• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403030906157
  • خبرنگار : 50024

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر خبر داد

خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید بذر غلات

خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید بذر غلات

ایسنا/البرز رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۳۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید شده و در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در زمینه بذر غلات ۹۸ درصد ‌خودکفا شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمد زمانیان روز چهارشنبه ۹ خرداد در حاشیه تور رسانه‌ای دانش بنیان با عنوان روز مزرعه که با هدف انتقال دانش فنی و ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی غلات آبی( گندم و جو) در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، با اشاره به قدمت موسسه اصلاح بذر و نهال اظهار کرد: این موسسه بیش از ۱۰۰ سال است که فعالیت دارد و اولین گام‌های خود را با تحقیق بر روی توده‌های بومی گندم آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه  بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات در این موسسه اجرایی می‌شود، افزود: این موسسه وظایف متعددی به عهده دارد که از مهمترین آنها می‌توان به اصلاح و معرفی ارقام پر محصول در شرایط مختلف و همچنین تولید بذر اولیه اشاره کرد.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه کار عملی در مزرعه می‌تواند به دستیابی به دستاوردها نتیجه بخش تحقیقاتی منجر شود، عنوان کرد: سالیانه هزاران تلاقی توسط محققان بین ژن پلاست‌های داخلی و خارجی گندم انجام می‌شود که حاصل آن ارقامی است که امروز  در حال کشت است که هم کیفیت خوبی دارند و هم میزان باردهی آنها بالا است.

زمانیان گفت: این موسسه تاکنون ۱۴۳ رقم گندم و ۴۸ رقم جو به جامعه کشاورزی معرفی کرده است.

 وی تصریح کرد: علاوه بر این، ۲۰۸ رقم دیگر غلات هم از طرف موسسه اصلاح نهال و بذر به کشور معرفی شده است.

زمانیان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۳۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: در زمینه بذر غلات ۹۸ درصد خودکفا شده‌ایم.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر میزان جهش پنج برابری کل محصولات کشاورزی در کشور به همت محققان بوده‌ایم.

وی در پایان با مقایسه تولید محصولات کشاورزی در قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود و اکنون به ۱۳۲ میلیون تن رسیده است که ۶۰ درصد مربوط به اقلام‌ جدید و ۴۰ درصد مربوط به افزایش سطح زیر کشت بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha