• پنجشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031006978
  • خبرنگار : 71402

بزرگ‌ترین تامین‌کننده مهمات اوکراین نسبت به کیفیت پایین قطعات هشدار داد

بزرگ‌ترین تامین‌کننده مهمات اوکراین نسبت به کیفیت پایین قطعات هشدار داد

«گروه چکسلواک» (CSG)، بزرگ‌ترین تامین‌کننده مهمات در مرکز اروپا، هشدار داد که افزایش قیمت‌ها و کیفیت پایین به این معناست که نیمی از مهماتی که دریافت کرده است نمی‌توانند به سرعتی که برنامه‌ریزی شده بود به میدان‌های جنگ اوکراین ارسال شوند.

به گزارش ایسنا، «میکال استرناد» مالک و رئیس سی‌اس‌جی به روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفت ابتکار تحت رهبری جمهوری چک برای خرید مهمات توپخانه برای کی‌یف، ارسال گلوله‌ها را در ماه ژوئن آغاز خواهد کرد.

اما او گفت که حدود ۵۰ درصد از قطعاتی که شرکتش به نمایندگی از دولت چک از مناطقی مانند آفریقا و آسیا خریداری کرده است، به اندازه کافی خوب نیست که بدون کار بیشتر به اوکراین ارسال شود. برای برخی از مهمات، گروه سی‌اس‌جی مجبور است اجزایی را به آنها اضافه کند.

میکال استرناد طی مصاحبه‌ای در دفاتر شرکتش در پراگ، جمهوری چک گفت: «هر هفته قیمت‌ها افزایش می‌یابد و مشکلات بزرگی در مورد قطعات وجود دارد. این کار آسانی نیست.»

با این حال، او تاکید کرد که ابتکارعمل جمهوری چک همچنان «در مسیر» خود باقی مانده و سی‌اس‌جی متعهد به تحویل بخشی از تجهیزات اختصاص یافته خود است. استرناد هشدار داد که جنگ در اوکراین به افزایش قیمت‌ها برای تعداد محدود گلوله‌هایی که می‌توان خارج از اتحادیه اروپا خریداری کرد، آن هم در زمانی که هیچ مهمات یدکی در اروپا وجود نداشت، کمک کرد.

رئیس این گروه بزرگ تامین‌کننده مهمات در اروپا گفت: «دفترچه سفارشات مهمات‌سازان اروپایی تا ۸ سال آینده بسته به نوع قطعات پر است، حتی در شرایطی که همه ما در حال افزایش ظرفیت هستیم. حتی در صورت عملی شدن سناریوی بعید پایان جنگ اوکراین در همین لحظه، کار عظیمی پیش پای ما برای پر کردن دوباره ذخایر استراتژیک کشورهای ناتو وجود خواهد داشت.»

اظهارات استرناد در حالی مطرح می‌شود که رهبران اتحادیه اروپا از هلند، دانمارک، لتونی و لهستان به همراه دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین در ضیافت شامی در پراگ که توسط نخست‌وزیر چک در روز سه‌شنبه برگزار شد، شرکت کردند تا درباره کمبود تسلیحات اوکراین که تلاش‌های جنگی این کشور را فلج می‌کند، گفت‌وگو کنند.

«پتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک گفت ۱۵ کشور اتحادیه اروپا و ناتو تاکنون ۱.۶ میلیارد یورو به طرح چک که در فوریه اعلام شد و هدف آن ارائه ۱.۵ میلیون گلوله توپ به اوکراین است، کمک کرده‌اند. او گفت اولین دسته از ده‌ها هزار گلوله کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری ماه آینده به اوکراین تحویل داده می‌شود.

دولت چک از گروه سی‌اس‌جی و سایر شرکت‌های تسلیحات نظامی کوچک‌تر در جمهوری چک خواسته است تا به‌عنوان واسطه عمل کنند و مهمات را از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تامین کنند.

در همین حال میکال استرناد گفت در حال مذاکره جداگانه با مقامات کی‌یف برای شروع ساخت تاسیساتی در اوکراین است که می‌تواند سی‌اس‌جی را به اولین شرکت نظامی اتحادیه اروپا تبدیل کند که گلوله‌های کالیبر بزرگ در اوکراین تولید می‌کند.

اوکراین در میدان نبرد با روسیه دستاوردی ندارد و پیشروی روس‌ها، عمدتا به دلیل کمبود سرباز و مهمات کی‌یف هر روز بیشتر می‌شود. استرناد گفت دو سال پیش به سیاستگذاران هشدار داده بود که دسترسی به گلوله‌های توپخانه می‌تواند نتیجه جنگ را مشخص کند، اما فایده چندانی نداشت. به گفته او، آنها فکر نمی‌کردند که ممکن است جنگی رخ دهد که توپخانه نقش اصلی را ایفا کند و همه به پهپادها، هوش مصنوعی و روندهای جدید فکر می‌کردند.

نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه نه تنها بر لزوم تامین مهمات توپخانه جدید برای رسیدن به خطوط مقدم اوکراین در اسرع وقت تاکید کرد، بلکه از متحدان ناتو درخواست تامین هفت سامانه دفاع هوایی پاتریوت و جت‌های جنگنده بیشتر را داشت.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha