• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403030905814
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک کارشناس روابط بین‌الملل:

نگاه به شرق و غرب در دوران وزارت شهید امیرعبداللهیان توأمان دنبال شد

نگاه به شرق و غرب در دوران وزارت شهید امیرعبداللهیان توأمان دنبال شد

ایسنا/اصفهان یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین، امضای ۲۰ سند همکاری برای قرارداد ۲۵ سالۀ ایران و چین، عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای، امضاء موافقت‌نامۀ تجارت آزاد ایران و کشورهای اوراسیا، مهم‌ترین اقدامات وزارت خارجه در دوره وزارت شهید حسین امیرعبداللهیان بوده است.

فاطمه فرهنگ در گفت‌وگو با ایسنا درباره خدمات حسین امیرعبداللهیان در دوران تصدی او بر وزارت امور خارجه، اظهار کرد: این حادثه پس از تلاشی برای خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم اتفاق افتاد و از این جهت، قابل توجه و تقدیر است. آخرین رویداد دیپلماتیک که توسط شهید امیرعبداللهیان انجام شد، در همین سفر و پس از دیدار دیپلماتیک ایشان با نماینده جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد.

وی در مورد تحصیلات و فعالیت‌های علمی شهید امیرعبداللهیان، تصریح کرد: ایشان دانش‌آموختۀ کارشناسی روابط دیپلماتیک در دانشکده وزارت امور خارجه بودند و کارشناسی ارشد و دکتری روابط بین‌الملل را در دانشگاه تهران فرا گرفتند. همچنین ۴ کتاب‌ با نام‌های «استراتژی‌های دوگانه»، «دموکراسی متعارض ایالات‌متحده آمریکا در عراق جدید»، «ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ» و «صبح شام» را در حوزه روابط بین‌الملل تألیف کردند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در چند سال اخیر حوادث بین‌المللی زیادی در جهان و به ویژه منطقه ما اتفاق افتاده و علاقه و اراده‌ای توسط سایر کشورها برای درگیر کردن جمهوری اسلامی ایران در این حواشی و تنش‌ها وجود داشته است، افزود: یکی از تلاش‌های موفق وزارت امور خارجه در این زمان، این است که بدون اینکه ایران وارد یک جنگ تمام عیار شود، امنیت و تمامیت ارضی کشور را حفظ کرده و پرستیژ و اعتبار بین‌المللی نیز کسب کردند و من حضور امیرعبداللهیان در این موفقیت را مؤثر می‌دانم.

فرهنگ ادامه داد: در این دو سال اخیر با حمله به کنسولگری ایران در سوریه با حوادث تروریستی متعدد توسط افراد غیرایرانی و بحران فلسطین مواجه بودیم که در هر ۳ مورد، وزارت امورخارجه درگیر مسائل مربوط به آنها می‌شد و با مدیریت اوضاع توسط این نهاد هیچ کدام از این موارد، منتهی به جنگ نشد و در همه آنها نقش شهید امیرعبداللهیان پررنگ بود.

وی که معتقد است: در دوره وزارت شهید امیرعبداللهیان، بدون زیر سؤال بردن اعتبار جمهوری اسلامی ایران، قراردادهایی با نهادها و کشورهای خارجی امضا شد. در این راستا سند همکاری‌ با کشورها و سازمان‌هایی همچون روسیه و چین، کشورهای ناحیه خزر، اتحادیۀ اروپا و سازمان انرژی اتمی ‌را داشتیم که نقش وزارت امورخارجه در بستن تمامی این قراردادها قابل توجه است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای وزارت خارجه در دوران وزارت شهید امیرعبداللهیان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت خارجه در دوره وزارت ایشان، توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین بود. در برهه‌ای که ممکن بود تنش میان ایران و عربستان به یک تنش گسترده تبدیل شود، این توافق اوضاع منطقه را سمت ثبات پیش برد. یکی دیگر از دستاوردهای مهم شهید امیرعبداللهیان، امضاء ۲۰ سند همکاری در راستای قرارداد ۲۵ سالۀ ایران و چین بود.

وی ادامه داد: عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات ایشان در دوره وزارتشان بود. امضاء موافقت‌نامۀ تجارت آزاد ایران و کشورهای اوراسیا نیز چهارمین اقدام مهم وزیر خارجه در دوران وزارتشان بود.

فرهنگ با اشاره به اینکه در این دوره، نگاه به غرب و شرق به صورت توأمان دنبال شد، افزود: با کشورهایی چون مجارستان، ترکیه، عراق، قزاقستان، کشورهای غرب آفریقا، ونزوئلا، تایلند، ترکمنستان و سوریه نیز تفاهم‌نامه‌هایی نوشته شده بود. امضاء قرارداد ۳ جانبۀ سوآپ گاز بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان از خاک ایران، امضاء قرارداد با ازبکستان و فعالیت‌هایی در حوزه احیای جاده ابریشم نیز در این دوره انجام شد. در مجموع فعالیت‌های وزارت خارجه در این دو سال نشان می‌دهد که ارتباط با غرب و شرق توأمان برقرار شده است‌.

وی که معتقد است وزارت‌خارجه در دوران شهید امیرعبداللهیان در صدر احیای روابط با کشورهای فارسی‌زبان در همسایگی مرزهای شرق ‌کشور هم بوده است، تصریح کرد: ۱۷ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان در این دوره امضاء شد. قراردادهایی با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان بسته شد و در غرب کشور نیز با عراق، سوریه  لبنان و عربستان توافقاتی صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha