• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403031308593
  • خبرنگار : 50618

سیدباقر پیشنمازی:

توصیه‌های امام راحل به مدیران پرهیز از اختلاف و اهتمام به خدمت به مردم بود

توصیه‌های امام راحل به مدیران پرهیز از اختلاف و اهتمام به خدمت به مردم بود

ایسنا/مازندران «سید باقر پیشنمازی» یک فعال انقلابی گفت: از توصیه‌های امام (ره)به مدیران پایبندی به اصول و آرمان‌های انقلاب و پرهیز از اختلاف و اهتمام به خدمت به مردم؛ خصوصا قشر مستضعف و کم‌برخوردار جامعه بود. در عرصه بین‌المللی نیز عدم‌اعتماد به فریب‌ها و نیرنگ‌های قدرت‌های بزرگ جهان و پروا نداشتن از تهدیدهای آنان بود.

سید باقر پیشنمازی را مردم مازندران به خوبی می‌شناسند، متولد ۱۳۳۸ ساری و فرزند آیت‌الله سید مهدی پیشنمازی از موسسان جامعه روحانیت مازندران، خانواده‌ای روحانی و نیک‌نام، شهرت اصلی او اما به روزگار جوانی و فعالیت‌های او بازمی‌گردد.

پیشنمازی در روزهای انقلاب به‌عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجو- معلمان و نماینده شورای همبستگی انقلابیون ساری مسئولیت تریبون راهپیمایی‎ها علیه رژیم پهلوی را برعهده داشت. پس از پیروزی انقلاب در کسوت معلمی خدمت را آغاز کرد. او هم‌زمان مسئولیت مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران و سمنان را نیز بر عهده داشت و در دوران جنگ تحمیلی به‌عنوان سرپرست دفتر طرح و برنامه ستاد فوریت‌های جنگ کربلا- منطقه جنوب مشغول به فعالیت شد.

از مسئولیت‌های اجرایی او می‌توان به معاونت وزرای ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، مدیر شبکه قرآن و معارف صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، مدیرکل صداوسیمای فارس و برخی مناصب دیگر اشاره کرد.

گفت‌وگوی پیش رو به مناسبت ۱۴ خرداد و رحلت امام خمینی (ره) انجام شده و در آن، سید باقر پیشنمازی به برخی پرسش‌های ایسنا درباره جهان‌بینی سیاسی و فکری رهبر فقید انقلاب اسلامی پاسخ می‌دهد.

توصیه‌های امام راحل به مدیران پرهیز از اختلاف و اهتمام به خدمت به مردم بود

ایسنا: آقای پیشنمازی شما از افراد اثرگذار در جریان انقلاب ایران در مازندران بودید، جریان رهبری امام خمینی در سال‌های دور از وطن و دوران تبعید، چطور انجام می‌شد که توانست در آن سال‌ها، در نبود رسانه‌های جمعی میلیونها نفر را با خودش همراه کندو وحدت لازم برای دستیابی به هدف مشترک ایجاد کنند؟

- یکی از کانون‌های اصلی که نقش راهبری و رسانه‌ای ایفا می‌کرد؛ مساجد بودند که محل حضور و قرار و مدار افراد انقلابی شده بود، خصوصا در هر شهر یکی دو تا مسجد شاخص وجود داشت که به‌عنوان مبدا راهپیمائی‌ها انتخاب می‌شد. بسیاری از ائمه جماعات مساجد نیز که مثل مردم از ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی به تنگ آمده بودند و دل در گرو امام خمینی (ره) داشتند، همواره نقش ترجمان مواضع و افکار رهبری انقلاب را برای عموم مردم ایفا می‌کردند. آنها به تبیین دیدگاه‌های حضرت امام (ره) برای افراد مورداعتماد می‌پرداختند و اعلامیه‌های انقلابی امام را از طریق همین افراد به دست دیگران می‌رساندند.

ایسنا: می‌دانیم که ایشان به پشتوانه مردم توانستند نهضت‌های اثرگذار برای تغییر ساختار اجتماعی به وجود بیاورند، لطفا بفرمایید مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث جلب اعتماد عمومی به ایشان شد چه چیزهایی بود؟

- ایشان مردم را به خودشان دعوت نمی‌کردند. مردم را به اسلام، احکام نورانی قرآن و اهداف نهضت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام برای مبارزه با ظلم و ستم یزید زمان فرا می‌خواندند. لباس روحانیت و کسوت مرجعیت و نیابت عام حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سلامت و صداقت و مظلومیت ایشان در تحمل زجر و مشقت زندان و تبعید رژیم ستمشاهی از جمله عوامل اعتماد مردم به ایشان و همراهی برای آغاز قیام بود. حضور روحانیون شهرهای مختلف در پیشاپیش راهپیمائی‌ها نیز برای مردم در حصول اطمینان از درست بودن راهی که انتخاب کرده‌اند تاثیر بسیار داشت.

ایسنا- کمی درباره دیپلماسی سیاسی امام راحل و مدیریت‌شان بر کشور بفرمایید، به‌ویژه باتوجه به نفوذ عوامل بیگانه و این مساله که انقلاب نوپا بود و از هر سمت مورد تعدی مخالفان داخلی و خارجی قرار می‌گرفت؛ امام چطور مسائل کلان را اداره و مدیریت می‌کردند؟ از توصیه‌های ایشان به مدیران کشوری چه چیزی به خاطر دارید؟

- ایمان و اعتماد ایشان به وعده‌های خدای متعال موجب شجاعت و بصیرت و روشن‌بینی، آینده‌نگری و امیدآفرینی شده بود. هم در راهبردهای بین‌المللی و هم راهبری مسائل داخلی کشور یکی از راهبردهای مهم ایشان زمینه‌سازی‌های حکومتی برای بالا بردن رشد سیاسی و بصیرت عموم مردم از طریق ایجاد فرصت محک خوردن جریان‌های مختلف سیاسی و مدعیان بهبود وضع عمومی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بود تا مردم با تجربه‌اندوزی و عبرت‌گیری از فراز و فرود و تلخ و شیرین حوادث و رویدادها خود به معیارها و شاخص‌های صحیح انتخاب اصلح برسند و زمام امور تقنینی و اجرایی کشور را به افراد واجد صلاحیت و کفایت بسپارند.

از توصیه‌های امام به مدیران پایبندی به اصول و آرمان‌های انقلاب و پرهیز از اختلاف و اهتمام به خدمت به مردم؛ خصوصا قشر مستضعف و کم‌برخوردار جامعه بود. در عرصه بین‌المللی نیز عدم‌اعتماد به فریب‌ها و نیرنگ‌های قدرت‌های بزرگ جهان و پروا نداشتن از تهدیدهای آنان بود.

ایسنا- نظر ایشان درباره ارتباط با کشورهای خارجی چه بود؟ تاکید بر چه نوع روابطی داشتند؟ در زمان حیات امام این روابط بیشتر با کدام کشورها و با چه معیارهایی انجام می‌شد؟

- اولا مبنای ارتباطات بین‌المللی حضرت امام (ره) اهتمام به ملت‌های مسلمان و مردم مستضعف جهان و حمایت از آنها بود. در مورد ارتباط با دولت‌ها نیز بر مبنای « نه ظلم کن به کسی نه به زیر بار ظلم برو» راهبری می‌کردند. امام معتقد بودند در برابر قدرت‌های مستکبر و متکبر نباید نرمش نشان داد. سال‌های دفاع مقدس آزمون میدانی مهمی بود که دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی را در بین دولت‌های مختلف جهان مشخص کرد.

توصیه‌های امام راحل به مدیران پرهیز از اختلاف و اهتمام به خدمت به مردم بود

ایسنا- خب امام از نخستین افرادی بودند که تا پایان عمر بر مبارزه با صهیونیسم تاکید داشتند، دراین‌باره کمی بفرمایید که این آگاهی از کجا به دست آمده بود و توصیه ایشان درباره مبارزه با ظالم چه بود؟

- حضرت امام (ره) هیچ‌گونه مماشات یا تفاهمی با دولت اشغالگر را در این مورد قبول نداشتند. ایشان با بهره‌گیری از الهامات ربانی، آخرین جمعه رمضان هر سال را به عنوان روز جهانی قدس به مسلمانان جهان اعلام فرمودند.

ایسنا- کدام وجه از شخصیت امام راحل برای خودتان جالب بوده و توانسته اثرگذار باشد؟

-أشداء علی الکفار رحماء بینهم ... *

ایسنا- آقای پیشنمازی، با گذشت بیش از ۴ دهه از مهم‌ترین دستاورد امام، تداوم تحقق آرمانهای ایشان در سطح جهان را به چه شکل ارزیابی می‌کنید؟

– آن‌چه که امروز در بیانات و آرمان‌های مقام معظم رهبری دام ظله و عزت بخشی به انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در عرصه جهانی می‌بینیم و می‌شنویم پیامی جز در اهتزاز بودن پرچم آرمان‌های عدالتخواهانه و ظلم‌ستیزانه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نیست؛ اما این‌ که توقع داشته باشیم مدینه فاضله‌ای که برای زمان ظهور وعده داده شده است قبل از ظهور محقق شود، توقع درستی به نظر نمی‌رسد؛ البته به آن سو در حرکتیم.

تاخیر به خاطر کوتاهی‌های بعضی از ماها است هم‌چنان که در بیانیه گام دوم به علل این تاخیر اشاره شده است.

توصیه‌های امام راحل به مدیران پرهیز از اختلاف و اهتمام به خدمت به مردم بود

ایسنا- فکر می‌کنید چطور می‌توانیم به جامعه آرمانی‌ای که امام راحل عمرشان را صرف رسیدن به آن و ساختش کردند، دست پیدا کنیم؟

- با عمل کردن به وظایف و تکالیفی که در جهت هموارسازی تحقق گام دوم انقلاب در بیانیه مذکور تعیین و تبیین شده است. همین الان که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم آیا معیارهای انتخاب رئیس‌جمهور ما با نگاه به چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب مشخص می‌شود؟

 ایسنا- به نظر شما جای کدام اندیشه امام در زندگی نسل جدید خالی است؟

- احساس هویت ایرانی، انقلابی و اسلامی در بخش‌هایی از نسل جدید خالی به نظر می‌رسد.

* بخشی از آیه ۲۹ سوره فتح «حَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم/ محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha