• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۷
  • دسته‌بندی: علم

بسته خبری علم و فناوری

رونمایی از یک «چت‌جی‌پی‌تی» جدید/ کشف اسرار لایه مرموز زمین

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار قابل توجهی از ایران تا سراسر جهان بوده است که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود. با هم مروری خواهیم داشت بر اخباری که امروز منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، در سرویس علم و فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) امروز در مورد گذر کاوشگر قدرتمند ناسا از کنار خورشید تا قطع ارتباط تنها کاوشگر فعال سیاره زهره خواندیم و از رونمایی هوش مصنوعی جدید مخصوص دانشگاه‌ها تا حل اسرار رشد جنین با این فناوری با خبر شدیم. همچنین پیشی گرفتن حس بویایی سگ‌ها از ابزارهای پیشرفته تشخیصی،  تولید نانولوله‌کربنی با هدف توسعه باتری‌های جدید، برگزاری مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی منطقه‌ای غرب آسیا و اهدای تسهیلات ۵۰ میلیاردی برای کمک به توسعه کارآفرینی با به‌کارگیری محصولات دانش‌بنیان از دیگر اخبار مهم امروز بودند.
برای خواندن نسخه کامل هر یک از اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ آنها کلیک کنید.

کاوشگر ناسا از اولین برخورد نزدیک با خورشید جان سالم به در برد

کاوشگر سیارکی ناسا اکنون در یک ماموریت طولانی به سمت سیارک فضایی آپوفیس می‌رود. در این ماموریت جدید «اسیریس-رکس» می‌خواهد تا ۲۵ میلیون مایل (۴۰ میلیون کیلومتر) نزدیک‌تر از آنچه برای عملیات طراحی شده بود به خورشید نزدیک شود. دانشمندان چندین گذر نزدیک را برای این کاوشگر لازم می‌دانند تا در سال ۲۰۲۹ به آپوفیس برسد.

ارتباط بشر با تنها کاوشگر فعال سیاره زهره قطع شد

آژانس فضایی ژاپن اعلام کرده که ارتباط خود را با فضاپیمای آکاتسوکی زهره از دست داده است.

اُپن‌ ای‌آی از «چت‌ جی‌پی‌تی» مخصوص دانشگاه‌ها رونمایی کرد

چت جی‌پی‌تی اجو (ChatGPT Edu) مخفف Education به معنای آموزش به دنبال موفقیت برنامه‌های آزمایشی اجرا شده در موسسات برجسته‌ای مانند دانشگاه آکسفورد، مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و موارد دیگر اکنون عرضه می‌شود.

هوش مصنوعی اسرار رشد جنین را آشکار می‌کند

مدل هوش مصنوعی جدیدی که توسط پژوهشگران انگلیسی ابداع شده است، می‌تواند درک ما را درباره رشد جنین تغییر دهد.

لایه مرموز درون زمین ممکن است از سیاره دیگری آمده باشد!

از سطح تا هسته درونی، زمین دارای چندین لایه است که همچنان برای علم به صورت یک راز باقی مانده‌است. اکنون، مشخص شده است که یکی از این لایه‌ها ممکن است از موادی از یک سیاره کاملا متفاوت تشکیل شده باشد.

طرح‌های نخبگان تحول‌آفرین به حاکمیت منتقل می‌شود

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: شناسایی ایده‌ها و اندیشه‌های نخبگانی و انتقال نکات، ایده‌ها و طرح‌های نخبگان تحول‌آفرین به حاکمیت، یکی از اهداف اصلی طراحان رویداد گفتاورد ملی نخبگانی است.

ابزارهای پیشرفته در تشخیص بو، از سگ‌ها شکست خوردند

نتایج یک مطالعه نشان داده است که با آموزش، سگ‌ها می‌توانند بین کاهش غلظت هیدرولات اکالیپتوس حتی در غلظت‌های بسیار کم تمایز قائل شوند.

همکاری ستاد اتصال‌پذیری و اپراتورها برای حمایت از طرح‌های بومی‌سازی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از انتشار فراخوانی برای حمایت از طرح‌های پژوهشی با همکاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور خبر داد و گفت: در این همکاری مشترک از محل اعتبار مالیاتی این اپراتور از طرح‌های پژوهشی این حوزه حمایت می‌شود.

مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد

مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی منطقه ای غرب آسیا روزهای ۱۰ و ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال و بخش خصوصی در حال برگزاری است.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با هدف کمک به توسعه کارآفرینی با تکیه بر بکارگیری محصولات دانش‌بنیان، فراخوان پنجمین بسته از برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» تحت عنوان «کارآفرین» را منتشر کرد.

نانوحباب به کمک یکی از سدهای بدنام در آفریقا آمد!

با به کارگیری فناوری نانوحباب در سد هارتبسپورت، اعلام شده که کیفیت آب این سد بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است.

تولید نانولوله‌کربنی با هدف توسعه باتری‌های جدید

شرکت تریمتبز (Trimtabs) در ولز جنوبی، برای توسعه واحد تولید نانولوله‌کربنی خود حمایت مالی از دولت ولز دریافت کرد. این کمک از صندوق تجهیزات سرمایه هوشمند به تریمتبز اعطاء شده است.