محمدعلی وطندوست در گفتوگو با ایسنا ضمن تسلیت شهادت آیتالله رئیسی و همراهان ایشان، با بیان اینکه پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم، تحولات بسیاری در بخش آموزش عالی و به ویژه در حوزههای فرهنگی دانشگاهها رخ داد، اظهار کرد: یکی از شاخصترین اقدامات این دوره، توجه ویژه به اجرای "سند دانشگاه اسلامی" بوده است. این سند به عنوان یک سند راهبردی برای تحول آموزش عالی، به اهمیت مسائل فرهنگی در دانشگاهها توجه دارد.
وی افزود: پس از دوران کرونا، با تلاش دولت وضعیت آموزش عالی کشور به حالت عادی بازگشت. در طول دو سالی که کرونا فراگیر و آموزشها به صورت مجازی انجام میشد، زیرساختهای دانشگاهی آسیب دید. با بازگشایی دانشگاهها نیاز به تعمیر خوابگاههای دانشجویی وجود داشت. همچنین دانشگاهها قراردادهای برخی خوابگاههای استیجاری را تمدید نکرده بودند. با وجود این شرایط، دولت تلاش کرد تا آموزش به فضای حضوری بازگردد و تاکید کرد که مسائل فرهنگی نباید از چشمانداز دانشگاهها خارج شود.
معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه به علاوه انتصاب افراد پایبند به آرمانهای نظام و انقلاب به مدیریت دانشگاهها از دیگر دستاوردهای مهم دولت سیزدهم است، عنوان کرد: این اقدامات باعث افزایش قدرت نقادی و بصیرت دانشجویان و دانشگاهیان شده است. همچنین توجه به مسائل فرهنگی در حوزههای مختلف آموزش عالی کشور از جمله تأکید بر اجرای سند دانشگاه اسلامی، نشاندهنده توجه دولت به فضای فرهنگی دانشگاههاست.
وطندوست ادامه داد: با این تلاشها، دانشگاهها به عنوان نهادی مهم در جامعه میتوانند در شکلدهی به حرکتهای اجتماعی نقشآفرینی و به تحقق اهداف انقلاب اسلامی کمک کنند. استقلال فرهنگی دانشگاهها به عنوان برجستهترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران، نشاندهنده نقشی اساسی است که دانشگاهها در تحولات اجتماعی و فرهنگی ایفا میکنند.
وی با اشاره به هماندیشیهای صورتگرفته بین دولت سیزدهم و اعضای جامعه دانشگاهی برای ارتقای سطح دانشگاهها، بیان کرد: باید گفت که هماندیشیهای دولت سیزدهم با اساتید و نخبگان دانشگاهی، بخش مهمی از تلاشها برای رسیدن به مدلی مطلوب از حکمرانی فرهنگی در دانشگاهها بوده است. این هماندیشیها به منظور ارتقای سطح معرفت دینی و تقویت ارتباطات علمی و فرهنگی بین حوزه و دانشگاه و همچنین برای گسترش فرهنگ نقادی و آزاداندیشی در دانشگاهها صورت گرفتهاند.
معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: خروجی این جلسات هماندیشی شامل برنامهریزی و سیاستگذاری برای نشستهای استادان و نخبگان در دانشگاهها میشود و به دنبال ایجاد یک بستر مناسب برای بهرهگیری از ظرفیتهای استادان در حل معضلات و مشکلات فکری و فرهنگی جامعه است و همچنین بر اهمیت نقش استادان و نخبگان دانشگاهی در فرهنگسازی و مشارکت کارشناسانه آنان برای ایفای نقش بهتر در تصمیمسازیها برای مدیریت کلان کشور تاکید دارد.
وطندوست با بیان اینکه با این حال، ارزیابی میزان مطلوبیت این هماندیشیها به عوامل مختلفی بستگی دارد، گفت: از جمله این عوامل میتوان به میزان مشارکت و تأثیرگذاری واقعی اساتید و نخبگان در تصمیمگیریها و همچنین چگونگی پیادهسازی و اجرای سیاستهای تعیینشده اشاره کرد. در نهایت، ارزیابی دقیق از این هماندیشیها نیازمند بررسیهای عمیقتر و بازخوردهای مستقیم از جامعه دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه بهبود و ارتقای سطح فرهنگ دانشگاهی برای دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، اظهار کرد: دولت سیزدهم به این موضوع واقف بوده که فرهنگ دانشگاهی نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و برای رسیدن به تحول در کشور، تقویت دانشگاهها و مراکز آموزشی را ضروری میداند. در راستای این اهداف، دولت سیزدهم تلاش کرده است تا با اجرای برنامههایی همچون "تقویت دانشگاه فرهنگیان"، "تأکید بر اهمیت مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری"، "آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند"، "نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری"، "شاگرد، فناوری و نوآورپروری" و "تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش" به این مهم دست یابد.
معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: همچنین دولت سیزدهم اقدامات مهم و کلیدی را در طی این دوره برای ایجاد تغییر انقلابی در ساختارهای فرهنگی کشور به سرانجام رسانده است. این اقدامات نشاندهنده تلاش دولت برای ارتقای سطح فرهنگ دانشگاهی و تأثیر آن بر جامعه است. با توجه به اینکه فرهنگ دانشگاهی میتواند بر تمامی جنبههای زندگی افراد جامعه تأثیر بگذارد و با پیشرفت و توسعه نسبت مستقیمی برقرار کند، دولت سیزدهم به این موضوع اهمیت داده و تلاش کرده است تا با رصد دقیق چالشهای فرهنگی و کمک گرفتن از افراد فعال در این حوزه، به بهبود و ارتقای فرهنگ دانشگاهی بپردازد.
انتهای پیام
نظرات