• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403031610640
  • خبرنگار : 71628

حمایت آمریکا از گام اروپا برای صدور قطعنامه ضدایرانی در آژانس

حمایت آمریکا از گام اروپا برای صدور قطعنامه ضدایرانی در آژانس

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام درباره توافق جامع پادمانی ایران با آژانس انرژی اتمی، ضمن حمایت از اقدام اروپا برای پیشبرد صدور قطعنامه ضدایرانی، برنامه هسته‌ای ایران را در بر دارنده چالشی جدی برای امنیت بین‌المللی خواند.

به گزارش ایسنا، «لورا هولگیت» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای در جلسه امروز (چهارشنبه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد رویکرد فعلی ایران در برنامه هسته‌ای به دلیل داشتن سه‌ویژگی «به شدت دردسرساز» است.

نماینده آمریکا با وجود آن که رژیم صهیونیستی، متحد اصلی آن در منطقه بدون عضوت در پیمان ان‌پی‌تی دارنده بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات اتمی  در غرب آسیاست، مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران چالشی جدی برای امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند.

در بیانیه نماینده آمریکا ادعا شد: اولین ویژگی آن است که ایران تاکنون نتوانسته همکاری‌های قانونی لازم برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده را انجام دهد که شامل شواهدی از مواد هسته‌ای در محل‌های اعلام‌نشده است. عدم همکاری ایران به‌رغم قطعنامه‌هایی که در سال‌های اخیر در شورای حکام صادر شده، ادامه دارد. از جمله، می‌توان به تصمیم شورای حکام در تقریبا ۲ سال پیش، اشاره کرد که در آن مقرر شد، ضرورت و فوریت دارد که ایران به تعهدات قانونی خود عمل کند و بدون تاخیر، همکاری‌های مشخص‌شده را انجام بدهد. متاسفانه، به دلیل ابهامات و انکارهای ادامه‌دار از سوی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ در حال حاضر، از اطمینان کافی برای ارزیابی این موضوع ندارد که موارد اعلام‌شده از سوی ایران صحیح و کامل هستند.

هولگیت درباره مورد دوم ادعا کرده است: اخیرا، اظهارات عمیقا نگران‌کننده‌ای از سوی مقامات ارشد ایرانی مطرح می‌شود که تهدید می‌کنند ایران ممکن است در دکترین هسته‌ای اعلامی خود تجدید نظر کند و این که ایران تمامی توانمندی‌های فنی لازم برای ساختن سریع تسلیحات اتمی در صورتی که تصمیم به آن بگیرد را در اختیار دارد.

او در ادامه مدعی شده است: مورد سوم این است که ایران بارها به قطعنامه‌های شورای حکام در سال‌های اخیر، با بدتر کردن وضعیت به جای همکاری پاسخ داده است، از جمله از از طریق تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در تاسیسات اتمی به شدت مستحکم و زیرزمینی خود در فردو.

نمایندگی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد «به دفعات و بطور رسمی بارها اعلام شده که سلاح هسته‌ای هرگز در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد. بنابراین، هیچ محملی برای تفسیر اظهارات افراد عمومی وجود ندارد».

ابراز نگرانی نماینده آمریکا درباره تشدید فعالیت‌های هسته‌ایران در حالی مطرح می‌شود که این اقدامات جبرانی در چارچوب مفاد برجام(توافق هسته‌ای) بوده و در پاسخ به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ و بدعهدی طرفین اروپایی توافق در عمل به وعده‌هایشان در زمینه تلاش برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا انجام شد. مقامات ایران تاکید کرده‌اند که این اقدامات برگشت‌پذیر هستند و به محض بازگشت طرفین توافق به پایبندی به تعهداتشان، این اقدامات را به حالت قبل باز می‌گرداند و اجرای تعهدات خود را ازسر می‌گیرد.

نماینده آمریکا از اقدام اروپا برای پیشبرد صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس نیز حمایت کرد و درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده تروئیکای اروپایی(آلمان، انگلیس و فرانسه) درباره ایران به شورای حکام گفت: این قطعنامه باید گام نخست در راهبردی با هدف دست یافتن به یک راهکار پایدار و موثر برای برنامه هسته‌ای ایران باشد که شامل همکاری کامل با آژانس، به ویژه با نزدیک شدن به اکتبر ۲۰۲۵ است که شورای امنیت سازمان ملل ممکن است در آن بررسی مسئله هسته‌ای ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را مختومه کند.

پیش از این رسانه‌ها مدعی شده بودند اروپا و آمریکا بر سر صدور قطعنامه علیه ایران دچار اختلاف شده‌اند و آمریکا نگران است که این اقدام باعث تشدید تنش‌ها با تهران شود.

در بخش پایانی بیانیه هولگیت با اشاره به توافقات اخیر آژانس و ایران هم ادعا شده است: در گزارش دبیرکل آژانس اشاره شده است که ایران اجازه داده است برخی دوربین‌ها به کار گرفته شوند و مقادیر کمی از اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصدی اضافی خود را که از ماه مارس تولید کرده بود، رقیق‌سازی کند. اگرچه، اگر ایران می‌خواهد همکاری و حسن نیت خود را نشان دهد، باید فراتر از این گام‌های محدود بروند و از فعالیت‌های هسته‌ای تحریک‌آمیز خود عقب‌نشینی کند. سرانجام نیز باید همکاری کامل لازم ذیل تعهدات پادمانی خود را ارائه دهد. ما تاکید می‌کنیم که فرصت ایران برای انتخاب مسیری غیر از آنچه در پیش گرفته بود، هنوز باز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۷ ۱۲:۲۸

مرگ برامریکا .جانم فدای ایران