• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022619551
  • خبرنگار : 71271

«پشمکی» که کشف شد! /عکس‌هایی که به سؤالات شما جواب می‌دهند

«پشمکی» که کشف شد! /عکس‌هایی که به سؤالات شما جواب می‌دهند

دنیای علم و فناوری در ایران و جهان در روزی که گذشت با اخبار گوناگونی همراه بود که در بسته خبری امروز به مرور آن می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت شاهد اخبار متفاوتی در دنیای علم و فناوری بودیم که از مهمترین آنها می‌توان به یک سیارک به اندازه خودرو از کنار زمین گذشت، رونمایی گوگل از قوی‌ترین تراشه هوش مصنوعی خود، بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور، دومین سیاره پشمکی کشف شد، پیگیری ایجاد رشته «اینترنت اشیاء»، جمینای به اندروید وارد می‌شود!، از عکس‌های گوگل سوال بپرسید!، و بومی‌سازی دستگاه آنالیزور ترکیبات بدن در کشور اشاره کرد.

اکنون در این بسته خبری به مرور این اخبار می‌پردازیم. گفتنی است که شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با لمس هر یک از خطوط آبی‌رنگ به خبر مورد نظر هدایت شوید.

یک سیارک به اندازه خودرو از کنار زمین گذشت

زمین روز سه‌شنبه ۱۴ مه شاهد عبور یک سیارک از نزدیکی خود بود که اندازه آن به یک خودرو می‌رسید.

رونمایی گوگل از قوی‌ترین تراشه هوش مصنوعی خود

گوگل از قوی‌ترین تراشه هوش مصنوعی خود موسوم به تریلیوم(Trillium) با بهره‌وری انرژی ۶۷ درصدی رونمایی کرد.

بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان جوهر نانو آنتی‌باکتریال خودکار را بر اساس نوع آب و هوای ایران به تولید رسانده‌اند که به گفته آنها با رفع چالش ویسکوزیته جوهر این نوشت‌افزار به تولید رسیده است.

افزایش تعامل با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و انتفاع از توان نخبگان ایرانی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش تعامل بنیاد ملی نخبگان با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در راستای انتفاع از توان نخبگان ایرانی خبر داد.

دومین سیاره پشمکی کشف شد

اخترشناسان می‌گویند این سیاره گازی غول پیکر که ابعاد آن دو برابر سیاره مشتری است، تراکمی آنچنان کم دارد که آن را به پشمک تشبیه می‌کنند.

بومی‌سازی آزمایشگاه‌ها با اعتبار مالیاتی اپراتورهای ارتباطی/پیگیری ایجاد رشته «اینترنت اشیاء»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات از برنامه ستاد برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و زیر ساخت‌های پژوهشی به کمک منابع اعتبار مالیاتی اپراتورهای ارتباطی خبر داد.

ابراز خوشحالی GPT-4o از رونمایی خودش!

شرکت «اوپن‌ای‌آی»، یک ویدئو را از گفت‌وگوی انسان با هوش مصنوعی GPT-4o منتشر کرده است که در آن، این مدل هوش مصنوعی از رونمایی خود باخبر می‌شود

جمینای به اندروید وارد می‌شود!

گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان خود اعلام کرد که هوش مصنوعی جمینای را به صورت مستقیم در اندروید ۱۵ جاگذاری می‌کند.

از عکس‌های گوگل سوال بپرسید!

گوگل فوتوز(Google Photos) قبلاً در جستجوی تصاویر یا ویدئوهای خاص هوشمند بود، اما گوگل اکنون با هوش مصنوعی، همه چیز را به سطح دیگری برده است.

بومی‌سازی دستگاه آنالیزور ترکیبات بدن در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاه آنالیزور بدن بر پایه فناوری بیوالکتریک شده که در ارزیابی سلامت و تناسب اندام افراد به عنوان دستیاری برای کارشناسان پزشکان تغذیه و مربیان ورزشی عمل می کند.

«پروژه آسترا»؛ رقیب GPT-4o چیست؟

گوگل پروژه آسترا(Project Astra) را به نمایش گذاشت که نسخه اولیه یک دستیار جهانی مجهز به هوش مصنوعی است که گوگل برای رقابت با GPT-4o از آن رونمایی کرده است.

پنجاهمین ماموریت مداری «اسپیس‌ایکس» در سال ۲۰۲۴ انجام شد

با پرتاب گروه جدیدی از ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک» به مدار زمین، شرکت «اسپیس‌ایکس» پنجاهمین ماموریت مداری خود را در سال ۲۰۲۴ انجام داد.

برنامه جدی تقویت علوم‌انسانی در بخش دانش‌بنیان/ارائه ۶۵ درصد خدمات صندوق در دولت سیزدهم

رئییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این صندوق از ابتدای تأسیس تاکنون، محورهای اصلی ۸ بسته برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

نقش موزه‌ها در حوزه علم و فناوری

نشست تخصصی «موزه‌ها و علم و فناوری» به مناسبت روز جهانی موزه‌ها به همت موزه ملی علوم و فناوری ایران و با مشارکت کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران) برگزار می‌شود.

به‌روزرسانی‌های بزرگ در موتور جستجوی گوگل

گوگل در حال ایجاد تغییرات اساسی در نحوه عملکرد موتور جستجوی خود است و می‌خواهد بخش بزرگی از کار را به هوش مصنوعی بسپارد.

تاریخ اولین پرواز سرنشین‌دار «بلو اوریجین» پس از وقفه طولانی

اولین پرواز سرنشین‌دار شرکت «بلو اوریجین» از اوت سال ۲۰۲۲ تاکنون، روز ۱۹ مه پرتاب خواهد شد.

چه موانعی بر سر راه رسیدن انسان به مریخ قرار دارد؟

فرستادن اولین انسان‌ها به مریخ نه تنها رویای نسل‌های بی‌شماری بوده است، بلکه به دوران اولیه مدرن نیز برمی‌گردد. همچنین یکی از موضوعات عصر فضا برنامه‌ریزی چنین ماموریت‌هایی بوده و بخشی جدایی ناپذیر از چشم‌انداز فعلی برای آینده اکتشافات فضایی به حساب می‌آید اما این آرزوی دیرینه هنوز محقق نشده است.

ساخت باتری‌های روی-لیگنین برای ذخیره ارزان‌تر انرژی

پژوهشگران سوئدی، نوعی باتری دوست‌دار محیط‌ زیست را با ترکیب روی-لیگنین ساخته‌اند که می‌تواند امکان ذخیره‌سازی ارزان را برای کشورهایی که برق آنها محدود است، فراهم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha