• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403031107229
  • خبرنگار : 71662

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

رشد اقتصادی کشور ۳ سال متوالی بالای ۵ درصد شد

رشد اقتصادی کشور ۳ سال متوالی بالای ۵ درصد شد

منظور در تشریح عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: گفت: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰، ۵/۵ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۱، ۵ درصد رشد داشتیم و در سال ۱۴۰۲، ۵/۷ درصد رشد داشته، یعنی سه سال متوالی رشد بالای ۵ درصد را شاهد بوده و تجربه کردیم.

به گزارش ایسنا، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه  در برنامه صف اول به موضوع بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰، ۵/۵ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۱، ۵ درصد رشد داشتیم و در سال ۱۴۰۲، ۵/۷ درصد رشد داشته، یعنی سه سال متوالی رشد بالای ۵ درصد را شاهد بوده و تجربه کردیم.

شفافیت مالی با حساب خزانه

منظور با اعلام اینکه عمده حساب دستگاه های دولتی به حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی انتقال پیدا کرده است، گفت: در گذشته هر دستگاهی برای دریافت‌ها و پرداخت‌های خودش حساب‌های متعددی داشت، فقط با تشخیص ذیحساب می‌توانست نزد هر بانکی حساب باز بکند.  از زمانی که حساب واحد ایجاد شد گفتند که تمام دستگاه‌ها باید تمام دریافت و پرداخت هایشان از طریق یک حساب نزد بانک مرکزی انجام بگیرد که مشخص باشد که دقیقا ورودی هایشان چقدر است؟ خروجی هایشان چه میزان است و یک شفافیتی را ما در کارکرد مالی دستگاه‌ها داشته باشیم و این‌ها نظارت پذیر بشوند، خیلی کمک کرد به این که دستگاه‌های دولتی انضباط و شفافیت مالی بهتری را بتوانند پیدا بکنند و ذیحساب‌ها روی آنها بهتر کنترل بکنند، دیوان محاسبات ورود بهتری بکند، الان من فکر می‌کنم که بخش عمده دستگاه‌ها برایشان اتفاق افتاده الا دستگاه‌هایی که مجوز خاص دارند به دلایل ویژه‌ای، آنقدر که من اطلاع دارم برخی از دستگاه‌های وزارت نفت این‌ها از مراجع مربوط مجوزهایی دارند که به تعداد مشخصی حساب دیگری هم داشته باشند که پشتیبانی بکنند حساب‌های اصلی آنها را. 

تدوین برنامه های پنج ساله ناظر بر کل برنامه اقتصادی کشور

وی با تاکید بر این که سازمان برنامه در تدوین برنامه های پنج ساله ناظر بر کل برنامه اقتصادی کشور است، تصریح کرد: کارکرد متغیرهای کلان اقتصادی اصطلاحا فقط ناظر به عملکرد بودجه دولت نیست، بلکه حاصل کارکردهای مجموعه فعالان اقتصادی در بخش دولتی و غیردولتی، نهادهای عمومی است که حاصل آن را ما در رشد اقتصادی می‌بینیم. یک قسمت از بازیگرها دستگاه‌های دولتی ما هستند که البته نقش بسیار مهمی دارند، دستگاه‌های دولتی عملا پشتیبانی کننده رشد اقتصاد ملی هستند و سازمان برنامه و بودجه هم طبق ماموریت اصطلاحا راهبر توسعه و پیشرفت کشور است. به عبارت دیگر سازمان برنامه در برنامه‌های ۵ ساله‌ای که تدوین می‌کند فقط ناظر به دولت برنامه ریزی نمی‌کند بلکه برنامه مربوط است به کل بخش‌های اقتصادی.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه همیشه سازمان برنامه در همه دولت‌ها به‌عنوان نقطه کانونی عمل می‌کند توضیح داد: به عبارت دیگر سازمان برنامه نخ تسبیح فعالیت همه دستگاه‌ها است، اگر این سازمان کارهای خودش را به موقع و دقیق انجام دهد و دستگاه‌ها را پشتیبانی کند طبیعتا دستگاه‌ها هم می‌توانند به ماموریت‌های خودشان عمل کنند، ارزیابی من این است که، بنده که حدود یک سال و یک ماه است که در سازمان برنامه هستم، قبل از بنده هم همکار قبلی ما، سازمان برنامه نقش خودش را نسبتا با توجه به همه محدودیت‌هایی که وجود دارد به خوبی ایفا کرده است. 

وی با بیان اینکه خوب و بد عملکرد سازمان برنامه و بودجه را باید دیگران قضاوت کنند درباره اقدامات انجام شده و تحولات در خصوص رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تورم گفت: البته کارکرد متغیرهای کلان اقتصادی اصطلاحا فقط ناظر به عملکرد بودجه دولت نیست، بلکه حاصل کارکردهای مجموعه فعالان اقتصادی در بخش دولتی و غیردولتی، نهادهای عمومی است که حاصل آن را ما در رشد اقتصادی می‌بینیم. یک قسمت از بازیگرها دستگاه‌های دولتی ما هستند که البته نقش بسیار مهمی دارند، دستگاه‌های دولتی عملا پشتیبانی کننده رشد اقتصاد ملی هستند و سازمان برنامه و بودجه هم طبق ماموریت اصطلاحا راهبر توسعه و پیشرفت کشور است. به عبارت دیگر سازمان برنامه در برنامه‌های ۵ ساله‌ای که تدوین می‌کند فقط ناظر به دولت برنامه‌ریزی نمی‌کند بلکه برنامه مربوط است به کل بخش‌های اقتصادی.

منظور در پاسخ به اینکه آیا باید لوکوموتیو و لوکوموتیوران را ببینیم؟ اظهار کرد: بله دقیقا همین طور است. یعنی ما وقتی که برنامه‌ریزی می‌کنیم برای بخش کشاورزی، یک بخش کوچک آن دولت است. بخش بزرگ این خود مردم هستند. ما وقتی که برنامه‌ریزی می‌کنیم برای بخش صنعت، بخش کوچکی از آن را دولت تشکیل می‌دهد. بخش عمده در بخش غیردولتی ما است، ما باید هنرمان این باشد که مجموعه این بخش‌های دولتی و غیر دولتی و نهادهای عمومی بتوانند با هم کار بکنند، همدیگر را کامل بکنند، من فکر می‌کنم که حاصل کارکرد اقتصاد در طی این سه سال گذشته قابل دفاع است. یعنی شما نگاه بکنید ... 
وی در بخشی از این گفتگو تصریح کرد: همه بخش‌های ما شاهد رشد اقتصادی خوبی بودند اما به طور خاص پیشران رشد ما بخش نفت و گاز بوده که نسبت به بخش‌های دیگر رشد بالاتری نشان داده، به‌عنوان مثال در سال گذشته از رشد ۵ و ۷ دهم درصدی که ما داشتیم، حدود کمتر از نیمی از این رشد مربوط به بخش بخش نفت و گاز ما بود.

اقتصادهای پیشرفته عمدتا نقش خود را در بخش خدمات ایفا می‌کنند

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم رشد، مقصود فقط صادرات نیست، بلکه تولیدی است که بخشی از آن در داخل مصرف و بخشی نیز صادر می‌شود. خود گاز طبیعی، میعانات گازی، خوراک پالایشگاه‌ها، صادرات فرآورده و تولید فرآورده را اصطلاحا می‌گوییم بخش نفت و گاز، هم پایین دستی و هم بالادستی، اما در کنار این یک بخش عمده‌ای از رشد ما مربوط به بخش خدمات است، خوشبختانه موانع بخش خدمات ما به تدریج دارد برطرف می‌شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درمورد بخش خدمات توضیح داد: در بخش خدمات، همه واحدها کالا تولید نمی‌کنند بلکه خدمت تولید می‌کنند این‌ها می‌آیند در داخل بخش خدمات، مثلا بیمارستان‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها، فعالیت‌های هتلداری، فعالیت‌های رستوران داری، حمل و نقل، انبارداری، تمام این‌ها می‌آیند در حوزه خدمات قرار می‌گیرند، بخش خدمات عمدتا وقتی که اقتصادها پیشرفته می‌شوند، رشد بخش خدمات و سهم بخش خدمات غالب می‌شود بر بخش کشاورزی و همچنین بخش صنعت و معدن، یعنی ما اقتصاد را اگر به سه قسمت مهم تقسیم بکنیم، یکی بخش خدمات است، دیگری بخش کشاورزی و دیگری هم بخش صنعت و معدن، یعنی معادن هم می‌رود در داخل صنعت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اقتصادهای پیشرفته عمدتا نقش خود را در بخش خدمات ایفا می‌کنند، تنوع بیشتر در ارائه خدمات و همچنین سهم بری بیشتر خدمات در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی، ما هم، چون اقتصادمان کم کم دارد به بلوغ نزدیک می‌شود و به پیشرفتگی دارد نزدیک می‌شود بنابراین به طور طبیعی بخش خدمات ما در حال تبدیل به پیشران اصلی است.

منظور تاکید کرد: بنابراین در بحث رشد، یکی از موضوعات مهم‌مان نحوه توزیع منافع حاصل از رشد است. ما وقتی که رشدمان اتفاق می‌افتد، کجا اتفاق می‌افتد؟ طبیعی است که بخش بزرگی از این رشد در شرکت‌های بزرگ ما به‌ویژه شرکت‌های بزرگ صنعتی ما اتفاق می‌افتد، این شرکت‌های بزرگ صنعتی منافع رشدشان چگونه تقسیم می‌شود؟ بین سهامدارها تقسیم می‌شود، ممکن است خیلی از مردم سهامداری در شرکت‌های بزرگ نکنند یعنی این‌ها سهامداران معدود و محدودی دارند فلذا ما می‌گوییم در کنار رشد بحث عدالت در توزیع منافع رشد هم حائز اهمیت است.

وی تشریح کرد: یک بخشی از این‌ها به طور طبیعی توزیع می‌شود، یعنی ما اگر بخواهیم منافع تولید را تقسیم بکنیم یک قسمت آن تبدیل می‌شود به حقوق و دستمزد، یک قسمت می‌شود عایدی صاحبان سرمایه، یک قسمت آن هم تبدیل می‌شود به سهم سایر نهاده‌های تولید. مثلا فرض کنید اجاره بها و ... و این‌ها، شما نگاه می‌کنید در یک اقتصادی که حجم اقتصاد دارد بزرگ می‌شود، طبیعی است که همه مردم به صورت یکسان در این مجموعه سهم بری‌ها عمل نمی‌کنند، کسی که فرض کنید سه تا واحد آپارتمان داشته باشد، اجاره بها دریافت می‌کند از این سه واحد، روشن است که از رشد دارد و بیشتر بهره مند می‌شود. 

عدالت در مدیریت

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عدالت در مدیریت گفت: نکته بعدی این است که وقتی که رشد اتفاق افتاد باید تلاش بکنیم با ابزارهایی بازتوزیع منافع رشد را انجام بدهیم، یعنی به طور طبیعی یک افرادی بهره‌مند شدند که خب، بعضی‌ها خیلی بهره‌مند شدند، ما باید برویم سراغ باز توزیع.

وی درباره کاهش ضریب جینی طی سه سال اخیر تشریح کرد: نقش اصلی دولت‌ها بازتوزیع درآمد است. این بازتوزیع یعنی چه؟ یعنی آن‌هایی که توانستند سود سهام بالاتر و اجاره بهای بیشتری بگیرند درآمدهای کسب و کار بالاتری داشته باشند طبیعی است که دولت‌ها از آن‌ها مالیات بیشتری می‌گیرند و این مالیات‌ها که تصاعدی هست بعدا می‌آید در سطوح پایین‌تر به صورت یارانه توزیع می‌شود. البته که یکی از کارکردهای مالیات ایفای نقش در بازتوزیع درآمد است.

چگونگی پرداخت مالیات

منظور درباره چگونگی پرداخت مالیات توضیح داد: در سه سال گذشته رشد بازتوزیع درآمد در کشور ما قابل توجه است. ما فقط در سال قبل میزان بازتوزیع که انجام دادیم، حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، از این ۵۰۰ هزار میلیارد تومان،  ۳۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی توزیع شده بین ۹ دهک جمعیتی، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بازتوزیع شده بین مستمری بگیران کمیته حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی، حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان ما توزیع کردیم برای خرید تضمینی گندم و یارانه گندم و به همین ترتیب، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو توزیع کردیم.

وی افزود: سرجمع این‌هایی که ما توزیع کردیم فقط این در جدول هدفمندی یارانه‌ها است، سرجمع این‌ها را من فکر می‌کنم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عرض کردم باید اصلاح کنم حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان، فقط ما در بحث هدفمندی یارانه‌ها توزیع کردیم. همه این‌ها به کنار، ما یکسری بازتوزیع‌های دیگری هم داریم که به صورت‌های دیگری دارد بازتوزیع می‌شود، در مجموع من فکر می‌کنم که سهم بازتوزیع درآمدی در بودجه دولت یک سهم متنابهی است و قابل توجه است و این را اگر شما با سه سال قبل مقایسه کنید با ابتدای دولت، ما می‌بینیم در تمام این شاخص‌های بازتوزیعی یک رشدهای قابل توجهی داشتیم، به‌عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ یارانه‌های نقدی که دولت پرداخت می‌کرد بین ۶ تا ۸ برابر شد، ما در سال گذشته یارانه مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی را ۴۰ درصد رشد دادیم، امسال ۳۰ درصد رشد دادیم برای هر کدام از مستمری بگیران، بنابراین دولت تمام تلاشش این است که بتواند همه مردم را در منافع رشد سهیم بکند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha