حسین احمدی در گفتوگو با ایسنا به تحول بنیادین سیاستگذاری برای جهش تولید تاکید کرد و افزود: شعارهای سال که توسط مقام معظم رهبری در آغازین روز سال جدید مطرح میشود در راستای بیان راهبرد اولویت دار سال است و این نام گذاری ها یک عقبه تئوریک دارد.
وی تصریح کرد: شعار امسال متشکل از دو کلید واژه اصلی جهش تولید و مشارکت مردم است و انتظار از سیاستگزاران، اصلاح ساختار اقتصادی بویژه در حوزه کسب و کار است که برای رسیدن به جهش تولید نیازمند تحول بنیادین در حوزه سیاستگذاری هستیم.
وی به حل مشکلات و موانع تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند دولت به معنای عام کلمه یعنی قوای سه گانه باید حمایت جدی از تولید داشته باشند و موانع موجود در مسیر تولید را بردارند.
احمدی به عمل گرایی برای تحقق شعار سال تاکید کرد و ادامه داد: جهش تولید با گفتار و سخنرانی حل نمیشود بلکه با عمل گرایی و اقدام تحول بنیادین میتوان در تحقق بخشی از شعار سال اقدام کرد.
وی تصریح کرد: برای تحقق بخش دوم شعار سال یعنی مشارکت مردم، نیازمند بازگشت به خویشتن هستیم و نباید فراموش کنیم که حمایت و پشتیبانی از انقلاب اسلامی برآمده از متن مردم است.
وی گفت: هر کس به نوبه خود میتواند در نهادینه شدن شعار سال کمک کند؛ برای نمونه بخش قابل توجهی از نقدینگی در کشور در قالب سرمایه های خرد در اختیار مردم است و عامه مردم برای اینکه متضرر نشوند و اصل سرمایه خودشان را از دست ندهند در بازار های مختلف سرمایه گذاری میکنند در حالی که این نوع سرمایه گذاری هیچ فایدهای برای جهش تولید ندارد و صرفا باعث رسوب سرمایه های مردم میشود.
رییس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی تحقق شعار سال را نیازمند فرهنگ سازی برشمرد و تصریح کرد: برای تحقق شعار سال باید فرهنگ سازی صورت بگیرد بخشی از این فرهنگ سازی توسط دانشجویان محقق میشود دانشجویانی که در رشته های فنی و علوم پایه هستند میتوانند با حضور در مراکز رشد و نوآوری دانشگاه برای تبدیل ایده های خودشان به محصول بستر سازیکنند و در این راستا نیز ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه یکی از الزامات تحقق شعار سال است که صنعت باید نیازهای خود را به دانشگاه عرضه کرده و پاسخ مناسب را نیز دریافت کند.
وی تصریح کرد: نهاد های دانشجویی با گفتمان سازی نهادینه کردن آن در بین جامعه دانشگاهی و مردم، مطالبهگری، برگزاری جلسات و نشست های تخصصی، ارائه راهکارهای علمی،برگزاری دوره های کارآفرینی و معرفی کارآفرینان موفق به دانشجویان میتوانند در تحقق شعار سال ایفای نقش داشته باشند.
وی به مسئولیت اجتماعی سنگین آموزش و پرورش و دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت و ارتقاء سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش میتواند به صورت دولتی و یا غیردولتی با مجوز دادن به کارخانهها و صنایع، هنرستان های تخصصی در جوار صنایع را تاسیس نماید و با بورسیه کردن دانش آموزان، برای صنایع نیروی کار تخصصی تربیت کند.
احمدی، تغییر نگاه از مدرک گرایی به مهارت گرایی، باز تعریف رشته ها و بسترسازی برای حضور دانشجویان در صنعت و جامعه را جزو وظایف اصلی دانشگاه ها در تحقق شعار سال عنوان کرد و افزود: هر چقدر دانش آموزان با محیط کار آیندهشان آشنا بشوند باعث شکوفایی استعدادشان خواهد شد و به لحاظ شغلی هم نگرانی نخواهند داشت و با خیال آسوده میتوانند به تحصیل بپردازند و در دانشگاه ها هم اجرای آمایش آموزش عالی یک امر اجتناب ناپذیر است.
انتهای پیام
نظرات