‌ای از حملات اسرائیل در غزه در ۹ ماه گذشته، حتی در شرایطی که دولت بایدن تلاش‌های دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را برای صدور حکم بازداشت برای سران صهیونیست به اتهام جنایت جنگی رد کرده، انتقاد کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس جمهور بایدن می‌داند که همه کشورها با سیاست‌های او موافق نیستند. اختلافات با متحدان و شرکا برای رئیس جمهور بایدن چیز جدیدی نیست.

روزنامه آمریکایی ادامه داد: با این حال، اختلافات همچنان واقعی و آشکار باقی می‌مانند. اسپانیا، ایرلند و نروژ هفته گذشته به‌طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند، درست چند روز پس از آن که دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند. اکثر دولت‌های اروپایی اقدام جنایات جنگی علیه اسرائیل را نیز در دیوان کیفری بین‌المللی تایید کرده‌اند.

منتقدان بایدن می‌گویند که او نمی‌تواند کسی را برای چالش‌های دیپلماتیکش در اروپا مقصر بداند، مگر خودش را به دلیل اتخاذ رویکرد متناقض در مواجهه با بحران‌های بین‌المللی. این امر سبب می‌شود تا در نهایت متحدان سنتی واشنگتن در جنین موضوعاتی از ایالات متحده فاصله بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha