• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031308939
  • خبرنگار : 50614

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار مشهد:

افزایش ۱۳۸ درصدی خودروهای باری مجاز درون‌شهری مشهد طی سال گذشته

افزایش ۱۳۸ درصدی خودروهای باری مجاز درون‌شهری مشهد طی سال گذشته

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد گفت: سال گذشته شاهد افزایش حدود ۱۳۸ درصدی در تعداد خودروهای ناوگان بوده‌ایم.

سیدجعفر شمس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آیین‌نامه ساماندهی حمل و نقل بار ابلاغی وزارت کشور، اظهار کرد: برای ساماندهی خودروهای باری تمامی شهرداری‌ها موظف به صدور سه نوع پروانه شامل پروانه فعالیت خودروهای حمل و نقل بار، پروانه اشتغال رانندگان و پروانه بهره‌برداری شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل هستند.

وی با اشاره به صدور ۶۰۰۰ پروانه فعالیت جدید برای خودروهای باری درون‌شهری طی سال گذشته، ادامه داد: این تعداد پروانه جدید مربوط خودروهایی است که در سال گذشته وارد ناوگان ما شدند. سال گذشته شاهد افزایش حدود ۱۳۸ درصدی در تعداد خودروهای ناوگان بوده‌ایم. تا کنون ۶۳ هزار و ۸۰۰ ناوگان ساماندهی شده است‌.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد در خصوص فرایند اخذ پروانه فعالیت خودروهای باری درون‌شهری، بیان کرد: مجوزهای ناوگان باری درون‌شهری به دو دسته پروانه فعالیت ویژه خودرو و پروانه اشتغال ویژه راننده تقسیم می‌شوند که صدور آن‌ها از طریق شرکت‌های تحت نظارت سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری صورت می‌گیرد.

کمتر از ۳۰هزار خودروی حمل و نقل بار پروانه فعالیت ندارند

شمس با تاکید بر اینکه تمام خودروهای باری درون‌شهری ملزم به اخذ مجوز برای فعالیت هستند، عنوان کرد: با توجه به اینکه فعالیت خودروهای حمل‌ونقل بار بدون پروانه و مجوز فعالیت غیرقانونی است، نمی‌توان آمار دقیقی در مورد میزان فعالیت‌های حمل بار بدون مجور ارائه داد. اما به صورت تخمینی می‌توان گفت تقریبا چیزی کمتر از ۳۰ هزار خودرو در شهر داریم که هنوز پروانه فعالیت نگرفته‌اند.

وی در مورد دلایل عدم اخذ پروانه فعالیت برای برخی خودروهای حمل‌ونقل بار درون‌شهری، گفت: شرط گرفتن پروانه فعالیت، داشتن معاینه فنی برای خودرو است و حدود ۴۰ درصد از خودروهایی که پروانه فعالیت برای آن‌ها صادر نشده، معاینه فنی اخذ نکرده‌اند که این مورد به دلایلی مختلفی مثل فرسودگی یا تغییر کاربری خودرو اتفاق می‌افتد. تغییر کابری خودرو امری شایع در خودروهای باری است که باعث تغییر در ارکان اصلی خودرو می‌شود. ارکان اصلی خودرو شامل رنگ، شاسی و موتور است و خودرویی که این ارکان را تغییر داده باشد، نمی‌تواند معاینه فنی و در نتیجه پروانه اشتغال اخذ کند.

رانندگان طی دریافت پروانه، ۱۶ساعت آموزش می‌بینند

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد، با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی در جریان صدور مجوز فعالیت برای خودروهای حمل و نقل بار، اضافه کرد: طبق قانون ما باید برای افراد متقاضی ۱۶ ساعت آموزش داشته باشیم. یکی از مهمترین سرفصل‌های آموزش به رانندگان خودروهای حمل‌ونقل بار، آموزش قوانین و آیین‌نامه‌های به‌روز راهنمایی رانندگی و یادآوری قوانین قدیم است. بخش دیگر این آموزش‌ها در خصوص چگونگی مهار بارها، برخورد با مشتری و اقدامات مرتبط با حوزه سازمانی ماست. علاوه بر آن یک دوره امداد و نجات و اطفاء حریق نیز برای رانندگان برگزار می‌شود. ۱۰ ساعت از فرایند آموزشی در قالب جزوه و به صورت غیرحضوری و ۶ ساعت به صورت حضوری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha