• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403030804959
  • خبرنگار : 71299

باستان‌شناس ایلامی:

سابقه شهرنشینی در «کل سه‌پا درویشان» سیروان متعلق به دوره تاریخی است

سابقه شهرنشینی در «کل سه‌پا درویشان» سیروان متعلق به دوره تاریخی است

ایسنا/ایلام باستان‌شناس ایلامی گفت: مجموعه آثار به‌مانده از محوطه باستانی «کل‌سه پا درویشان» شهرستان سیروان نشان از استقرار و شهرنشینی در دوره تاریخی دارد.

اشهرنشینیدکتر «حبیب‌الله محمودیان» با بیان این مطلب به ایسنا اظهار کرد: مجموعه آثار «کل سه‌پا درویشان» در منطقه جنوبی شهر لومار مرکز شهرستان سیروان واقع شده است، این مکان باستانی ۷۲۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، ارتفاعات سیوان و قله معروف قالرنگ با فاصلة دورتری نسبت به سایر مناطق سیروان در غرب این منطقه امتداد دارد، نزدیکی به ارتفاعات، دشت حاصلخیز، منابع آب و اقلیم معتدل این محدودة جغرافیایی از عوامل عمده سکونت و استقرار جمعیت در این شهر باستانی بوده است.

پژوهشگر باستان‌شناسی خاطرنشان کرد: ارتفاعات غربی و جنوبی این منطقه دارای پوشش جنگلی از گونة درختان بلوط است. مجموعه آثار کل سه‌پا درویشان از مهم‌ترین مکان‌های باستانی سیروان محسوب می‌شود، این مجموعه دارای آثار گسترده‌ای از ادوار دوران تاریخی است، محوطة باستانی، چهارطاقی، آثار ابینه با معماری دورة تاریخی و شناسه‌ها و شواهد فرهنگی متراکم از جمله تنوع سفالینه و ابزارهای سنگی موقعیت تاریخی و تمدنی این اثر را نشان می‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: خاک این محوطة تاریخی از نوع رسی و شنی است، سطح و پیرامون محوطه تماماً زیر کشت محصولات کشاورزی است، مواد فرهنگی سطح تپه سفالینه، تکه شیشه وآثار بنا است. ظروف سفالی این مکان از نوع خمره‌های بزرگ بوده، هر چند تکه ظروف دیگر را می‌توان مشاهده کرد. رنگ این سفالینه‌ها نخودی و تا حدودی آجری رنگ است، آثار پی بنا و آوار سنگ مربوط به ابنیه در سطح اثر ملاحظه می‌شود. شکل ظاهری پی باقی‌مانده در جبهه شرقی نشان می‌دهد که اثر دارای حصار و اتاقهای پیرامونی است، اتاق‌ها در بخش شرقی و مشرف بر ناحیة پست لومار و روستای درویشان واقع شده‌اند.

محمودیان گفت: به نظر می‌رسد مجموعه آثار موجود در این مکان قلعه، چهارتاقی و محوطه نشانگر یک مکان حکومتی در ادوار تاریخی باشد. چهارطاقی مجموعه کل سه پا بنایی است بسیار منظم با طول ضلع۵/۳ متر در بخش شرقی اثر واقع شده است. در جوار چهارطاقی، مجموعه ابنیه از دورة تاریخی بر جای مانده که با سبک معماری دوره ساسانی همخوانی دارد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha