• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403030906325
  • خبرنگار : 71974

گروه سخن از دانشگاه تهران به دور بعدی مسابقات مناظرات دانشجوی راه یافت

گروه سخن از دانشگاه تهران به دور بعدی مسابقات مناظرات دانشجوی راه یافت

رقابت بین گروه‌های «سخن» و «توسعه» با موضوع «ارسال سلاح به اکراین باعث برهم خوردن تعادل روابط ایران و اتحادیه اروپا خواهد شد»، با پیروزی گروه سخن به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، در مرحله یک چهارم دوازدهمین دوره مناظرات دانشجویی، گزاره برای حفظ تعادل رابطه ایران با روسیه و اتحادیه اروپا، استراتژی درست عدم ارسال سلاح به جنگ اکراین است، موضوع مورد بحث میان دو گروه «سخن» از دانشگاه تهران در جایگاه موافق و گروه توسعه از سیستان و بلوچستان در جایگاه مخالف قرار گرفت.

محمد امین عامری گروه سخن دانشگاه تهران در موضوع موافق بحث را این گونه آغاز کرد:ایران به دلیل موقعیت جغرافیای همواره در طول تاریخ نقش رابط بین شرق و غرب را بازی کرده است البته شکل ارتباط بسته به زمان متفاوت بوده در زمان مصدق موازنه منفی و در زمان پهلوی موازنه مثبت برقرار بود و در زمان جمهوری اسلامی تکیه اصلی بر مفهوم نه شرفی و نه غربی بوده است.

وی ادامه داد: ارسال تسهیلات ایران به روسیه باعث شد که اتحادیه اروپا در مقابل فشار آمریکا بحث تروریست خواندن نیروی سپاه را در دستور کار قرار دهد، ارسال سلاج به اکراین باعث بر هم خوردن تعادل روابط ایران با اتحادیه اروپا شده است.

عامری بیان کرد: که روابط ایران و روسیه هیچگاه به صورت استراتژیک نبوده است و عموما در فضای  امروزی جهان نمی‌توان کشوری را شریک دائمی خود عنوان کرد.

یوسف هاشمی از تیم توسعه در جایگاه مخالف در پاسخ به صحبت‌های گروه سخن اظهار کرد:زمانی می شود از تعادل در روابط صحبت کرد که که اصولا تعادلی میان روابط ایران با اتحادیه اروپا و یا روسیه وجود داشته باشد، اتحادیه اروپا که روابط چندانی با ایران ندارد و روسیه نیز نشان داده که عمدتا منافع خود را دنبال می کند.

وی افزود: در این شرایط چرا ایران نباید از این فرصت برای بازی در نقشی پویا ممانعت کند؟ حضور ایران در این برهه زمانی و تقابل اروپا و روسیه می تواند شرایط را برای چانه زنی فراهم کند.

محمد امین کشاورزی حداد از تیم سخن باید عنوان کرد که دوران اتحاد استراتژیک به پایان رسیده است به طور مثال روسیه با وجود همکاری در ابعاد مخالف با ایران، با موضع‌گیری موافق با کشورهای غربی در خصوص حاکمیت جزایر نشان داد که عمدتا منافع خود را دنبال می‌کند.

یوسف هاشمی از گروه توسعه با بیان اینکه ایران زمانی می‌تواند امتیاز کسب کند که نقش فعالانه ای در حوزه بین الملل داشته باشد، عنوان کرد: انفعال ایران در سطح منازعات بیم المللی نمی‌تواند کشور را منتفع کند. ما باید با حفظ منافع ملی خود به اقتضای هر زمان وارد مسائل و موضوعات بین المللی شد. متین به نام نیز از گروه توسعه معتقد است زمانی که کشورها اولویت خود را تامین منافع پلی عنوان می‌کند ایران نیز باید با در نظر گرفتن منافع خود اقدام به تصمیم‌گیری در فض ی بین المللی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha