• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403031509906
  • خبرنگار : 50124

رئیس سازمان انرژی اتمی؛

سالانه یک میلیون نفر در کشور از محصولات رادیو دارو استفاده می‌کنند

سالانه یک میلیون نفر در کشور از محصولات رادیو دارو استفاده می‌کنند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در بخش سلامت حدود یک میلیون نفر از محصولات رادیو دارو که در سازمان انرژی اتمی تولید می‌شود، استفاده می‌کنند، گفت: تنها شرکت تولید این دارو در ایران توسط آمریکا تحریم است.

محمد اسلامی ۱۵ خردادماه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام- نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای خدمت، اظهار کرد: فناوری هسته‌ای یکی از علوم و فنونی است که شکافنده مرزهای علم و دانش است و تاثیرات گسترده و همه‌جانبه‌ای در پیشرفت علم،فناوری و صنعت دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای موجب شد تا استکبار در برابر ایران ایستادگی کند و در همین راستا تمامی ابزارهای خود را به‌کار گرفته است تا اجازه ندهد، ایران به فناوری هسته‌ای مجهز شود، اما خوشبختانه کشور ایران در فناوری هسته‌ای همپای کشورهای قدرتمند قرار گرفته است و این یک امر اقتدارآفرین است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم و در راستای سند تحول دولت موفق شدیم یک نقشه راه برای توسعه فناوری هسته‌ای در قالب یک سند راهبردی تدوین کنیم، یادآور شد: این سند در ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور شهید رونمایی شد، به‌صورت برنامه‌محور در حال حرکت به سمت اجرای این سند هستیم.

اسلامی با اشاره به اینکه چند محور در سند توسعه فناوری هسته‌ای تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه اول پیش‌بینی شده تا ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید شود، این مسئله یکی از اولویت‌ها است و درصدد هستیم نیروگاه‌های جدید را در کشور احداث کنیم، پروژه‌ها در اقصی نقاط کشور تعریف شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: پرتودهی گاما از دیگر برنامه‌های مورد تاکید در سند توسعه فناوری هسته‌ای است، استفاده از انرژی گاما برای سلامت و امنیت‌غذایی در کشورهای پیشرفته در دستور کار قرار داشت، اما نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم، اما توسعه مراکز پرتودهی گاما در اقصی نقاط کشور در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسئله به اقتصاد ملی آسیب می‌زند، پرتودهی از محصولات کشاورزی آفت‌زدایی می‌کند و سموم را بعد از برداشت محصول از بین می‌برد، همچنین ماندگاری محصول را بالا می‌برد، این مسئله به معیشت فعالان این حوزه کمک می‌کند.

اسلامی افزود: پرتودهی محصولات کشاورزی موجب می‌شود فرآیند صادرات این محصولات تسهیل شود و شاهد برگشت محصول از مرزها نباشیم، این کار به سلامت غذایی نیز کمک می‌کند، از این ماه حداقل ۷ مرکز پرتودهی در کشور افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: چهارمحال و بختیاری هنوز استفاده چندانی از مرکز پرتودهی گاما برای نگهداشت محصولات کشاورزی تولیدی خود نکرده است، ظرفیت این واحد ۲۰۰ هزار تن در سال است، در حالیکه یک میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود و بیشتر از ظرفیت این واحد است، باید محصولات کشاورزی استان به سمت پرتودهی سوق پیدا کند، اولویت پرتودهی با محصول سیب‌زمینی و پیاز است.

وی با بیان اینکه در بخش سلامت حدود یک میلیون نفر از محصولات رادیو دارو که در سازمان انرژی اتمی تولید می‌شود، استفاده می‌کنند، عنوان کرد: تنها شرکت تولید این دارو در ایران توسط آمریکا تحریم است، این افراد سال‌ها شعار حقوق بشر سر می‌دادند، اما خوشبختانه به فضل خدا چهره واقعی آنان نمایان شد، این افراد تمامی شرکت‌های دارویی را تحریم کرده بودند و اگر صنعت هسته‌ای نداشتیم از این ظرفیت محروم بودیم.

اسلامی بیان کرد: ۲۳۰ مرکز پزشکی در کشور از محصولات رادیو دارو استفاده می‌کنند و این کار رو به گسترش است، کلیه صنایع کنترلی در صنایع بزرگ از جنس فناوری هسته‌ای بوده و در سالیان اخیر این ابزار تحت تحریم بودند و برای تعمیر که فرستاده می‌شدند از تعمیر آن امتناع می‌کردند و قطعه به ایران باز نمی‌گشت، اما این سازمان در سال گذشته به تعمیر، تولید و طراحی این تجهیزات کنترلی ورود پیدا کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: حدود ۱۵۰ دستاورد دانشی، فناوری و علمی در سال ۱۴۰۱ داشتیم، گسترش فناوری هسته‌ای به شکوفایی اقتصاد ملی کمک می‌کند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۶ ۱۳:۵۷

اسامی یک میلیون استفاده کننده با نسخه هایشان اعلام کن