• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403031207827
  • خبرنگار : 71496

نتانیاهو به دلیل پرونده صحرا، در مراکش جنجال به پا کرد

نتانیاهو به دلیل پرونده صحرا، در مراکش جنجال به پا کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با نمایش تصویری از نقشه مراکش بدون منطقه صحرا در محافل این کشور جنجال بزرگی را در میان کاربران مراکشی شبکه‌های اجتماعی و نیز مخالفان عادی‌سازی روابط با این رژیم به پا کرد و آنها این اقدام را به شدت محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از حضور در یک برنامه گفت‌وگو محور شبکه «LCI» فرانسه، تصویری از نقشه جهان عرب و شمال آفریقا را نشان داد که در آن نقشه مراکش بدون منطقه صحرا ترسیم شده بود.

تا این ساعت هیچ‌گونه موضعگیری رسمی از سوی رباط صادر نشده است اما این اقدام موجب خشم گسترده و نارضایتی شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی و نیز مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مراکش شده و آنها این اقدام نتانیاهو را به شدت محکوم کردند.

این اولین باری نیست که نتانیاهو اقدام تحریک‌آمیزی را در خصوص مساله اول مردم مراکش در پیش می‌گیرد، پیش از این نیز نقشه ناقص مراکش بدون منطقه صحرا در جریان استقبال او از «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا در اکتبر گذشته موجب خشم و نارضایتی گسترده مراکشی‌ها شد.

«احمد ویحمان» رئیس دیده‌بان مراکشی مقابله با عادی‌سازی روابط در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» گفت: از نظر ما در ۲ ائتلاف دیده‌بان مراکشی مقابله با عادی‌سازی روابط و گروه اقدام ملی برای فلسطین بر این باور هستیم که پیوند دادن مناطق بازپس‌گرفته شده‌ و تمامیت ارضی‌مان به رژیم اشغالگر صهیونیستی، بزرگترین ضربه به عدالت و بزرگترین اهانت به ارواح افسران و سربازان شهید بود و نیز این اقدام به منزله مشارکت در از بین بردن تلاش گسترده مردمی برای توسعه و پیشرفت مناطق مختلف است.

رئیس این دیده‌بان اظهار کرد: آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد، این است که بار دیگر درباره بزرگترین این خطرات که همان از دست دادن اعتماد ساکنان منطقه صحرا و بر هم زدن توافق ملی گروه‌های سیاسی و اجتماعی در نتیجه ارائه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی به عنوان اقدامی ملی و قرار دادن آن در زمره منافع عالی کشور است، هشدار دهیم، این بزرگترین خطر در کل این مساله است و کسی که این واقعیت را نمی‌بیند، کور و بی‌بصیرت است.

ویحمان در ادامه گفت: بار دیگر به طرف‌هایی که روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی کردند، می‌گوییم شما با رژیم جنایتکار، طرد شده و منزوی در جهان که حتی علیه خود کشور مراکش توطئه کرده، در ارتباط هستید، شما روی میهن قمار می‌کنید، تنها راه‌حل این شر مطلق، رهایی تدریجی و هوشیارانه از این گرداب است.

نتانیاهو توجیه کرد

در حالی که خشم در محافل مردمی مراکش در پی اقدام نتانیاهو رو به تشدید است، دفتر او تلاش کرد با صدور بیانیه‌ای اوضاع را به کنترل خود درآورد، این دفتر در بیانیه خود مدعی شد که «تل‌آویو در دوره نخست وزیری نتانیاهو به صورت رسمی حاکمیت مراکش بر منطقه صحرا را در سال ۲۰۲۳ به رسمیت شناخت و این به رسمیت شناختن از جمله اصلاح  نقشه‌ای بود که در دفتر نخست وزیر نصب شده بود.»

همچنین این دفتر مدعی شد: «متاسفانه در نقشه قدیمی که تنها لحظاتی پیش از آغاز مصاحبه نتانیاهو با شبکه فرانسوی زبان به او داده شد، این اصلاح صورت نگرفته بود، سیاست اسرائیل تغییر نکرده و حاکمیت مراکش را بر صحرای غربی به رسمیت می‌شناسد.»

با وجود تاکید رژیم صهیونیستی بر تغییر نیافتن موضعگیری‌اش در خصوص مالکیت منطقه صحرا اما تکرار مکرر چنین اقدامی در جدا کردن این منطقه از مراکش در نقشه‌های رسمی رژیم صهیونیستی، سوال‌هایی را در خصوص دلایل آن و موضعگیری‌های واقعی تل‌آویو در خصوص این مساله مطرح می‌کند.

در همین راستا «رشید لزرق» رئیس مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزیابی سیاست‌های کلی شمال آفریقا در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار کرد: نتانیاهو سعی دارد مراکش را از ایفای نقش تاریخی و پیشگامش در مساله فلسطین که در صدر دیپلماسی مراکش و در همان درجه اهمیت مساله تمامیت ارضی آن قرار دارد، منحرف سازد.

لزرق گفت: رباط نقش بزرگی در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه در نهادهای مختلف بین‌المللی ایفا کرد و موضعگیری‌های آن در مخالفت با حملات وحشیانه اسرائیل علیه مردم غزه و کشتار و کوچاندن آنها، شفاف و روشن بود.

رئیس این مرکز در ادامه اقدام نتانیاهو در جایگاهش به عنوان نخست وزیر کابینه رژیم صهیونیستی را در واقع تلاشی خام و بی‌ثمر برای معامله فلسطین با مساله تمامیت ارضی مراکش، کشیدن ترمز آن در حمایت از فلسطینی‌ها و کاهش نقش پیشگام آن در اتحادیه عرب و کنفرانس سران کشورهای اسلامی بود که در آنها موضعگیری‌های روشنی را در محکومیت کابینه اسرائیل و جنایت نسل‌کشی در حق فلسطینی‌ها اتخاذ کرد.

همچنین «بوبکر اونگر» پژوهشگر تاریخ روابط بین‌الملل اظهار کرد: اینکه نتانیاهو نقشه ناقص مراکش را به نمایش گذاشت، اشتباه سیاسی بزرگ و اقدامی تحریک آمیز و بررسی نشده نشات گرفته از عدم ارزیابی فداکاری‌های بزرگ و اقدامات گسترده مراکشی‌ها در حمایت از تمامیت ارضی‌شان بود که در مراکش این مساله به اتفاق آراء تمام گروه‌ها و  رویکردهای سیاسی، فکری و عقیدتی مختلف مساله‌ای مقدس محسوب می‌شود.

او گفت: اقدام نتانیاهو در واقع تداوم همان منطق سردرگمی و انزوایی است که او در سایه استمرار انزوای بین‌المللی‌اش به دلیل جنایات نسل کشی در حق غیرنظامیان فلسطینی به ویژه کودکان و زنان و پس از صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌الملل در حقش، دچار آن شده است.

این پژوهشگر در ادامه تاکید کرد: کابینه اسرائیل باید در خصوص این موضعگیری توضیح داده و به منافع استراتژیک مراکش آسیبی وارد نکند چرا که این خط قرمزی است که مراکش نمی‌تواند از آن کوتاه بیاید.

او افزود: عادی‌سازی روابط مراکش با اسرائیل در راستای منافع استراتژیک و حیاتی مراکش و فراتر از شخص نتانیاهو و کابینه‌اش بود، مراکش همواره مدافع صلح، امنیت و ثبات باقی خواهد ماند و برای راه‌حل دولتی دادخواهی خواهد کرد، مراکش طبق قطعنامه‌های بین‌المللی در کنار ملت فلسطین باقی خواهد ماند و نه پشت کردن نتانیاهو و کابینه‌اش و نه مانورهای دشمنان در اینجا و آنجا، آن را نخواهد ترساند.

نتانیاهو ۱۷ ژوئیه گذشته در نامه‌ای خطاب به «محمد ششم» پادشاه مراکش علام کرد که تل‌آویو حاکمیت این کشور بر صحرای غربی را به رسمیت می‌شناسد و و با رویکرد مثبتی در حال بررسی افتتاح کنسولگری خود در شهر «الداخله» واقع در منطقه صحرا است.

این اقدام پس از تردیدها و ابهام‌هایی که در موضعگیری‌های تل‌آویو در خصوص این مساله وجود داشت و به منزله اخاذی آن از طرف مراکشی محسوب شد، نشان‌دهنده تحولی در رویکرد رژیم صهیونیستی بود.

با وجود ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و مراکش در دسامبر ۲۰۲۰ اما تل‌آویو موضعگیری صریح خود در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر منطقه صحرا را تا ۲۸ مارس ۲۰۲۲ اعلام نکرد و در آن تاریخ «یائیر لاپید» وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی در اولین اجلاس سران نقب، حمایت تل‌آویو از پیشنهاد حاکمیت خودگردان منطقه صحرا را اعلام و تاکید کرد که رباط و تل‌آویو با هم برای مقابله با تلاش‌ها جهت تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی مراکش تلاش خواهند کرد.

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، کاهش روند عادی‌سازی میان رباط و تل‌آویو و افزایش انتقادهای مراکش از حملات رژیم صهیونیستی به غزه نمایان شده است، به ویژه که پادشاه این کشور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در پایتخت گامبیا در اوایل ماه جاری میلادی، جنگ اسرائیل علیه نوار غزه را حمله‌ای ظالمانه خواند که باعث شده مردم فلسطین در شرایط بسیار خطرناکی به سر ببرند و این حملات را به منزله لکه ننگی بر پیشانی بشریت دانست.

مراکش از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته تقریباً هر روز در فعالیت‌های متعددی در راستای اعلام همبستگی با غزه شرکت داشته که مهمترین آنها راهپیمایی میلیونی برگزار شده در پانزدهم ماه جاری میلادی در پایتخت این کشور بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha