• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403031308704
  • منبع : بازار

تحوّلی نوین در صنعت تولید باسکول جاده‌ای

تحوّلی نوین در صنعت تولید باسکول جاده‌ای

شـرکت فـرد ایـران (گـروه توزیـن) بـا بیـش از ۶۵ سـال تجربـه حضـور در صنعـت توزیـن کشـور، پـس از بررسـی نیاز مشـتریان و خریـداران باسـکول جـاده ای، اقـدام بـه طـراحی و تولیـد باسـکول هـای جـاده ای نموده است.

به گزارش ایسنا به نقل ازسایت فرد ایران، روش تولید و استفاده از بتن های پیش تنیده در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط یک فرد آمریکایی به نام جکسون در سان فرانسیسکو مطرح شد که مورد انتقاد بسیاری از معماران و مهندسان آن دوره قرار گرفت و تا حدود ۵ دهه بعد نیز این نوع بتن را به عنوان یکی از مصالح اصلی در ساختمان سازی نپذیرفتند. تا اینکه جنگ جهانی آغاز شد و بسیاری از کشورها با مشکل کمبود مصالح ساختمانی نظیر فولاد دست و پنجه نرم می کردند. در این زمان بود که استفاده از این تکنولوژی روز به روز افزایش یافت.

روش تولید باسکول با تکنولوژی بتن پیش تنیده:

مهم ترین مزیت استفاده از روش پیش تنیدگی در تولید باسکول جاده ای به منظور افزایش دقت باسکول می باشد. یکی از مهم ترین عوامل افزایش دقت باسکول طراحی و ساخت صفحه بار با دقت بالا و با کمترین خیز در طول مدت بهره برداری می باشد.

برای تولید صفحات باسکول جاده ای با تکنولوژی پیش تنیده علاوه بر آرماتور از تاندون های فولادی نیز استفاده می شود. این تاندون ها حدود ۲ تا ۳ برابر میلگرد قیمت بیشتری دارد. در این روش ما تاندون های فولادی که در امتداد طولی باسکول وجود دارد را کش می‌دهیم تا بتواند در برابر کشش مقاومت بیشتری داشته باشند و بتن را از ترک خوردن نجات دهد. به این موضوع پیش تنیدگی گفته می‌شود.

در پیش تنیدگی تاندون های فولادی در امتداد محور خود کشیده می‌شوند. پس از آن هنگامی که تاندون ها آزاد شدند، فشرده سازی ایجاد می‌شود که سعی دارد فشار را به دلیل بارگذاری در قسمت بالای صفحه متعادل کند. نیروهای رو به بالا در طول صفحه با بارهای صفحه (بار مرده و زنده) که رو به پایین هستند، مقابله می‌کنند.

تحولی نوین در صنعت تولید باسکول جاده‌ای

در فرآیند کشش از تاندون‌های فولادی با استحکام بالا (استحکام ۲۱۰۰ نیوتن بر متر مربع)، بین دو سر تاندون ها استفاده می‌شود. سپس، تاندون ها به اندازه ۷۰ تا ۸۰ درصد از استحکام خود کشیده می‌شوند. پس از آن، بتن با رعایت شرایط استاندارد تهیه و بتن ریزی انجام می‌شود و تا پایان مرحله عمل آوری تاندون ها به صورت پیش تنیده باقی می‌مانند.

هنگامی که بتن قدرت مورد نظر خود را به دست آورد، نیروهای کششی آزاد می‌شوند. هنگامی که فولاد با تنش بسیار زیادی سعی می‌کند تا منقبض شود (به حالت اولیه درآید)، بتن فشرده می‌شود و در یک حالت دائمی پیش تنش برای حفظ استحکام خود قرار می‌گیرد. در این حالت میلگردها سعی می‌کنند به طول اولیه خود برگردند اما در برابر پیوند قوی که با بتن ایجاد کرده‌اند، مقاومت فشاری بتن را افزایش می‌دهند.

چرا بتن با تکنولوژی پیش تنیده؟

بتن در حالت معمول خود می تواند تنش های فشاری بسیاری بزرگی را تحمل کند در حالی که در برابر تنش های کششی مقاومت زیادی ندارد و در صورت وارد شدن نیرو یا تنش کششی به آن دچار ترک خوردگی خواهد شد. همان طور که از نام بتن پیش تنیده مشخص است یکی از انواع بتن است که قبل از به کارگیری و بارگذاری خارجی آن در سازه از درون تحت نیروها و تنش هایی قرار می گیرد که در نتیجه آن قادر به تحمل نیروهای کششی بدون ترک خوردگی می شود.

بتن های با تکنولوژی پیش تنیده بکار رفته در سازه های بتنی مقاومت بسیار بالایی را دارند و بسیاری از فشارها و تنش ها درون بتن جذب شده و با کنترل آن هیچ آسیبی به سازه بتنی  وارد نمی شود. اما در مقابل، سازه های بتن آرمه با ترکیبی از بتن معمولی و میلگرد فولادی ساخته شده اند.

به لحاظ اینکه بخش اعظمی از فشار و تنش ها توسط میلگردهای فولادی جذب و کنترل می شود، فشار زیادی به بتن نیز وارد خواهد شد و همین امر در بعضی موارد موجب ترکیدن بتن ها می گردد. بنابراین از نظر استحکام، مقاومت، کیفیت و کارایی بتن های با تکنولوژی پیش تنیده بهتر و مناسب تر از بتن آرمه هستند.

تکنولوژی ایجاد صفحه بار (پلتفرم) با تکنولوژی پیش تنیده منجر به از بین بردن خیز باسکول و لذا افزایش دقت صفحه بار (پلتفرم) می شود لذا تا حد بسیار زیادی دقت باسکول در طول دوره بهره برداری ثابت می ماند و حتی می تواند نیاز به کالیبراسیون را از بین ببرد و این تکنولوژی می تواند سرآغاز برنامه ریزی Maintenance Free برای باسکول های جاده ای باشد.

استفاده از تکنولوژی پیش تنیده در تولید باسکول های جاده ای شرکت فرد ایران

تحولی نوین در صنعت تولید باسکول جاده‌ای

شـرکت فـرد ایـران (گـروه توزیـن) بـا بیـش از ۶۵ سـال تجربـه حضـور در صنعـت توزیـن کشـور، پـس از بررسـی هـای گسـترده نیازهـای مشـتریان و خریـداران باسـکول جـاده ای، بـا بهـره گیری از پتانسـیل نیـروی انسـانی موجـود بعنـوان سـرمایه اصلـی، سـرمایه گـذاری کلان و بهـره منـدی از بهنـگام تریـن فنـاوری هـای روز و اسـتفاده از تجهیـزات و امکانـات سـخت افـزاری، پـس از بررسـی هـای متعـدد تیـم تحقیـق و توسـعه کـه متشـکل از فارغ التحصـیلان دانشـگاه های معتبـر داخلـی و خارجـی در رشـته های الکترونیـک، هـوش مصنوعـی، مکاترونیـک، مکانیـک، عمـران و علـوم کامپیوتـر بـوده اقـدام بـه طـراحی و تولیـد باسـکول هـای جـاده ای بـا تکنولـوژی بتـن پیـش تنیده نمـوده، کـه طـراحی و تولیـد آن کاملا توسـط نخبـگان و متخصصیـن داخـلی مجموعـه صـورت پذیرفتـه و ایـن شـرکت را بـه عنـوان  تولیدکننـده باسـکول هـای پیـش تنیـده بتـنی در دنیـا مطـرح نمـوده اسـت.

درحال حاضر باسکول های پیش تنیده شرکت صنعتی فرد ایران در دو مدل PS۶۰  وPS۷۰  برای داخل زمین و روی زمین تولید می گردند.

برخی از مزایای باسکول های بتنی پیش تنیده شرکت فرد ایران نسبت به سایر باسکول ها:

  • از بین بردن خیز باسکول و لذا افزایش دقت صفحه بار (پلتفرم)
  • مقاومت بالا در برابر فشار و کشش
  • افزایش عمر مفید سازه در مقابل فشار و کشش
  • توانایی انتقال نیروی بیشتر
  • ممانعت از ترک خوردگی سازه در شرایط مختلف محیطی
  • کاهش فرسایش و بالاتر رفتن مقاومت سازه

معایب باسکول های جاده ای با تکنولوژی پیش تنیده

  • نیاز به تجهیزات زیرساختی بسیار پرهزینه و به عبارتی به سرمایه‌گذاری اولیه بسیار بالایی دارد.
  • نیاز به نیروی کار ماهر دارد.
  • باید توجه زیادی به کنترل کیفیت شود.
  • تکنیک های خاصی برای اعمال نیروهای پیش تنیدگی و لنگر انداختن سیم ها مورد نیاز است. این به بتن با مقاومت بالا نیاز دارد و هزینه بالایی دارند.
  • ساخت قالب ها بسیار مشکل است و برای جلوگیری از لانه زنبوری باید از روش های تراکم خاصی استفاده کرد.
  • کار باید به طور فعال نظارت شود. دانش فنی بالاتر مورد نیاز است.

نکته مهم در خصوص معایب باسکول های جاده ای با تکنولوژی بتن پیش تنیده این است که معایب بیان شده برای شرکت فرد ایران که با دست یابی به این تکنولوژی با دقت بالا در حال تولید باسکول های بتنی پیش تنیده است، یک مزیت بزرگ می باشد.

دقت کنید: هر باسکولی پیش تنیده نیست؛ پیشنهاد ما بازدید از کارخانه تولیدکننده می باشد .

همزمان با خرید از کارخانجات شرکت فرد ایران بازدید کنید و از تخفیف ویژه این بازدید بهره مند شوید.

شماره تماس : ۰۲۱۸۸۸۸۶۶۶۶

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha