• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031610404
  • خبرنگار : 71628

شرط آمریکا برای اتحادیه اروپا برای تخصیص وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین

شرط آمریکا برای اتحادیه اروپا برای تخصیص وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین

یک رسانه انگلیسی گزارش داد آمریکا برای موافقت با دادن وام ۵۰ میلیارد دلاری به کی‌یف شرط تمدید تحریم‌های روسیه تا پایان جنگ اوکراین از سوی اتحادیه اروپا را تعیین‌ کرده است تا از بازپرداخت این وام از محل سود اموال بلوکه‌شده روسیه در خارج از کشور اطمینان حاصل کند.

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در گزارشی مطرح کرد که طبق یک سند لورفته از مذاکرات آمریکا و اتحادیه اروپا، واشنگتن آماده است تا در صورتی که اتحادیه اروپا به طور نامحدود تحریم‌ها علیه مسکو را تمدید کند، وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین را اجرایی کند که بازپرداخت آن از محل سود اموال بلوکه‌شده روسیه باشد.

در گزارش روزنامه فایننشال تایمز آمده است: واشنگتن می‌خواهد اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه اموال کشور روسیه را که شش ماه دیگر تاریخ آن به پایان می‌رسد، به مدت طولانی‌تری و تا پایان جنگ تمدید کند تا اطمینان حاصل شود که آمریکا برای بازپرداخت آن مقروض نشود و به مشکلی برنخورد.

اما هرگونه اقدامی از این دست در زمینه مقررات اتحادیه اروپا مستلزم تایید رهبران این نهاد، از جمله «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان است که عموما از حق وتوی خود در زمینه تصمیمات تحریمی استفاده می‌کند.

شرط آمریکا برای اتحادیه اروپا در زمینه تخصیص وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین
جنگ اوکراین، بورودیانکا، آوریل ۲۰۲۲

این طرح آمریکا در یک سند مذاکراتی اتحادیه اروپا تشریح شده که برای نشست مجازی وزرای دارایی اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه (امروز) آماده شده است. آن‌ها قرار است درباره چگونگی تهیه پول پیش‌پرداخت به اوکراین گفت‌وگو کنند. فایننشال تایمز این سند را رویت کرده است.

واشنگتن در حال پافشاری برای توافقی در این زمینه پیش از نشست رهبران گروه هفت (جی‌۷) طی هفته آتی در ایتالیا است که در آن یک سازوکار مالی به پشتوانه سود اموال بلوکه‌شده روسیه اصلی‌ترین محور حمایت‌ها از اوکراین است.

گزینه اصلی در حال بررسی، برنامه‌ای از سوی آمریکا برای پول قرض دادن به اوکراین است که احتمالا با همراهی کشورهای گروه هفت انجام خواهد شد و تقریبا برابر با میزان تخمینی سود صدها میلیارد دلار اموال بلوکه‌شده روسیه در غرب است. به گفته دیپلمات‌ها، این مبلغ ممکن است تا ۵۰ میلیارد دلار برسد.

طبق این سند لو رفته، جزیئات این وام، از جمله سررسید و نرخ بهره آن و این که آیا به طور مستقیم پرداخت می‌شود یا از طریق سازمان‌های واسطه مانند بانک جهانی، هنوز مشخص نشده است.

شرط آمریکا برای اتحادیه اروپا در زمینه تخصیص وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین
نشست رهبران گروه هفت با حضور «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در هیروشیما

همچنین در این سند مطرح شده است که آمریکا هرگونه وامی از این دست را مشروط به تخصیص مبالغی از محل سود اموال بلوکه‌شده توسط اتحادیه اروپا برای بازپرداخت آن و تضمین دادن در این باره است که اموال بانک مرکزی روسیه که در اتحادیه اروپا است، تا زمانی که این کشور حاضر به پرداخت پول غرامت خسارات وارد آورده به اوکراین نشده، بلوکه بماند.

این تعهد از اهمیتی حیاتی برخوردار است، چراکه قسمت عمده دارایی‌های روسیه در خزانه مرکزی بانک یوروکلیر بلژیک سپرده‌گذاری شده است و سود سالانه آن، حدود ۳ میلیارد دلار است.

آمریکا در حال بررسی گزینه‌های دیگر در صورت کافی نبودن سود این اموال برای بازپرداخت و حاضر نشدن اتحادیه اروپا به تمدید تحریم‌های روسیه با شروط مطرح‌شده است.

یکی دیگر از گزینه‌ها شامل وام‌های دوجانبه اتحادیه اروپا و گروه هفت به اوکراین به پشتوانه سود حاصل از دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه در حیطه اختیارات قانونی خودشان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha