• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403031208109
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

عملکرد امام خمینی(ره) به عنوان یک کار پژوهشی در فضای دانشگاهی مطرح شود

عملکرد امام خمینی(ره) به عنوان یک کار پژوهشی در فضای دانشگاهی مطرح شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه شخصیت امام راحل(ره) شخصیت کم‌نظیری در طول تاریخ بود، گفت: لازم است عملکرد امام خمینی(ره) به عنوان یک کار پژوهشی درخور در فضای علمی دانشگاه‌ها مطرح شود چراکه شخصیت ایشان به صورت کلی و کلیشه‌ای به جوانان ارائه شده است.

محمدحسین فتاحیان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تسلیت سالروز رحلت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: در معرفی و شناخت این شخصیت بزرگ اهمال جدی صورت گرفته است و اندیشه و شخصیت امام(ره) در فضای علمی دانشگاه‌ها مطرح نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد افزود: تا نسبت به شخصیت امام خمینی(ره) شناخت ایجاد نشود نمی‌توان به عملکرد منحصر به فرد ایشان پی برد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در انتقال ارزش‌های مد نظر امام(ره) نسبت به نسل جدید وجود دارد این است که ابعاد شخصیت فردی و اجتماعی امام خمینی(ره) برای جوانان بازگو ‌نشده است.

 فتاحیان با اشاره به اینکه کار درخور و شایسته‌ای در خصوص معرفی سیره و زندگی امام خمینی(ره) صورت نگرفته است، گفت: موضوع مهم در شناساندن شخصیت امام(ره)، آگاهی یافتن نسبت به ویژگی‌ها و برجستگی‌های شخصیت ایشان در زمانه خاص و انتقال آن به نسل جوان است.

بزرگی کار امام(ره) نتیجه بزرگی شخصیت ایشان است

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که امام(ره) چگونه عملکرد منحصر به فردی در زمانه خود داشت؟، عنوان کرد: امام خمینی(ره) نهضتی عظیم را در تاریخ ایران و جهان به ثبت رساند، زمانه خاصی که امام قیام کرد با توجه به اقتضائات ایران و جهان مهم است چراکه حرکت امام در آن زمان خاص به نتیجه می‌رسید و بازتاب جهانی پیدا می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه لازم است از این کلیشه‌ها دور شویم، اضافه کرد: دور شدن از دید کلی و تکراری به عملکرد امام(ره) به این معنا است که توجه خاصی در فضای علمی دانشگاه‌ها به تاثیر قیام ایشان در زمانه خود، به نسل جوان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه لازم است این کلیشه‌ها شکسته شوند تا شاهد بروز نوآوری در شناساندن شخصیت امام(ره) به نسل جوان باشیم، ادامه داد: در حوزه شخصیت‌شناسی امام(ره) برای جوانان کم‌کاری‌های بسیاری وجود دارد.

اهمیت معرفی شخصیت امام خمینی(ره) به نسل جوان

فتاحیان با اشاره به اهمیت معرفی شخصیت والا و ابعاد وجودی امام خمینی(ره) به نسل جوان، گفت: امروزه جوانان ما نیازمند شناخت اندیشه‌های آن شخصیت بزرگ هستند و انتقال افکار و آثار آن امام در زندگی نسل جدید باید جاری و ساری شود.

وی سلوک، بندگی و هدایت‌گری را از ویژگی‌های بارز شخصیت امام خمینی(ره) دانست و افزود: عملکرد امام(ره) در جامعه مانند مکتبی جامع است که نسل جدید باید به ابعاد مختلف این مکتب دسترسی پیدا کند تا با تمام وجوه شخصیتی امام(ره) آشنا شوند.

فتاحیان با اشاره به زمانه حساسی که امام(ره) در آن زندگی می‌کردند، افزود: در پایان قرن بیستم رویارویی دو ابرقدرت شرق و غرب را شاهد بودیم که در آن زمان دنیای شرق مبتنی بر ایدئولوژی کمونیسم و ابر قدرت غرب با تکیه بر لیبرالیسم و سکولاریسم فضای قالب دنیا را پوشانده بود و امام با اندیشه‌های ناب خود عملکردی خیره‌کننده به جهانیان ارائه داد.

وی با اشاره به وجود بحران‌های جدی خانوادگی، اجتماعی و روابط انسانی دامن‌گیر تمام بشریت شده بود،  خاطرنشان کرد:  در این بین اندیشه امام(ره) به عنوان منشا تحولات اساسی در جهان حاضر به طور جدی قابل تامل است که این اندیشه دوست و دشمن را به خود خیره کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha