محمد دوستار امروز (۱۸ اردیبهشت ماه) در جلسه شورای آموزش عالی استان که با حضور رؤسای دانشگاهها و محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: شورای آموزش عالی در استانها مستقر در دانشگاه مادر بوده است که فعالیتهای آموزش عالی و مراکز آموزشی استان را رصد میکند تا ظرفیتهای استان در توسعه کمی و کیفی آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه هدف شورای آموزش عالی این است که مباحث مربوط به آموزش عالی بررسی و آسیبشناسی شود، ادامه داد: برگزاری نشست شورای آموزش عالی فرصت مناسبی برای جهتگیری کلی استان در بحث آمایش علمی بوده است. همچنین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میتوانند در قالب این نشست از ردیفهای قانونی و جداول اعتباری و ظرفیتهای برنامه و بودجه در قانون هفتم توسعه و بودجه امسال مطلع شوند.
دوستار گفت: این هماندیشی باید به جهتگیری آموزش عالی استان و ظرفیتهایی که وجود دارد، کمک کند تا رفع چالشها منجربه تصمیمسازی درست در حوزه آموزش عالی شود، زیرا دغدغه جهتگیری آموزش عالی در استان بسیار مهم است.
سرپرست دانشگاه گیلان ادامه داد: همراهی و حضور نمایندگان مجلس در نشستهای شورای آموزش عالی میتواند در آسیبشناسیها و رفع خلأهای قانونی کمککننده باشد، زیرا مجلس میتواند در زمینه کاهش ورود به رشتههای علوم فنی و پایه هشدار بدهد یا مشوقهایی تعیین شود تا خانوادهها به این رشتههای تحصیلی گرایش یابند.
دوستار بیان کرد: آمایش آموزش عالی کمک میکند تا کاربردی کردن علم و بازار کار رشتههای تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بررسی شود. بنابراین باید در این نشست هماندیشی ظرفیتها و چالشها احصا شود و با همافزایی ضمن رفع چالشها در راستای توسعه کمی و کیفی آموزشها اقدام کنیم.
وی درباره دغدغه یکی از رؤسای دانشگاههای استان درباره قوانین ارزیابی در راستای ایجاد کد رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: براساس قانون دانشگاهها میتوانند از توانمندیهای دانشگاه مادر و دیگر دانشگاههای استان تحت عنوان هیأت علمی وابسته برای راهاندازی رشته تحصیلی جدید استفاده کنند.
سرپرست دانشگاه گیلان اظهار کرد: رؤسای دانشگاهها توجه کنند مباحث و چالشهای حوزه آموزش عالی اگر در سطح ملی باشد، باید در قالب طرح تنظیم و به نمایندگان مردم در مجلس ارائه شود تا در مجلس مطرح و دفاع شود، اگر مسائل استانی باشد طرح باید به استاندار تقدیم شود.
هادی مدبری، سرپرست جهاددانشگاهی گیلان در این نشست گفت: باید در حوزه آموزش عالی استان بتوانیم کاملاً مسألهمحور و مشخص کار کنیم، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نباید رقیب یکدیگر باشند، باید بنا بر ظرفیت و توانمندی که دارند، بهصورت مسألهمحور در امور آموزشی اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه هر سال از تعداد دانشجویان تازه وارد کاسته میشود، باید بتوانیم آموزشها را به سمت پژوهشمحوری و مهارتی هدایت کنیم و بتوانیم فارغالتحصیلان کارآفرین پرورش دهیم. همچنین تخصیص سرانه بودجه به تناسب ظرفیت هر دانشگاه احصا شود.
مهرداد توکلی، رئیس دانشگاه پیام نور استان در این نشست گفت: باید پایشی از برخی رشتههای تحصیلی در استان انجام شود، زیرا برخی رشتهها بهدلیل نبودن متقاضی رو به تعطیلی است و باید فکری کنیم زیرا اکنون دانشگاهها با چالش صندلی خالی مواجهاند.
وی ادامه داد: باید در این نشستها چارهاندیشی شود تا دانشگاهها براساس ظرفیت رشتههای تحصیلی را توسعه دهند و با برطرف کردن چالشها یا موازیکاریها گام مؤثری در کیفیتر کردن آموزشها برداریم.
مرتضی رضایی صوفی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان هم با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید بر توزیع بودجه آموزش عالی در استانهای مختلف نظارت دقیقتری داشته باشند، گفت: در بحث آمایش علمی موسسات آموزش عالی رصد میشوند و این یک نیاز برای استان است.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان ماموریتمحور است و آمایش علمی آنطور نمود ندارد؛ اما در آموزش عالی استان شرایط مطلوبی نداریم، زیرا به نوعی درگیر گرفتن رشته تاثیرگذارترند. بنابراین باید برنامهریزی مدونی داشته باشیم و با آمایش علمی بتوانیم آموزش عالی استان را ساماندهی کنیم.
فرهاد شیرینی، رئیس بنیاد نخبگان هم در ادامه این نشست، بیان کرد: فرصت ماندن، ایستادن و فکر کردن نداریم، زیرا سرعت تحولات بهقدری بالاست که اگر میخواهیم عملکرد موفقی در آموزش عالی داشته باشیم باید حرکت کنیم.
وی با اشاره به هدف آمایش آموزش عالی، اظهار کرد: هر کدام از دانشگاهها و سازمانهای فعال وظایف و تکلیفی دارند و باید بررسی شود که چقدر موفق بوده یا توانستهاند به نتیجه برسند. ساختار آموزش عالی استان باید به تحقق اهداف آموزشی کمک کند و براساس تجربه ساختار آموزشی هر استان برنامه تحولی داشته باشیم.
شیرینی گفت: پیشنهاد میکنم دبیرخانه آموزش عالی تشکیل شود تا عملکرد واحدهای آموزش عالی استان رصد شود، در بنیاد نخبگان هرگونه که بتوانیم به حوزه نظام آموزش عالی استان کمک میکنیم. همچنین آموزش و پرورش در این جلسه حضور داشته باشد، زیرا گرایش به انتخاب رشته از آموزش و پرورش نشأت میگیرد.
مجتبی ملکی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست گفت: در حوزه آموزش عالی باید اتفاقات تاثیرگذاری را در استان رقم بزنیم و عدالت آموزشی برقرار شود. اگر بخواهیم رشته جدید در دانشگاه آزاد ایجاد کنیم باید تحت شرایط خاص و با تأیید ارزیابان باشد در حالی که سایر مراکز آموزشی با چنین شرایط سختی مواجه نیستند و این بر کیفیت تحصیلی اثر میگذارد، بنابراین میطلبد این قانون برای همه اجرا شود تا به برخی از دانشگاهها آسیبی وارد نشود.
وی افزود: ظرفیت فرصت جذب و پذیرش دانشجو در منطقه آزاد انزلی فراهم شود و ایجاد رشتههای مهارتی را در دستور کار قرار دهیم.
فردین مهرابیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در ادامه اظهار کرد: استان گیلان سالمندترین استان کشور است که کمترین نرخ رشد جمعیت بارور را دارد. همچنین مقصد جمعیت غیرمولد استانهای دیگر هم میشود، این تلنگری است که باید در نشست آموزش عالی استان مورد بحث و بررسی قرار گیرد، از طرفی در بحث بهداشت و درمان ۹۰ درصد بیمارستانهای ما قدیمی هستند و همه این عوامل روی کیفیت آموزش پزشکی و سلامت مردم تاثیرگذار است که باید در آمایش علمی استان تحلیل و بررسی شود.
مقرر شد در جلسه آینده نشست شورای آموزش عالی استان که خرداد ماه برگزار میشود، رؤسای دانشگاهها گزارشی از وضعیت ورود دانشجویان رشته علوم فنی و پایه در پنج سال اخیر ارائه کنند و همچنین دبیرخانه شورای آموزش عالی استان راهاندازی شود.
انتهای پیام
نظرات