• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403031207966
  • خبرنگار : 50180

یک کارشناس کشاورزی:

باید کشت محصولات با نیاز آبی بالا را محدود کنیم

باید کشت محصولات با نیاز آبی بالا را محدود کنیم

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس کشاورزی گفت: باید محصولات با نیاز آبی بالا را بصورت محدود و در حد تامین نیاز داخلی خودمان بکاریم.

 حیدر ذوالنوریان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ایران در منطقه خشک دنیا قرار گرفته، گفت: کشور ما در مقایسه با کشورهای اروپایی که به طور متوسط هر سه روز یکبار بارندگی دارند، جزو مناطق خشک دنیا محسوب می‌شود،  لذا باید برای کشت محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند برنامه‌ریزی کنیم و کشت محصولات آب‌بر را صرفا در حد نیاز و در مناطقی که منابع آبی خوب دارد، انجام دهیم.

 این دکترای زراعت با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، لذا باید روی مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی کار کنیم، تاکید کرد: امروزه کشورهایی که منابع آبی بیشتری هم نسبت به ما دارند، تنها در جهت رفع نیازهای داخلی خود محصولات با نیاز آبی بالا می‌کارند که ما هم باید به همین سمت برویم.

ذوالنوریان تاکید کرد: باید برای هر منطقه الگوی کاشت خاص آن منطقه را داشته باشیم تا هم در اراضی کشاورزی بهره وری بهتری داشته باشیم و هم مصرف آب را مدیریت کنیم.

ذوالنوریان ادامه داد: اگر استفاده از منابع آب را مدیریت نکنیم و بدون برنامه آب مصرف کنیم، در آینده‌ای نه چندان دور ممکن است خیلی از مناطق ما به واسطه از دست رفتن منابع آبی خالی از سکنه شوند.

 مشاور پارک علم و فناوری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه جزو استانهایی است که مشکل کم آبی دارد، گفت: اگرچه منابع آبی استان کرمانشاه در مقایسه با برخی از استانهای کشور مثل استان یزد وضعیت بهتری دارد، با این حال باید روی مدیریت مصرف آب کار کنیم و محصولات با نیاز آبی بالا را بصورت محدود بکاریم.

وی با بیان اینکه با استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای و استفاده از مالچ پلاستیکی می توان میزان مصرف آب را در محصولات با نیاز آبی بالا مثل سیب زمینی و هندوانه هم مدیریت کرد، گفت: همچنین می توان در بخشی از نقاط استان کرمانشاه که بارش خوبی دارند، در اسفند ماه محصول آب بری مثل سیب زمینی را کاشت تا بخشی از نیاز آبی محصول از آب باران تامین شود.

وی با بیان اینکه نباید در استان کرمانشاه اجازه کشت برنج داده شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه نشاء برنج در اوایل فصل کاشت به آب خیلی زیادی نیاز دارد، لذا کشت برنج صرفا در مناطقی که میزان بارندگی آنها بالای ۱۰۰۰ میلیمتر در سال باشد، قابل انجام است و در مناطقی مثل استان کرمانشاه به هیچ عنوان نباید اجازه کشت برنج داده شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha