• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403031309000
  • خبرنگار : 50673

بهره‌برداری از پنج فروند اسکله‌ گردشگری در هرمزگان

بهره‌برداری از پنج فروند اسکله‌ گردشگری در هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی مراسمی با فرمان وزیر راه و شهرسازی بنادر بوموسی، سیریک و پنج فروند اسکله شناور به بهره‌برداری رسیدند.

 بنادر بوموسی، سیریک و پنج فروند اسکله شناور از جمله طرح‌های شاخص دریایی و بندری بود که امروز یکشنبه ۱۳ خرداد، همزمان با افتتاح هم‌زمان ۲۷ طرح بندری و دریایی با دستور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و علی‌اکبر صفایی مدیرعامل و اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، این طرح‌ ها با بیش از ۲۷ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در این مراسم ضمن تشریح جزئیات این هفت طرح به اقدامات صورت گرفته در بندر ابوموسی اشاره و اظهار کرد: این بندر چندمنظوره با هدف ارتقاء شاخص‌های بنادر محلی و تقویت زیرساخت‌های مردمی حوزه اقتصادی با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در ضلع غربی جزیره بوموسی احداث شده است.

حسین عباس‌نژاد با بیان اینکه با مساحت ۱۱ هکتار پسکرانه و ۱۵ هکتار حوضچه و ۶ پست اسکله با قابلیت پهلوگیری شناورهای حمل کالای عمومی به ظرفیت ۲هزار تن احداث شده است، عمق آبخور تقریبی ۶.۵ مترنسبت به تراز CD شامل کاربری تجاری، مسافری و شیلاتی را از دیگر مشخصات فنی و کاربردی این بندر عنوان کرد.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح‌های بخش دریایی بندر ابوموسی از سال ۱۳۹۸ با تامین اعتبار از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری گفت: بندر ابوموسی به عنوان یک طرح پیشران در حوزه اقتصادی است که قابلیت پشتیبانی حمل بار و مسافر دارد و می‌‎تواند در آینده مبداء صادرات محموله‌های شیلاتی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اقدامات انجام شده برای بهره‌برداری از این بندر در دولت سیزدهم به احداث ساختمان مرجع دریایی، احداث ترمینال مسافری، احداث مسیر تردد مسافران از ترمینال تا اسکله مسافری، احداث دیوار پیرامونی بندر در بخش دریایی طرح‌های بخش خشکی شامل به تعمیرات اساسی اسکله‌های یک تا چهار، احداث بخشی از موج شکن فرعی، احداث دایک و استحصال پسکرانه انجام مطالعات طرح جامع بوموسی و جابجایی دریابانی اشاره کرد.  

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های کلان دولت سیزدهم مبنی بر توسعه دریامحور، ظرفیت‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها در جزایر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش ظرفیت‌های عملیاتی در این جزیره را مورد توجه قرار داده است.

وی همچنین از مزیت‌های احداث و بهره‌برداری بندر ابوموسی به فراهم شدن امکان جذب شناورهای بزرگتر، حمایت از فعالان بخش خصوصی در زمینه تامین شناورهای تفریحی، جذب گردشگر، ارتقاء سطح ایمنی ترددهای دریایی، زمینه‌سازی اشتغال مولد و ارزش افزوده برای جزیره نشینان، گسترش قطب‌های توسعه دریایی پیشران، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، توسعه اقتصادی جزیره، افزایش ظرفیت عملیاتی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی اشاره کرد.

بندرچند منظوره سیریک؛ گامی راهبردی در ارتقا شاخص بنادر محلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص جزییات این بندر چندمنظوره نیز گفت: بندر چند منظوره سیریک با هدف ارتقا شاخص بنادر محلی و تقویت زیرساخت‌های مردمی حوزه اقتصادی با ۵۱.۵ هکتار اراضی پسکرانه و ۳۶ هکتار حوضچه احداث شده است.

عباس‌نژاد از اقدامات انجام شده در این بندرگاه در دولت سیزدهم نیز به استقرار اداره بندر و دریانوردی سیریک، گمرک و برج کنترل در محوطه بندری، برق رسانی و احداث شبکه امهار حریق، نصب تجهیزات مخابراتی و فیبر نوری، احداث اسکله چندمنظوره بندر سیریک و نصب پنج فروند رمپ شناور جهت پهلوگیری شناورها، اختصاص یک فروند یدک‌کش به منظور انجام ایمن ورود و خروج شناورها، اختصاص یک فروند شناور نجات دریایی در این بندر با توجه به وجود ظرفیت‌ها و مراکز گردشگری دریایی موجود در منطقه اشاره کرد.

به گفته وی؛ گروه کالاهایی که امکان پذیرش در بندر سیریک را خواهند داشت شامل شن و ماسه، مواد معدنی، کانتینر یخچالی، خودرو، دام زنده، کالای عمومی، کالای ملوانی و صیادی است.

بهره‌برداری از پنج فروند اسکله‌ گردشگری در هرمزگان

"پنج فروند اسکله پهلودهی شناورهای گردشگری شامل سه فروند شناور در بنادر کنگ و مقام و لنگه در غرب استان، دو فروند نیز در مبادی گردشگری جزیره قشم(دوربنی و دهخدا) و یک فروند رمپ و دو پست اسکله مخصوص سوخت‌گیری در بندرجاسک نیز در راستای ارتقاء شاخص‌های مردمی سازی اقتصاد و گردشگری دریایی با ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید".

«بندر کنگ و بندر مقام از قدیمی ترین بنادر کشور بوده که جاذبه‌های گردشگری و مسافری دریایی زیادی را به خود اختصاص داده است، بندرلنگه نیز جزو بنادر مهم استان هرمزگان محسوب می شود که علاوه بر امر تخلیه و بارگیری کالا چشم اندازهای طبیعی زیبایی را دارد. بنادر دهخدا و دوربنی در جزیره قشم نیز دارای جاذبه‌های گردشگری از قبیل جنگل‌های حرا و مناطق دیدنی است؛ همچنین با توجه به سیاست دولت مبنی بر توسعه سواحل مکران، شهرستان جاسک به عنوان یک بندر مهم در شرق هرمزگان نقش محوری در این توسعه دارد و بر این اساس حوزه بنادر و دریانوردی در این شهرستان مورد توجه ویژه قرار گرفته است».

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح بهره‌برداری از پنج فروند اسکله‌ گردشگری نیز گفت: عملیات اجرایی ساخت و نصب اسکله‌های شناور و رمپ‌ها در بنادر کنگ، مقام لنگه، دوربنی ، دهخدا و جاسک در دولت سیزدهم کلید خورد و پیش از این در سال حداکثر اجرای سه فروند اسکله شناور در بنادر صورت می‌گرفت که در دولت سیزدهم این عدد به حدود ۱۴ فروند اسکله و رمپ شناور در سال جاری رسید.

عباس‌نژاد ادامه داد: با اهتمام دولت سیزدهم به ارتقاء زیرساخت‌های بندری، دریایی و مسافری با یک نگاه متوازن و استفاده از همه ظرفیت‌ها در راستای توسعه شاخص مردمی‌سازی اقتصاد ساخت و نصب پنج فروند اسکله شناور، یک فروند رمپ و دو پست اسکله مخصوص سوختگیری توسط سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی برای ایمنی مسافرت‌های دریایی، نیاز به جهش جدید در بحث نوسازی شناورهای مسافربری دارد که از محل وجوه اداره شده با تشکیل یک کمیته هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

«آماده‌سازی زیرساخت‌های دریایی مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک، مرکز خدمات دریایی و بندری، ساختمان ICT و طرح کنترل تردد بندر شهید رجایی از دیگر طرح‌هایی بود که همزمان با سه طرح یاد شده به بهره‌برداری رسید».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha