• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031207752
  • خبرنگار : 71660

هلند خواستار تحقیقات درباره جاسوسی رژیم صهیونیستی از وکلای دیوان لاهه شد

هلند خواستار تحقیقات درباره جاسوسی رژیم صهیونیستی از وکلای دیوان لاهه شد

دولت هلند تحت فشار است تا رژیم صهیونیستی را به دلیل «جاسوسی و ارعاب» وکلا در دادگاه کیفری بین‌المللی پاسخگو کند و در عین حال نمایندگان پارلمان این کشور هم خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه هستند.

به گزارش ایسنا، تحقیقاتی که چند روز پیش توسط گاردین منتشر شد، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از آژانس‌های جاسوسی خود برای «نظارت، هک، اعمال فشار و تهدید کارکنان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی» استفاده می‌کند تا تحقیقات را از مسیر خود منحرف کند.

روزنامه گاردین نوشت، هنگامی که «کریم خان»، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخواست بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کرد، هشدار داد: «من می‌خواهم تمام تلاشها برای تهدید، ارعاب و نفوذ علیه مقامات این دادگاه فورا متوقف گردد.»

نمایندگان پارلمان هلند از حزب لیبرال-مترقی D۶۶ و ائتلاف سبز-کارگر با استناد به تحقیقات روزنامه گاردین این فعالیت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار اطلاعات بیشتر و تحقیقات مستقل شده‌اند.

«کتی پیری» نماینده ائتلاف سبز-کارگر، یک سری سوالات کتبی را به وزرای دادگستری، کشور و امور خارجه هلند ارسال کرد و گفت که هلند «مسئولیت ویژه‌ای برای محافظت از کارکنان دادگاه و افرادی که شاهد جنایات جنگی هستند، دارد.»

او علاوه بر اینکه خواستار تحقیق درخصوص این مسئله شد که آیا سفارت رژیم صهیونیستی در این مورد دست داشته و یا خیر، اقداماتی را که روزنامه گاردین آن را «غیرقابل قبول و نقض جدی مادده ۷۰ اساسنامه دانسته است» محکوم کرد.

این نماینده هلندی تاکید کرد: «این ادعاها مبنی بر ارعاب در لاهه به مدت سالها و فشار برای چندین ماه علیه کریم خان شدیدا جدی هستند. هلند به عنوان کشور میزبان دیوان کیفری بین‌المللی وظیفه ویژه‌ای دارد تا اطمینان حاصل کند که این دیوان مستقلا می‌تواند فعالیت کند و کارکنانش نسبت به هرگونه ارعاب آزاد و راحت هستند.»

دادخواست کریم خان در این مرحله به یکی از شعبات مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی ارسال می‌شود و هیاتی متشکل از سه قاضی از رومانی، بنین و مکزیک درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین پیشتر تاکید کرده بود که احتمالا طی روزهای آینده فشار سیاسی جهانی علیه این سه قاضی وارد خواهد شد.

گاردین هم‌چنین فاش کرد که رئیس سابق موساد، آژانس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی، در یکسری جلسات محرمانه که در آن سعی کرده دادستان ارشد سابق دیوان کیفری بین‌المللی را تحت فشار بگذارد تا تحقیقات جنایات جنگی علیه این رژیم را رها کند، وی را تهدید کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha