• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403031207908
  • خبرنگار : 50691

یک استاد دانشگاه مطرح کرد

توجه به مخاطب در جهاد تبیین رسانه‌ای

توجه به مخاطب در جهاد تبیین رسانه‌ای

یک استاد دانشگاه گفت: همه دولت‌ها فعالیت‌های رسانه‌ای داشتند و این دولت هم تلاش‌های زیادی در راستای جهاد تبیین انجام داده و توانست از تمام پتانسیل رسانه‌ای استفاده کند. دولت توزیع و تعدد رسانه‌ای زیادی داشت؛ اما از لحاظ کیفیت می‌توانست اقدامات بهتری برای انتشار اخبار در راستای دستاوردها انجام دهد.

احسان پوری، دکتری مدیریت رسانه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تببین رسانه ای دستاوردهای دولت گفت: بحث اطلاع رسانی از دستاوردها در دولت سیزدهم و دولت های گذشته آنگونه که باید در رسانه ها به اطلاع افکار عمومی نمی رسد. در مقابل بُرد خبری اخبار منفی از دولت ها دررسانه های داخلی و خارجی بالاتر از اخبار مثبت است.

وی با بیان اینکه باید اخبار دولتی به زبان مردمی بیان شود تا تاثیرگذار باشد، افزود: اطلاع رسانی در رسانه های دولتی آنگونه که باید افکار عمومی را اقناع کند، نیست. اخبار دولتی در قالب اطلاع رسانی روابط عمومی انجام می گیرد و گویا اطلاع رسانی اداری است. باید از قالب های مختلف رسانه ای برای تولید محتوا در بحث اثرگذاری برروی مخاطب استفاده کنیم تا توجه مخاطب جلب شود، این مسئله به صورت دقیق انجام نمی‌گیرد.

پوری با بیان اینکه اولویت های مخاطب سنجیده نمی شود، گفت: بنابراین اخبار بر روی مخاطب اثر اقناع کننده ندارد. از سوی دیگر بر ذهنیت مخاطب اخبار منفی تاثیرگذاری بیشتری دارند و بیشتر دیده می شوند؛ بنابراین نیاز است در حوزه اطلاع رسانی دستاوردهای دولت، ذهنیت دقیق مخاطب شناسایی شود. به همین منظور باید برای تمام اقشار جامعه محتوا تولید شود. باید به نیاز رسانه ای مخاطب جوان، فرهنگی، بازنشسته، دانشگاهی توجه و براساس آن محتوا تولید شود تا شاهد محتوایی با کیفیت با ضریب اثرگذاری بالا باشیم.

وی به توزیع محتوا در رسانه های مختلف اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در توزیع محتوا در رسانه ها صورت گرفته است. تعدد رسانه در کشور بالاست و  باید در بُعد کیفیت رسانه هم اقدامات اثر گذار صورت گیرد تا محتوای فاخر و مرغوب تولید  و نظرمخاطب جلب شود. تولید محتوای باکیفیت هم درگرو شناسایی اولویت ذهن مخاطبان است و محتوا باید بر اساس نیاز مخاطب تولید شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسئولین نظام هم اذهان داشتند که در این موارد، اقدامات ضعیف بوده است. باید تولید محتوای رسانه ای فاخر و ارزشمند باشد تا بتوان نظر مخاطبان را جلب کند. همچنین، باید مبنای محتواهای منتشر شده، صداقت و گره گشایی از ذهنیت افکار عمومی باشد و چشم انداز بهتری برای مخاطب ترسیم کند. صرفا ارائه آمار و اطلاعات نمی تواند اثرگذار باشد. ارائه گزارش برای مخاطب عمومی قانع کننده نیست شاید برای حوزه های مدیریتی ارزشمند باشد.

وی با اشاره به ویژگی های مثبت دولت سیزدهم گفت: همه دولت ها فعالیت های رسانه ای داشتند و این دولت هم تلاش های زیادی را در راستای جهاد تبیین انجام داده و توانست از تمام پتانسیل رسانه ای استفاده کند. این دولت توزیع و تعدد رسانه ای زیادی داشت؛ اما از لحاظ کیفیت می توانست اقدامات بهتری برای انتشار اخبار در راستای دستاوردها انجام دهد. امروزه کیفیت محتواها بر توزیع محتوا ارجحیت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha