• دوشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403031409612
  • خبرنگار : 71443

گروسی: گفت‌وگوی سازنده‌ای با باقری داشتم

گروسی: گفت‌وگوی سازنده‌ای با باقری داشتم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از گفت‌وگوی خود با سرپرست وزارت خارجه ایران درباره همکاری‌های تهران و این نهاد خبر داد.

به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه گذشته خود با «علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران خبر داد و گفت: فکر می‌کنم این منطقی بود که پس از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران، ارتباطاتی را مجددا برقرار کنیم. وقتی این حادثه به وقوع پیوست، من یک تیم فنی را برای آغاز پیشنهاداتی که در ششم می درباره آن گفت‌وگو کرده بودم، به ایران اعزام کردم.

او گفت: در آن زمان توافق کردیم تیم فنی را به ایران اعزام کنیم. هنگام ورود آن‌ها این حادثه تلخ به وقوع پیوست و آن‌ها مجبور به بازگشت شدند. من قصد داشتم ارتباط مجددی را با او به‌عنوان سرپرست وزارت خارجه برقرار کنم و از تمایل خود برای ادامه کار بگویم. گفت‌وگو، سازنده بود. 

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره «پیشنهادات ملموس» به ایران در جریان سفر اخیر به اصفهان و تهران گفت: من نمی‌توانم به جزئیات این پیشنهادات اشاره کنم. پیشنهادات من درباره دسترسی بیشتر و شفافیت درباره تاسیسات در ایران بود که در بیانیه مشترکی که در مارس ۲۰۲۳ امضا کرده بودیم، خواستار آن بودیم که بازرسی بیشتر و راستی‌آزمایی انجام شود.

گروسی: گفت‌وگوی سازنده‌ای با باقری داشتم
کنفرانس خبری گروسی

درباره قطعنامه، بی‌طرف هستم

او در پاسخ به سوالی درباره خبرها مبنی بر احتمال صدور قطعنامه علیه ایران نیز گفت: این چیزی است که ما درباره آن می‌شنویم و شما باید از آن کشورها سوال کنید. من باید آنچه شورای حکام درباره آن تصمیم می‌گیرد را بپذیرم. اگر شورای حکام صدور قطعنامه را در نظر بگیرد، من باید آن را تصویب کنم و فعالیت‌های خود را بر اساس آن مطابقت دهم. من کاملا در این قضیه بی‌طرف هستم.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره ابراز نگرانی او نسبت به برخی بیانیه‌های اخیر در ایران درخصوص ظرفیت فنی تولید تسلیحات هسته‌ای و اینکه آیا از نظر آژانس، تهران مایل به تولید سلاح هسته‌ای است؟ به ادعاهای بی‌اساس آژانس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران در گذشته اشاره کرد گفت: ما می‌دانیم که آن‌ها چه ظرفیت‌هایی دارند. آن‌ها ظرفیت تولید مواد هسته‌ای را دارند. آژانس از سال ۲۰۱۶ تاکنون هیچ اطلاعات قابل استناد و معتبری مبنی بر اینکه ایران برنامه هسته‌ای نظامی دارد، نداشته است. ایران فناوری هسته‌ای دارد و در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بسیار بالاست، به همین دلیل من در بیانیه خود در نشست شورای حکام ابراز نگرانی کردم. وقتی کشوری می‌گوید که در صورت گرفتن تصمیم، هر چیز که لازم باشد را در اختیار دارم، نگران کننده است و من آن را مناسب نمی‌دانم.

او در پاسخ به سوالی درباره تلاش تروئیکای اروپایی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس و اینکه تصمیم ایران در به تصویب رسیدن این قطعنامه چه خواهد بود؟ اظهار داشت: من هنوز نمی‌دانم که این قطعنامه چه محتویاتی دارد اما من معتقد به اعمال فشار نیستم، بلکه به متقاعدسازی اعتقاد دارم. من باید ایران را متقاعد کنم که این بهترین راه است. همان‌طور که ایران و مقامات ایرانی بارها که می‌خواهند همچون یک کشور معمولی با آن‌ها برخورد شود، باید بگویم که می‌بایست با ما همکاری کنند. اعتماد به خودی خود وجود ندارد، بلکه باید ایجاد شود. اطمینان زمانی وجود خواهد داشت که آژانس بتواند مسائل خاصی را راستی‌آزمایی کند. من آماده‌ام تا با احترام به حاکمیت ایران وظایف خود را در این رابطه انجام دهم.

وی ادامه داد: ما باید با طرف ایرانی بنشینیم و گفت‌وگو کنیم، همکاری کنیم و به شفافیت لازم دست پیدا کنیم. اگر تا پایان این هفته وضعیت چالش‌برانگیزتر شود، ما باز هم به کار خود ادامه می‌دهیم و هرگز از تلاش دست نمی‌کشیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

گروسی: گفت‌وگوی سازنده‌ای با باقری داشتم
کنفرانس خبری گروسی

باید به بهترین روشِ همکاری با ایران دست یابیم

مدیرکل آژانس همچنین در پاسخ به سوالی درباره بیانیه‌اش در نشست شورای حکام مبنی بر اینکه آژانس تداوم کسب اطلاع از یک سری فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از دست داده است، مدعی شد که در زمینه نظارت بر برنامه هسته‌ای تهران ما شکاف‌هایی داریم که مانع از دستیابی ما به یک قضاوت شفاف و کامل نسبت به اعلامیه‌های ایران می‌شود. این سبب می‌شود تا خواهان دسترسی بیشتر، اطلاعات بیشتر و راستی‌آزمایی بیشتر شویم. موضوع ایران سال‌هاست که در راس دستور کار آژانس قرار دارد و ما به کار روی آن ادامه می دهیم.

وی بار دیگر در پاسخ به این سوال که نظرش درباره قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپا علیه ایران چیست؟ تاکید کرد که شورای حکام باید درباره آن تصمیم بگیرد و به همین دلیل هم ایجاد شده است. من با سرپرست وزارت امور خارجه ایران در این باره صحبت کرده‌ام. اکنون ۲ سناریو وجود دارد، یک اینکه ممکن است اوضاع پیچیده‌تر شود و دیگر اینکه ممکن است چنین نشود. بنابراین، کار من این نیست که فقط حرف بزنم و باید وظیفه راستی‌آزمایی را هم انجام دهد. اگر قطعنامه تصویب شود، روز بعد از آن باید تلاش کنیم تا به بهترین روش همکاری با ایران دست یابیم، چراکه بدون آن اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد.

وی در ادامه به آخرین دیدار خود با وزیر امور خارجه شهید ایران در ماه مه اشاره کرد و گفت: در این گفت‌وگوها وزیر امور خارجه فقد ایران تاکید کرد که تهران عضو معاهده ان‌پی‌تی است و هیچ قصدی بری انجام دادن فعالیتی مغایر با آن ندارد. اما ایران یک انتخابات پیش رو دارد و ممکن است تغییراتی رخ دهد. بنابراین، این روزها همه چیز را در ایران دنبال می‌کنیم.

گروسی: گفت‌وگوی سازنده‌ای با باقری داشتم
در حاشیه کنفرانس خبری گروسی

ایران به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد

گروسی درباره برخی اظهار نظرها در ایران مبنی بر پایان همکاری این کشور با آژانس در صورت تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی‌ بیان کرد: شکی ندارم که ایران به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این یک تعهد قانونی است. آن‌ها یک کشور عضو هستند. آن‌ها طرف معاهده ان‌پی‌تی هستند.

مدیرکل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره ادعایش مبنی بر اینکه هیچ نتیجه‌ای از سفر او به ایران و درخواست گام‌های مشخص از ایران به دست نیامده است، گفت که این یک تاکتیک برای ایجاد تاخیر (از سوی ایران نیست) و این به دلیل فوت رئیس جمهوری ایران به وجود آمده است. ما کار را ادامه می‌دهیم و بعد از انتخابات ایران نیز باید با مقامات جدید بنشینم و صحبت کنیم.

وی درباره موضع‌گیری برخی کشورها مبنی بر اینکه اگر ایران به سلاح  هسته‌ای دست یابد، آن‌ها نیز چنین خواهند کرد، توضیح داد: همه ما این بیانیه‌ها را از سوی یک سری از کشورها شنیده‌ایم. ما باید از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کنیم و این بسیار حائز اهمیت است. مقامات ایران از این مساله مطلع هستند. من احساس می‌کنم که این نقل قول ممکن است با مخالفت نسبتاً واضحی از طرف همتایان ایرانی من روبرو شود. افزودن سلاح هسته‌ای به خاورمیانه ایده بسیار بدی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha