• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403031711071
  • خبرنگار : 50649

مدیر دفتر ارتباط جامعه صنعت با دانشگاه شیراز:

دولت بستر استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها برای جهش تولید را فراهم کرده است

دولت بستر استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها برای جهش تولید را فراهم کرده است

ایسنا/فارس مدیر دفتر ارتباط جامعه صنعت با دانشگاه شیراز، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تحقق جهش تولید گفت: دولت برای دانشگاه‌هازمینه‌سازی را انجام داده است تا ظرفیت پژوهشی آن‌ها در این عرصه به کار گرفته شود.

مهدی اسکروچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نقش دانشگاه در جلب مشارکت مردم برای تحقق جهش تولید گفت: اگر مجموعه شعارهای سال رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت مجموعه ۱۵ ساله پی در پی که شروع آن از سال ۸۷ با شعار نوآوری و شکوفایی بود را مدنظر قرار دهیم، متوجه اتفاقات مثبت در آن سال خواهیم شد.

وی با اشاره به زنجیره‌وار بودن شعارهای سال طی ۱۵ سال گذشته تاکنون، افزود: در سال ۸۷ کشور به سمت حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان کشیده شد و قانون شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان پی‌سازی شد. این حرکت زنجیره‌وار با نوآوری شروع شد و به شعار سال ۱۴۰۳ که جهش تولید با مشارکت مردم است، می‌رسیم.

اسکروچی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد این است که امسال برخی از مفاد موضوع جهش تولید و برنامه‌های اجرایی آن که سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تنظیم شده بود، اجرایی خواهد شد و یکی از این قوانین، بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: ماده ۱۳، در واقع پشت صحنه قضیه زنجیره ۱۵ ساله‌ شعارهای سال است که بیان می‌کند شرکت‌هایی که توانایی دارند، در اعتبار مالیاتی از پژوهش‌های دانشگاهی استفاده کنند. یعنی به جای پرداخت مالیات، برای ارتقاء محصولاتشان و بهره‌وری و افزایش توان تولیدات خود با دانشگاه وارد تعامل شوند و ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها را با استفاده از مالیات به سمت نیازهای مرتبط با جهش تولید بکشانند.

مدیر دفتر ارتباط جامعه صنعت با دانشگاه شیراز با بیان این‌که با اجرایی شدن این طرح، نقش دانشگاه بسیار پر رنگ می‌شود، گفت: وظیفه دانشگاه بسیار مهم است چون دولت برای آن‌ها بسترسازی کرده است تا با تکیه بر زمینه‌های قانونی، بتوانند ظرفیت‌های پژوهشی را به سمت جهش تولید هدایت کنند و تربیت نیروی انسانی را به سمتی ببرند که مورد نیاز کشور است.

وی در پاسخ به اینکه نقش دانشگاه در رونق تولید چیست، گفت: در حال حاضر بخشی از صنایع ما به روش‌های ‌قدیمی، محصولات قدیمی تولید می‌کنند. به عنوان مثال خودروها در کشور ما به دلایل متعدد قدیمی هستند که می‌توان با استفاده از پژوهش و فناوری محصولات با کیفیت‌تری تولید کرد.

اسکروچی با تأکید بر آینده‌نگری و تولید محصولات با کیفیت، ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته، با استفاده از پژوهش، فناوری و R&D «تحقیق و توسعه» محصولات آینده را تولید می‌کنند.

وی افزود: ما باید R&D را در خدمت به نیازهایمان به کار ببندیم. این مهم با همکاری دانشگاه اتفاق می‌افتد و باعث جهش تولید و افزایش بهره‌وری اقتصادی کشور خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha