• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022619297
  • خبرنگار : 50649

رئیس دانشگاه شیراز مطرح کرد:

نقش‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان با ادبیات

 نقش‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان با ادبیات

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه شیراز، با توجه به دوران حساس و مهم کودکی و نوجوانی شخصیت انسان‌ها را به یک ساختمان تشبیه کرد و گفت: کودکی فونداسیون این ساختمان است و مهم‌ترین مولفه‌ای که نقش اساسی در شخصیت کودک و نوجوان دارد قطعاً ادبیات است.

محمد مؤذنی امروز، ۲۶ اردیبهشت در همایش ملی ادبیات کودک که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، از تخصصی بودن این حوزه یاد کرد و افزود: در همایش‌های تخصصی و علمی باید افراد صاحب‌نظر و متخصص صحبت کنند و هر کدام از ما وظیفه‌ای در برابر حوزه کودک و نوجوان داریم.

وی ادامه داد: دوران کودکی و نوجوانی دوران حساس و مهمی است. اگر بخواهیم شخصیت انسان را به یک ساختمان تشبیه کنیم کودکی فوندانسیون این ساختمان را دارد، بنابراین در دوران کودکی و نوجوانی به چه شیوه‌ای رفتار شود و فرزندانمان چطور تربیت شوند مهم و کلیدی است و یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در شکل‌گیری شخصیت کودک و نوجوان اثر دارد، قطعاً ادبیات است.

موذنی با توجه به اهتمامی که دانشگاه شیراز در این حوزه دارد، تصریح کرد: این همایش‌ها نشانه توجه درست، عالمانه و تخصصی صاحب نظران در دانشگاه است. به هر حال برای برنامه‌ریزی در حوزه کودک و نوجوان همه ما مسئول هستیم. از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و همه مجموعه‌هایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند و رسالت فرهنگی دارند، به این حوزه قطعاً باید توجه ویژه داشته باشند.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان این‌که دانشگاه تلاش داشته است قدم مثبتی برای تربیت انسان‌های سالم و صالح در جامعه بردارد، تصریح کرد: برگزاری همایش‌های علمی یکی از اقدامات خوبی است که انجام گرفته و امروز شاهد برگزاری نهمین همایش در این حوزه هستیم.

وی افزود: موضوعات جالبی در همایش‌های قبلی داشتیم که قطعا مورد توجه قرار گرفته است. در کنار برگزاری این همایش‌ها راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد ادبیات کودک است که اقدام خیلی خوبی برای تربیت نیروهای متخصص در این حوزه است.

مؤذنی ادامه داد: کتابخانه تخصصی که در دانشگاه شیراز ساخته شده حدود ۵ هزار عنوان کتاب دارد که ۱۰ عنوان کتاب از این مرکز منتشر شده است. پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا به این سمت معطوف شده و طرح‌ها و کارهای تخصصی که انجام می‌شود بسیار قابل تقدیر است.

رئیس دانشگاه شیراز ابراز امیدواری کرد: بتوان در این حوزه الگویی برای بقیه مراکز فرهنگی و دانشگاهی باشیم و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بسیار غنی که در ادبیات فارسی داریم و قطعاً گنجینه بسیار ارزشمندی است، بتوانیم قدم مثبتی در تربیت قشر آینده داشته باشیم.

موذنی گفت: برخی اوقات یک بیت شعر به اندازه یک کتاب معنی و مفهوم دارد و یک داستان کوتاه اگر به درستی و با زبان گویا و جذاب برای کودکان و نوجوانان بیان شود، می‌تواند سرنوشت یک انسان را تغییر دهد. قطعاً هر چقدر در این حوزه کار شود جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha