• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030805335
  • خبرنگار : 50180

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کرمانشاه:

کشاورزان را باید با اهرم‌های تشویقی از کشت محصولات آب‌بَر منصرف کنیم

کشاورزان را باید با اهرم‌های تشویقی از کشت محصولات آب‌بَر منصرف کنیم

ایسنا/کرمانشاه رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: باید با اهرم‌های تشویقی کشاورزان را از کشت محصولات آب‌بَر منصرف کنیم.

جلال قادری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بحران کم آبی جدی است، اظهار کرد: در شرایطی که با بحران کم آبی مواجه هستیم، باید کشاورزان را از کشت بدون برنامه محصولاتی که نیاز آبی بالا دارند، دور کرده و به سمت کشت‌های با نیاز آبی متعارف ببریم و کشت محصولات با نیاز آبی بالا را در حد تامین نیازهای داخلی محدود کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: کشت‌هایی مثل سیب زمینی، پیاز، ذرت و برنج جزو کشت‌های آب‌بَر بوده و کشت بدون برنامه آنها سبب فشار آمدن روی منابع آبی به ویژه سفره های آب زیرزمینی خواهد شد و پیامد آن این خواهد بود که در سنوات آتی حتی برای تامین آب شرب هم با چالش کم آبی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای محدود کردن کشت محصولات با نیاز آبی بالا باید به سمت تدوین الگوی کشت متناسب با اقلیم برویم، کاری که از دو سال پیش در سطح کشور شروع شده، اما برخی مواقع کشاورزان آن را رعایت نمی‌کنند و با این توجیه که یک کشت خاص سود پایینی دارد، از اجرای الگوی کشت سر باز می‌زنند.

وی با بیان اینکه برای اجرای دقیق الگوی کشت به اهرم‌های تشویقی احتیاج داریم که کشاورزان را از کشت محصولات با نیاز آبی بالا منصرف کنیم، تاکید کرد: طبیعی است که کشاورزان به فکر سود اقتصادی و درآمدزایی کوتاه مدت خود باشند و گاهی بعضی از آنها بر مبنای الگوی کشت پیش نروند، لذا مسئولین باید با برنامه‌ریزی و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی کشاورزان را به کشت بر مبنای الگوی کشت ترغیب کنند.

قادری با بیان اینکه اجرای الگوی کشت مقاوم به شرایط کم آبی نیاز به اهرم‌های قضایی هم دارد، تاکید کرد: یک کارشناس کشاورزی تنها می‌تواند با ارائه دلایل علمی کشاورزان را از کشت محصولات با نیاز آبی بالا منصرف کند و طبیعی است که برخی از کشاورزان سود و منفعت شخصی کوتاه مدت خود را در نظر بگیرند و به نظرات کارشناسان بی‌اعتنا باشند، لذا برای اجرای دقیق الگوی کشت نیاز به ورود دستگاه قضایی نیز هست.

وی با بیان اینکه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کشاورزان الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی را اجرا می‌کنند، اما کشاورزانی هم هستند که توصیه‌های کارشناسان را جدی نمی‌گیرند، تصریح کرد: برای اجرای دقیق‌تر الگوی کشت باید مانور بیشتری روی اتخاذ اهرم‌های قضایی برای برخورد با متخلفان داده شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی راهکار مهم دیگر برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی را استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری برای جلوگیری از هدرفت آب عنوان کرد و افزود: اگرچه هم اکنون اکثر مزارع استان به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند، اما هنوز هم در برخی از مزارع از روش‌های دیگر آبیاری مثل روش غرقابی که هدررفت بالای آب دارد هم استفاده می‌شود که باید برای حذف آنها برنامه‌ریزی شود.

قادری در ادامه با بیان اینکه منابع آبی استان کرمانشاه وضعیت خوبی ندارند، گفت: در سالهای گذشته منابع آبی مهمی مثل سراب نیلوفر و تالاب هشیلان در استان حتی به مرز خشک شدن هم رسیده‌اند و اگر در کشت محصولات کشاورزی منطقی نباشیم، بعید نیست وضعیت کرمانشاه از حیث منابع آبی به وضعیتی مشابه استانهای اصفهان و همدان و یزد نزدیک شود که هم‌اکنون قسمت‌های زیادی از اراضی آنها از وضعیت کشت و کار خارج شده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری استان داشت و تصریح کرد: اگرچه وضعیت بارندگی‌ها در سال جاری خوب بود، اما کشاورزان دقت داشته باشند این میزان بارندگی‌ها برای کشت پاییزه گندم و جو خوب بود، نه برای کشت های بهاره که نیاز آبی بالایی دارند و اغلب به صورت کشت دوم و سوم در برخی از نقاط استان کشت می‌شوند. در مجموع بارندگی‌ها آنقدری نبوده که کشاورزان بتوانند محصول با نیاز آبی بالایی مثل برنج بکارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha