سید اسکندر موسویزاده در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت احداث جاده برای منطقه عشایری هوفل پلنگی دزپارت، اظهار کرد: احداث جاده مراحل خاص خود را دارد. به ویژه با توجه به عشایری بودن منطقه، باید مجوزهای لازم از محیط زیست و منابع طبیعی اتخاذ و پس از آن نیز باید منابع مالی و اعتباری برای احداث راه در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: احداث ایلراه یا جاده این منطقه، اکنون در مرحله انتخاب مسیر است چون چندین مسیر به منطقه عشایری هوفل پلنگی دزپارت منتهی میشود که شامل روستای خوجه انور دزپارت، دشت سوسن و دو مسیر از سوی استان چهارمحال و بختیاری است. پس از انجام ارزیابیهای لازم و در نهایت کسب مجوزها، مسیر احداث خواهد شد.
مدیرکل امور عشایر خوزستان عنوان کرد: جادهای که قرار است احداث شود، ۳۰ کیلومتر است. با توجه به اتصال دو استان به هم، ۳۰ کیلومتر نیاز به بازگشایی راه و احداث جاده دارد. پس از اخذ مجوزهای لازم از منابع طبیعی و محیط زیست، پیگیر هستیم تا از ظرفیت گروههای جهادی نیز کمک بگیریم.
موسویزاده گفت: با توجه به اینکه منطقه، صعب العبور و کوهستانی است هزینه و اعتبار موردنیاز برای ساخت جاده، با یکبار بازدید قابل احصاء نیست. بنابراین، اعتبار موردنیاز پس از بررسی کارشناسی و نقشهبرداری مشخص میشود. قاعدتا ساخت اینگونه جادهها نیاز به اعتبار بالایی دارد و در قالب چندمرحله مختلف ساخته خواهد شد.
وی تاکید کرد: در منطقه عشایری هوفل پلنگی، تعداد زیادی عشایر و دامدار مستقر هستند و معیشت عشایر نیز به مرتع و دام وابسته است. از سویی، زمینهای کشاورزی و باغات وجود دارند و با توجه به مجاورت با رودخانه کارون، بخشی از اراضی این منطقه زیر کشت برنج رفته است. بنابراین منطقه بسیار غنی و خوبی است و با توجه به فعالیت زنبورداری، دامداری و کشاورزی و وجود عشایر، این منطقه به تولید و اقتصاد شهرستان دزپارت کمک خوبی میکند.
انتهای پیام
نظرات