• دوشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403031409568
  • خبرنگار : 50604

راز محبوبیت و ماندگاری امام خمینی (ره) از منظر تاریخ نگار گلستانی

راز محبوبیت و ماندگاری امام خمینی (ره) از منظر تاریخ نگار گلستانی

ایسنا/گلستان پژوهشگر و تاریخ نگار گلستانی ضمن برشمردن دلایل محبوبیت معمار کبیر انقلاب گفت: همانندی با مردم در سبک زندگی، تمسک به قرآن و مردم داری امام خمینی (ره) موجب شده بعد از گذشت سال‌ها از ارتحال این رهبر فرزانه، همچنان محبوبیت و عشق و ارادت به ایشان در تمامی نقاط حتی در دورترین نقاط مرزی ماندگار باشد.

غلامرضا خارکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از سال ۵۷ که انقلاب اسلامی پیروز شد و نظام جمهوری اسلامی در ایران پا گرفت، خدمت به محرومان جامعه از محوری‌ترین اصول مدیریت سیاسی امام خمینی محسوب می‌شد به طوری که آن را بزرگترین عبادت معرفی می‌کرد و می‌گفت شاید عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان نباشد. این ویژگی در میان رهبران جهان تازگی داشت و اولین بار امام آن را پایه‌گذاری کرد.

اما عاشق مردم بود و مردم عاشق امام 

وی در خصوص علاقه ویژه امام به خدمت‌رسانی گفت:  امام خمینی(ره) بنیانگذار مکتب خدمت‌رسانی به محرومان و خادم راستین ملت بود و می‌گفت اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر است تا رهبر بگویید. از این جهت، دوره او دوره طلایی تاریخ سیاسی ایران محسوب می‌شود که باید به لحاظ نظری و مدیریتی بازشناسی شود و الگوی رهبران و مسئولان جامعه قرار گیرد.

تاریخ‌نگار گلستانی در خصوص محبت متقابل امام و ملت توضیح داد: او عاشق مردم بود و مردم نیز عاشق او بودند. نامش برای مردم مقدس بود تا آنجا که با شنیدن نامش سه بار صلوات می‌فرستادند و برای دیدارش هر روز صف‌های طولانی در کوچه‌های جماران تشکیل می‌شد و هنگام دیدارش اشک شوق می‌ریختند. چنین رهبری با چنین محبوبیتی در تاریخ رهبران ایران و جهان سراغ نداریم.

امام هرگز به مردم دروغ نگفت

خارکوهی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با مردم روراست بود. او هیچگاه به مردمش دروغ نگفت، خلف وعده نکرد، او واقعیت‌های جامعه را با مردم درمیان می‌گذاشت و برای حل مشکلات اجتماعی بر مشارکت و نظارت مردم در امور جامعه بسیار تأکید می‌ورزید، افزود: مردم نیز که به صداقت امام باور داشتند گوش به فرامین او بودند و به میدان می‌آمدند و در همه امور کشور مشارکت می‌کردند به عبارت دیگر حضور واقعی مردم به طور عینی در دوره امام خمینی تجلی یافت.

وی با بیان اینکه شاکله شخصیت امام متشکل از ارزش‌های دینی بود، اضافه کرد: در الگوی دینی که امام خمینی(ره) از مدیریت جامعه ارائه کرد نشان داد که حفظ دین خدا، بیت المال و خدمت به محرومان و رفاه و آسایش و آرامش و امنیت و اشتغال و معیشت مردم در نظرش بسیار مهم است و تا زنده بود با وجود جنگ و ترور و بمب گذاری و تحریم دشمنان، همه ملزومات اساسی یک زندگی آرام را برای مردم فراهم کرد و حداکثر تلاش خود را در این راه به عمل آورد و نیز دست زالوصفتان و دزدان بیت المال را از خزانه ملت کوتاه کرد و امید و آرامش و مهربانی و اخلاق را بر فضای جامعه حاکم کرد.  

امام ساده زیست‌ترین رهبر جهان بود

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به ساده زیستی امام خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) تنها رهبر سیاسی در جهان بود که ساده زیست آمده و ساده زیست از دنیا رفت. با یک دست لباس آمد و با یک دست لباس از دنیا رفت. چشم به ثروت‌های مردم نداشت. ذره‌ای از بیت‌المال برای خود و فرزندانش نخورد و نبرد.

خارکوهی ادامه داد: امام در هیچ نقطه جهان صاحب کاخ و ویلا نبود. همسنگ مردم عادی زندگی کرد. در جماران نیز مستأجر بود. آنچه داشت به فقرا بخشید، سبکبال زیست و سبکبال رفت، با دلی آرام و قلبی مطمئن چشم از جهان فروبست. به راستی در میان ۲۰۰ کشور جهان رهبر کدام کشور به جز امام خمینی(ره) چنین بوده است؟ به همین جهت وقتی امام رحلت کرد و از میان ما رفت، ایران یکپارچه عزا شد، مردم در تشییع پیکر مطهر او قیامتی برپا کردند که مشابه آن تاکنون هرگز برای هیچ شخصیتی دیده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha