• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403031308609
  • خبرنگار : 50006

مدیر جهاد کشاورزی:

خطر زنگ زرد گندم در مزارع اهر به صدا در آمد

خطر زنگ زرد گندم در مزارع اهر به صدا در آمد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر اعلام کرد: خطر بیماری زنگ زرد گندم در مزارع این شهرستان به صدا در آمد. 

علی نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گندم یک محصول استراتژیکی و غذایی اساسی است، اظهار کرد: هم اکنون ۲۷هزار هکتار از مزارع شهرستان اهر زیر کشت ارقام مختلف گندم خصوصاً رقم آذر ۲ اختصاص یافته است. 

وی افزود: از کل مساحت ۲۷ هزار هکتاری مزارع گندم اهر بیش از ۷۰ درصد آن زیر کشت گندم رقم آذر ۲ است که این رقم نسبت به بیماری زنگ زرد گندم حساس است.

وی ادامه داد: بیماری زنگ زرد گندم از جمله بیماری‌‎های قارچی و به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر می‌شود و این لکه‌ها به سرعت به هم پیوسته و به شکل نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان شده و سرانجام به کل محصول آسیب می‌زند و بیشتر این بیماری در آب‌وهوای خنک و مرطوب گیاه را مورد حمله قرار می‎دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر مطرح کرد: بیماری زنگ زرد گندم علاوه بر کاهش کیفیت وکمیت تولیدی این محصول در نهایت باعث کاهش شدید ۴۰ درصدی عملکرد و تولید در این محصول می شود پس خواهشمندیم در سال زراعی آینده کشاورزان اهری نسبت به کشت ارقام مقاوم به این بیماری از جمله بذر جام، ایوان و… در مزارع خود اقدام کنند و از کشت ارقام حساس به زنگ زرد جدا خودداری نمایید.

وی خاطرنشان کرد: سم پاشی محصولات زراعی گندم از مهم‌ترین عامل مقابله با بیماری زنگ زرد و سن گندم است که از تمام کشاورزان منطقه می خواهیم هرچه سریع تر نسبت به تهیه سم از سم فروشی‌های معتبر و سم‌پاشی مزارع خود اقدام نمایند.

وی گفت: در حال حاضر از کل مساحت زیر کشت گندم شهرستان اهر حدود ۲۶۰۰ هکتار آن در مقابل بیماری زنگ زرد سم پاشی انجام شده است که از کشاورزان در خواست می شود باتوجه به تدارک سهام یارانه دار در جهت مبارزه با این بیماری سریعا به مراکز جهاد کشاورزی تابعه و اداره جهاد کشاورزی شهرستان جهت مبارزه با این بیماری مراجعه نمایند و طبق توصیه‌های کارشناسان ذی‌ربط این اداره نسبت به مقابله با این بیماری اقدام نمایند تا میزان خسارت گندم تولیدی را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha