محمدمهدی طهرانچی امروز، ۲۴ ار دیبهشتماه در حاشیه اجلاسیه سراسری مدیران گروههای آموزشی رشتههای هنر، فرهنگ و ارتباطات در جمع خبرنگاران در شیراز درباره تجمیع دانشگاههای آزاد گفت: اساساً چیزی به نام تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال نمیکنیم چرا که مردم با امید در تک تک شهرها دانشگاهی را ایجاد کردهاند که به دردشان بخورد و اگر جایی رشتهای ارائه میشود که برای مردم آن منطقه کارآمد نیست، باید آن را تغییر دهیم نه اینکه دانشگاه را تعطیل کنیم لذا آن چیزی که رخ میدهد تغییر سرفصلها و مناسبسازی رشتهها برای تربیت نیروهای انسانی متعالی در هر شهر است.
وی گفت: دانشگاه آزاد به دنبال یک ساختارسازی جدید است که بتواند علاوه بر رسالت علمی، مأموریت خود که پاسخگویی به نیازهای جدی جامعه است، پاسخ مناسبی دهد و نیروی انسانی لازم را برای مواجهه با تحولات اجتماعی و فناورانه آماده کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این ساختار جدید مبتنی بر گروههای علمی و دانشکدههایی موضوع محور تشکیل شده است، افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی دانشکدههای موضوع محور مانند دانشکده فرهنگ و تمدن، دانشکده هنر و رسانه و دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی تشکیل شده است.
طهرانچی با تصریح اینکه دانشگاه آزاد اسلامی حول موضوعات متناسب با نیاز روز شاهد در دانشکدههای موضوع محور فعالیت میکند، گفت: در گردهمایی امروز مدیران گروههای آموزشی رشتههای هنر، فرهنگ و ارتباطات پیرامون همین مسائل به بحث و گفتوگو پرداختیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فرهنگ و رسانه از جمله مسائلی هستند که باید به خوبی مورد بحث و بررسی در فضای علمی قرار گیرند تا بتوان از این طریق جامعه را بیمه کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه با یک نگاه پایه عرصه به مسائل نگاه میکند، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی عرصههای فعالیتهایی را باز میکنیم که بتوانیم دانشجویان تربیت کنیم که هم دانا و هم توانا بوده و هم بتوانند سکاندار تحولات اجتماعی باشند و از طرفی راجع به آینده خود و اشتغال دغدغه نداشته باشند.
طهرانچی تصریح کرد: رسالت دانشگاه این است که رشتههای خود را خوب توسعه دهد ولی این رشتهها در یک فعالیت بین رشتهای میتواند پاسخ به نیاز جامعه دهند، یعنی در اینجا نباید رشته ایجاد کرد بلکه باید دانشجو را در یک فضای چند وجهی تربیت کرد.
وی ادامه داد: ایجاد فضاهای چند وجهی به نام دانشکده موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی برای این است که بتواند دانشجو را در چنین فضایی تربیت کرده و هم روانشناسی به آنان ارائه دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه برای فارغالتحصیلان این دانشگاه بازار کار ایجاد شده است، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی سرای نوآوری را ایجاد میکنیم و همچنین شبکهسازی انجام میدهیم تا شبکههای گستردهای از دانشجویان در کنار هم قرار گیرند و در این سراهای نوآوری برای فارغالتحصیلان به جد فکر شده است.
طهرانچی در خصوص وضعیت دانشگاههای آزاد استان فارس نیز گفت: در فارس با اقبال مردمی خوبی مواجه هستیم، به عنوان مثال شمار دانشجویان ما از بیش از ۵۰ هزار دانشجو به بیش از ۷۰ هزار دانشجو رسیده است و این نشان میدهد که مردم فارس نمره خوبی به عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر دادهاند که سرمایههای آینده خود را در اختیار این دانشگاه قرار میدهند.
وی از رشد بیش از ۴۰ درصدی تعداد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی فارس خبر داد و آن را نمره موفقیت بسیار خوبی دانست که میتواند منشأ تحولات جدی در استان باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص شهریه این دانشگاه هم گفت: نظرسنجیهای متفاوتی در این زمینه داریم. در این نظرسنجیها، بیشتر از شهریه، آن چیزی که دانشجو از ما مطالبه میکند، کیفیت و کارآمدی و آیندهنگری است. ما با حداقل شهریهها جلو میرویم که این مسئله را میتوان با هزینههای دیگر سبد خانوار مقایسه کرد.
طهرانچی با تأکید بر اینکه بحث اصلی مهمتر از شهریه این است که بتوانیم دانشجویان را کارآمد تربیت کنیم، گفت: دانشگاه در بحث ایجاد عرصههای اشتغال در حال تلاش است.
در این همایش، رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: با اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و بازآرایی در نظام هنری، رسانهای، آموزشی و حاکمیتی کشور و نهضت هنرمند و توانمندسازی در عرصههای رسانهای میتوان مسائل انبوه و حلنشده هنر و رسانه را حل کرد.
اکبر نصراللهی بیان کرد: درک ناکافی از پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی، آرایش رسانهای و تغییر در مدل تولید، توزیع و مصرف اطلاعات و نوع کنشگری، فقدان کنشگری فعال و اتخاذ رویکردهای سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی، حبس در نظام آموزشی دهها سال قبل با وجود تغییرات گسترده محیطی، پاسخگو نبودن به مطالبات دانشجویان، مردم و حاکمیت، عرضه دانشجویان فاقد توانمندی در بازار کار، مخاطبگریزی، ناتوانایی یا توان کافی در تامین نیازهای مخاطبان، اقناع مخاطبان، بازدارندگی، مقابله با جریان تحریف و لشکر رسانهای غرب، وارونگی افکار عمومی، بازی در زمین رسانهای و فرهنگی و هنری معارضان، نداشتن روایت اول و برتر در بسیاری از موضوعات مهم و راهبردی، غلبه مارپیچ سکوت، جریانساز نبودن از جمله انبوه مسائل مهم و حلنشده بخشهای هنری و رسانهای کشور است که افکار عمومی را آسیبپذیر و بیپناه کرده است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در زمینههای موشکی و تجهیزات دفاعی کشور به بازدارندگی رسیده است، اما در زمینههای رسانهای و ارتباطاتی توفیق نداشته است و رسانهها و هنرمندان هم اغلب ناخواسته در زمین دشمنبازی میکنند. نتوانستیم نیروهای توانمند و دارای مهارتهای کافی رسانههای جبهه انقلاب را برای رقابت با رسانهای معارض تربیت کنیم.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه افزود: ظرفیتهای کشور در بخش هنر و رسانه بسیار بالاست، اما یا استفاده کافی نمیشود یا در خدمت منافع ملی و انقلاب اسلامی نیست. به دلایل مختلف از جمله نداشتن روایت اول و برتر، بخشهای هنر و فرهنگ و رسانه و روابط عمومیها، در قبال جنگ شناختی رقبا و دشمنان، بازدارنده نیستند.
نویسنده کتاب مدیریت اخبار در رسانههای حرفهای بیان کرد: همه بویژه قوای مختلف در ایجاد شرایط موجود رسانهای و هنری مقصر هستند، اما سهم ساختارهای آموزشی و نوع و نحوه تدریس در دانشکدهها و گروههای هنر، رسانه و فرهنگ و ارتباطات هم در ایجاد و استمرار وضع موجود کم نیست؛ طرح نو درباره خودمان نیاز داریم، ادامه این وضع کشور را در محاصره و بحران بیشتر قرار میدهد.
وی با طرح این پرسش که چه کسانی باید کشور را از محاصره تبلیغاتی نجات دهند و مخاطبان راهبردهای «جهاد تبیین»، «روایت اول» «بازسازی انقلابی» و استراتژیهای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه فرهنگ و ارتباطات چه کسانی هستند، گفت: نخبگان و دانشگاه باید کشور را از این شرایط نجات دهند.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه ادامه داد: اهداف، راهبردها، سیاستها در اسناد بالادستی، گفتمان رئیس دانشگاه، گفتمان مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم کاملاً مشخص است و قرار نیست تا سال ۱۴۰۵، مجدد اهداف و راهبرد و سیاستها تغییر داده شود. بنابراین بدون درگیر شدن در حاشیهها یا بازگشت به عقب و توقف در حاشیهها که اجرای برنامه تحول را «متوقف یا کند» میکند، وظیفه و هنر ما این است که اهداف، راهبردها و سیاستهای برنامه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را بشناسیم و به دیگران بشناسیم، حساس باشیم و حساس بکنیم، آگاه باشیم و دیگران را آگاه کنیم و در نهایت با اجرای دقیق و بهموقع آنها با مشارکت استادان و دانشجویان، دانشگاه را از بحران پیش رو نجات دهیم.
نصراللهی افزود: دانشگاه، هنر و رسانه در تراز انقلاب و تمدنساز، اسلامیسازی و تعمیق آموزهها، بومیسازی، شناخت مسائل و نیازهای ملی و بینالمللی، پاسخگو به تحولات ملی و محلی و نقشآفرینی در آنها، پاسخگویی به مطالبات رهبری، حاکمیت و مردم، توانایی شناخت حل مسأله، خروج از حبس در قواعد ساختارها و منابع قدیمی و غربی، ارتقای کیفیت و کارآمدی، توانمندسازی، نشاط علمی و معنوی از اهداف مهم مندرج در سند تحول و تعالی است که باید با اتخاذ راهبردهایی مثل کنشگری فعال، روایت اول و برتر به این اهداف رسید.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه گفت: صرف بازسازی و تغییر راهبرد و رویکرد به تنهایی کافی نیست، بلکه توجه به عامل «زمان» هم بسیار ضروری است؛ کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با تحولات محیطی، آرایش جدید نظامهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانهای برای کشور و جبهه رسانهای انقلاب اسلامی، هنرمندان و دانشگاهیان بسیار گران تمام خواهد شد و بهطور تصاعدی کشور را از قافله تحول و تکامل و اثرگذاری عقب خواهد انداخت، بهگونهای که جبران آن شاید غیرممکن و یا بسیار زیانبار باشد.
وی در پایان اضافه کرد: ذینفع کردن استادان و دانشجویان در منافع دانشگاه، گنجاندن دروس مهارتی متناسب با شرایط جدید در دروس انتخابی، تجاریسازی ایده، آموزش و پژوهش تولید نیاز، محتوا و حفظ و تکثیر مخاطب و کاربر، تشکیل سراهای هنر، فرهنگ و رسانه و پلتفرمهای مرتبط در اجرای راهبرد سودمندی و پاسخگویی، اجرای طرح مدار در اجرای راهبرد توانمندسازی استادان و دانشجویان، تشکیل مرکز ایده و عرضه محصولات هنری، فرهنگی و رسانهای مورد نیاز داخل و خارج تشکیل کارگروه کارآفرینی و اشتغال و... باید در دستور کار گروههای کشوری هنر و فرهنگ و ارتباطات قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات