• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403030805156
  • خبرنگار : 71974

راهیابی گروه «گمنام» به دور سوم مناظره دانشجویی با گزاره «تاثیر قیمت انرژی بر اقتصاد»

راهیابی گروه «گمنام» به دور سوم مناظره دانشجویی با گزاره «تاثیر قیمت انرژی بر اقتصاد»

در یکی از مناظرات دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه علم و فرهنگ با گزاره «بخش عمده مسئله تورم و رشد نقدینگی در کشور، به ساختار قیمت گذاری حامل‌های انرژی برمی‌گردد»، گروه «گمنام» با کسب آرای داوران به عنوان تیم برتر موفق شد به دور سوم این مسابقات راه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، در دومین روز از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تیم‌های «گمنام» از دانشگاه تهران و « میزان» از  علم و صنعت در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی مناظرۀ خود را دربارۀ گزارۀ «بخش عمده مسئله تورم و رشد نقدینگی در کشور، به ساختار قیمت گذاری حامل های انرژی برمی‌گردد» آغاز کردند.

تیم «گمنام» در موضع موافق با گزاره چارچوب استدلال خود را به این شرح بیان کرد: یکی از چالش های اساسی اقتصاد کشور در سال های اخیر، رشد نقدینگی و تورم های دورقمی بوده است. یکی از دلایل اصلی رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت ها و خلق نقدینگی برای جبران آن است. برای حل معضل کسری بودجه باید به علل اصلی ایجاد آن، شامل کاهش درآمدها و افزایش هزینه ها توجه داشت. یکی از محل های هزینه دولت در بودجه که بخش عمده ای از درآمدهای کشور به آن اختصاص می‌یابد یارانه پنهان حامل های انرژی است.

این گروه ادامه داد:به طور سنتی سیاست های اقتصادی در ایران بر مبنای دسترسی آسان به انرژی در قیمت های بسیار پایین(direct pricing) برای تأمین مالی برنامه های توسعه اقتصادی کشور است.

این گروه معتقد است طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، کشور ایران در سال ۲۰۲۲، ۵۲ میلیارد دلار یارانه بنزین، ۴۵ میلیارد دلار یارانه گاز و ۳۰ میلیارد دلار یارانه برق پرداخت کرده است. به عبارتی دیگر این هزینه‌ها، ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می شود.

این گروه بیان می‌کند: حتی با افزایش درآمدها و اصلاح ساختار بودجه ریزی نیز توانایی مدیریت این مقدار از هزینه ها برای دولت بدون خلق نقدینگی میسر نیست. بنابراین بخش عمده ای از تورم موجود در کشور از ساختار معیوب قیمت گذاری حامل های انرژی منشا می گیرد.

تیم «میزان» نیز در موضع مخالف با گزاره اظهار کرد: عامل اصلی رشد نقدینگی در کشور ما بانک ها هستند. با افزایش قیمت حامل های انرژی بسیاری از فعالیت های تولیدی آسیب دیده و به صرفه نیستند همچنین هزینه های تولید افزایش یافته و تورم افزایش می یابد. در افزایش تورم علاوه بر میزان نقدینگی تولید شده جهت هدایت نقدینگی هم اهمیت دارد.

گفتنی است، در پایان این رقابت تیم «گمنام»، به مرحله سوم مسابقات که ۸ خرداد ماه برگزار می‌شود، راه پیدا کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha