• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403031207652
  • خبرنگار : 50604

همت بلند رامبد؛ روایت شیرین آشپز معلول گلستانی که کارآفرین است

همت بلند رامبد؛ روایت شیرین آشپز معلول گلستانی که کارآفرین است

ایسنا/گلستان اراده‌اش بر معلولیتش غلبه کرده و اجازه نداده طعم رنج و عذاب، کامش را تلخ کند، با غیرتی بی‌نظیر کار می‌کند و چرخ زندگی ده‌ها نفر را می‌چرخاند، خستگی و ناامیدی در دنیای او معنایی ندارد، با امید زندگی می‌کند و امیدوار است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۱۵ درصد مردم جهان به نوعی از معلولیت مبتلا هستند، این یعنی بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند. در ایران با وجود آمار ضدونقیض و غیردقیق، به تعداد ۸ میلیون معلول اشاره می‌شود. آمار بیکاری افراد تندرست ۲۵ درصد است، در حالی که معلولان نابینا ۹۳ درصد، ناشنوا ۶۰ درصد و معلولین حرکتی و جسمی ۵۴ درصد بیکار هستند.

اما مابین این همه آمار ناراحت‌کننده، معلولینی هستند که با اراده آهنین کارآفرین شده و دیگر جزء آمار بیکاران نیستند بلکه با اشتغال‌زایی، از آمار بیکاری نیز کم می‌کنند! رامبد رضایی نژاد یکی از معلولین توانای استان گلستان است که محدودیت را کنار زده و کارآفرینی می‌کند، او یکی از بهترین نمونه برای اثبات توانمندی‌های جامعه معلولین است.

رضاپور که از ناحیه دو پا معلول است با احداث آشپزخانه برای چندین نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، خبرنگار ایسنا با این کارآفرین سخت کوش و موفق گفتگویی صمیمانه داشته در ادامه  می‌خوانید:

همت بلند رامبد؛ روایت شیرین آشپز معلول گلستانی که کارآفرین است
* خود را معرفی کرده و در مورد فعالیت اقتصادی توضیح دهید؟  

رامبد رضاپور هستم، ۵۲ ساله متولد شهر گرگان، متاهل و دارای دو فرزند دختر هستم، تا امروز مشاغل زیادی را تجربه کرده‌ام ولی در حال حاضر یک آشپزخانه جمع و جور احداث کرده‌ام که به غیر از خودم پنج نفر دیگر به طور مستقیم در اینجا مشغول کار هستند و طبق جدول برنامه‌ای که داریم همه روزه غذاهای متنوعی طبخ و در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.

* چرا به سراغ این حرفه رفتید و آیا از میزان درآمد خود راضی هستید؟

تجربه‌ای که در پخت انواع غذاهای سنتی، مدرن و کباب‌ها داشتم و علاقه به دنیای غذاها باعث شد به سراغ این شغل بروم. من به تازگی وارد این حرفه شده‌ام ولی از برنامه‌ریزی‌هایی که برای پیشبرد کار و افزایش درآمد کارم داشتم جلوتربوده و خداروشکر راضی هستم.

*رمز موفقیت کار یک کار آفرین از نظر شما چیست؟

آشپزی یا هر حرفه‌ای دیگری که برای کسب در آمد انتخاب می‌کنید حتماً باید با برنامه‌ریزی، مطالعه و آگاهی باشد اینکه صرفاً به یک شغلی علاقه‌مند باشد دلیل برای ورود ما به این حرفه نباید باشد.

به طور مثال روزهای اولی که آشپزخانه را احداث کردم چندین مدل غذا به میزان کم طبخ کردم تا ذائقه و علاقه مردم محل را تشخیص دهم اینکه مردم غذاهای تند دوست دارند یا شیرین و اصلاً چه نوع غذاهایی بیشتر در این محل خواهان دارد، به طور مثال کوکو سبزی اصلاً مورد تقاضای مردم نیست و در عوض برخی غذاها هر روز مشتری خودش را دارد.

همت بلند رامبد؛ روایت شیرین آشپز معلول گلستانی که کارآفرین است

در روزهای اول برخی غذاها اضافه می‌آمد که غذاها را بسته بندی کرده و بین خیریه‌ها تقسیم می کردیم و برخی دیگر از غذاها تقاضا بیش از مقداری که ما طبخ کرده بودیم  ولی به مرور به کار مسلط شده و بازار را شناختیم.

فرقی نمی‌کند محصولی را که تولید و عرضه می‌کنید غذا باشد یا کالای دیگر مهم این است که کاملاً به کار خود مسلط باشید و حساب و کتاب کار را به طور دقیق داشته باشید، همین یک پرس چلوکبابی که ملاحظه می‌کنید دقیقاً باید حساب کنید چه میزان هزینه بابت خرید گوشت، برنج، روغن و سایر مواد مورد استفاده آن صرف شده است و هزینه‌های جاری مثل کارگر، اجاره مغازه و غیره را نیز در نظر گرفته و یک سود منطقی معمولاً ۲۰ تا ۲۵ درصد را به هزینه تمام شده اضافه و قیمت محصول نهایی را محاسبه کنید تا بدانید چقدر درآمد دارید و کجای کارایستاده‌اید.

اگر بدون حساب و کتاب جلو بروید اصلاً متوجه ضرر و زیان و سود احتمالی خود نمی‌شوید و انگیزه خود را از دست می‌دهید و دجار شکست می‌شوید.

* به کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه بشوند ولی از عدم بازار فروش محصول خود می‌ترسند، چه پاسخی می‌دهید؟

فروش محصولات در بستر فضای مجازی امروزه کار را برای همه به ویژه افرادی که تازه کار هستند بسیار راحت کرده است، لازم نیست مانند گذشته حتماً یک مغازه بزرگ در یک خیابان شلوغ و پرتردد داشته باشید تا بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید.

همت بلند رامبد؛ روایت شیرین آشپز معلول گلستانی که کارآفرین است

اگر محصول خوب و باکیفیت تهیه و در فروش محصول  خود نیز انصاف داشته باشید کافی است مشتری یک بار از شما خرید کند در این صورت به مشتری ثابت شما تبدیل شده و حاضر نیست از جای دیگری خرید کند و علاوه بر آن از راهکارهای تشویقی که به ذهنتان می‌رسد نیز برای جذب مشتری بیشتر می‌توانید بهره بگیرید به طور مثال سوپ غذای ارزان قیمت و مورد علاقه مردم است و من به کسانی که غذا سفارش می‌دهند یک کاسه سوپ رایگان نیز می‌دهم که برای مشتریان بسیار خوشحال‌کننده است.

ما امروزه آشپزخانه‌های زیادی داریم که در محلات ارزان قیمت و خانه‌ها مشغول به کار هستند و مشتری خوبی هم دارند.

* حرف آخر؟

جوانان از شروع کار جدید ترس نداشته باشند، اینکه از سربیکاری یک ماشین بخرید و سراغ مسافرکشی بروید راحت‌ترین گزینه پیش روی شماست اما باعث رشد و پیشرفت شما نمی‌شود اگر به دنبال راهی بروید که اکثریت ‌می‌روند همان چیزی که عاید دیگران شد به شما می‌رسد. اگر موفقیت و کسب درآمد خوب می‌خواهید باید به دنبال راه جدید برای کسب درآمد و تولید باشید.

سعی کنند از تجربه دیگران استفاده کنند و قبل از شروع کار جدید در همان حرفه شاگردی کنند و شاگردی کردن را کسر شان ندانند و مهمتر از همه حتماً با حساب و کتاب کار کنند و دقیقاً مخارج و درآمد خود را محاسبه کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha