• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403031710873
  • خبرنگار : 50441

بخشی از اقدامات عمرانی دولت سیزدهم در فارس؛

صرفه‌جویی ۴ ساعته در مسیر ریلی شیراز – مشهد / اتصال فارس به استان‌های مجاور با ۵ بزرگراه

صرفه‌جویی ۴ ساعته در مسیر ریلی شیراز – مشهد / اتصال فارس به استان‌های مجاور با ۵ بزرگراه

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در تشریح دستاوردهای عمرانی دولت سیزدهم در این استان به بیان آخرین وضعیت روند احداث ۵ بزرگراه متصل‌کننده فارس به استان‌های مجاور پرداخت و با اشاره به ۴ پروژه بزرگ ریلی در دست احداث، اعلام کرد که با تکمیل پروژه ریلی شیراز – مشهد، در طی مسافت بین این دو شهر ۴ ساعت صرفه‌جویی خواهد شد.

محمود رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به ۵ بزرگراه استان فارس به سمت ۵ استان مجاور اشاره کرد و گفت: محور جهرم _ داراب _ گهکم که بخشی از بزرگراه شیراز _ بندرعباس است، ۸۰ درصد پیشرفت داشته و طبق توافق با وزارت راه، طی امسال و سال آینده ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز به بهره‌برداری خواهد رسید تا به ابتدای استان هرمزگان وصل شود.

وی دیگر پروژه بزرگراهی میان استان‌های فارس و هرمزگان را محور شیراز _ جهرم _ لار _ بندرعباس عنوان کرد و گفت: بزرگراه حدفاصل شیراز تا جهرم تکمیل شده است. از جهرم تا لارستان حدود ۵۰ کیلومتر باقی مانده و چند کیلومتر هم در جنوب شهرستان لارستان به سمت استان هرمزگان طی امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین از تکمیل مسیر بزرگراهی فارس به استان کرمان تا سال آینده خبر داد و گفت: این مسیر از فسا، استبهان، نی‌ریز و قطرویه می‌گذرد که در ۱۰ درصد پایانی قرار داریم.

رضایی کوچی از احداث محور مهم دیگری خبر داد و گفت: محور شیراز _ کوار _ فیروزآباد _ جم _ عسلویه در دست احداث است که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، عملیات اجرایی این جاده از شیراز تا فیروزآباد به بهره برداری برسد. قسمت سخت این محور، تونل‌های انتهای پروژه است که بخشی از عملیات حفاری آن باقی مانده که تکمیل آن تاثیر زیادی در کاهش ترافیک و سوانح جاده‌ای خواهد داشت.

وی افزود: از فیروزآباد تا جم، حدود ۱۲٠ کیلومتر باقی مانده که چون این پروژه، پروژه بزرگی محسوب می‌شود و اعتبارات ریالی فراوانی می‌خواهد، باید از طریق مشارکت با سایر ارگان‌ها اعتبار آن را تامین کرد. به‌همین جهت مذاکراتی با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مثل شستا و قرارگاه خاتم انجام شده و بخشی از آن هم با مشارکت دولت انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در پروژه‌های حوزه حمل و نقل یکی از بزرگراه‌های مهم استان را محور دشت ارژن _ ابوالحیات _ قائمیه _ کنارتخته _ دالکی به سمت استان بوشهر عنوان کرد و گفت: این محور که همواره ترافیک سنگینی را متحمل می‌شود، تا قائمیه به شکل بزرگراه اجرا شده و بخش‌هایی هم دو سال پیش افتتاح شد اما در همین دولت، بخشی از آن حدفاصل دشت ارژن تا تنگ ابوالحیات، جزو پروژه‌هایی است که در اعتبارات سفر دوم دولت به استان فارس، عدد قابل ملاحظه‌ای دیده شده و با پیگیری‌هایی که وزارت راه انجام می‌دهد، این پروژه هم به زودی فعال خواهد شد.

صرفه‌جویی ۴ ساعته در مسیر ریلی شیراز – مشهد / اتصال فارس به استان‌های مجاور با ۵ بزرگراه

رضایی کوچی ادامه داد: بخشی از همین بزرگراه هم به سمت استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از مسیر نورآباد و رستم عبور می‌کند که از این محور هم حدود ۱۰ درصد باقی مانده است و ظرف امسال و اوایل سال آینده، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی سپس به پروژه بزرگ آزادراه شیراز _ اصفهان اشاره کرد و گفت: حدود ۲۱۲ کلیومتر این بزرگراه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و قطعه هفتم آن هم فعال است و انتظار می‌رود تا دهه فجر امسال عملیات اجرایی آن تمام شود.

این معاون استانداری فارس افزود: منابع متقنی برای این پروژه پیش‌بینی شده است و با بحث تهاتر زمین و اعتباراتی که دولت برای آن در نظر گرفته و عدد قابل ملاحظه‌ای که وزارت راه و شهرسازی به آن اختصاص داده است، به سرانجام خواهد رسید.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی آزادراه شیراز _ بوشهر با مشارکت وزارت راه، وزارت دفاع و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) خبر داد.

رضایی کوچی همچنین به ۴ پروژه بزرگ ریلی در استان فارس اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی مسیر ریلی اقلید به یزد اخیرا آغاز شد. این پروژه دو سال پیش هم به شکل آزمایشی افتتاح شد ولی در این فاصله معایب و نواقصی که داشت، مرتفع شد و حالا آماده انتقال مسافر، بار و کالا است.

وی با بیان اینکه سالیانه حدود یک میلیون مسافر و چهارمیلیون تن بار در این مسیر جابه‌جا می‌شود، گفت: با اجرای این پروژه حدود ۳۲٠ کیلومتر مسیر ریلی شیراز تا مشهد مقدس کوتاه می‌شود که حدود ۴ ساعت صرفه‌جویی در زمان را به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول درباره پروژه راه آهن شیراز _ بوشهر نیز گفت: این پروژه حدود ۴۵٠ کیلومتر طول دارد و ۱٠ پیمانکار تراز اول کشور در آن فعال هستند. این پروژه‌ منابع متقن مالی دارد و از مسیر فروش نفت و کنسرسیومی که خود شرکت‌ها تشکیل داده‌اند، تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق برنامه‌ای که دولت برای این پروژه دارد، طی چهارسال آینده به بهره برداری خواهد رسید. به صورت هفتگی جلسات مستمری برگزار و اطلاعات مربوط به این پروژه کنترل می‌شود و وزیر راه و استاندار هم حساسیت دارند که پروژه‌ها سر موقع به بهره‌برداری برسند.

رضایی کوچی در خصوص پروژه ریلی گل گهر _ شیراز نیز گفت: دو قطعه این پروژه با پیشرفت حدود ۷٠ درصدی فعال است که اگر اجرا شود، شهرستان‌های شرق فارس مثل فسا، داراب، استهبان و سروستان هم به شبکه ریلی متصل خواهند شد که کمک بسیار شایانی به توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

وی همچنین به ضرورت طرح پروژه ریلی شیراز _ اهواز اشاره کرد و گفت: در گام اول مطالعاتی، این پروژه فاقد توجیه اعلام شد اما در مطالعه دوباره‌ای که صورت گرفت، این پروژه دارای توجیه قلمداد شد و عملیات اجرایی آن با مشارکت وزارت نفت و اعتباراتی که دولت در نظر می‌گیرد، آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در پایان گفت: در این پروژه وزارت نفت سهم ۵٠ درصدی داشته و استانداری دنبال این است که سهم ۵٠ درصد را با استفاده از منابع تکمیلی احیا کند. این پروژه جزو پروژه‌های مهم و اثرگذار است که می‌تواند طی ۴ تا ۵ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۷ ۱۲:۰۶

آره بابا مثل قطار مشهد به تبریز هنوز ۲۶ ساعت در راه هستند

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۷ ۱۳:۵۹

واقعا خیلی عذاب آوره که مسیر مشعد شیراز اینقدر طولانی یه .کاش دو خطه بود واقعا خسته کننده و پشیمان کننده است .باز ۴ ساعت کاهش زمان کمی از وضعیت افتضاح آن می کاهد