خیراله خادمی امروز(۱۸ اردیبهشتماه) در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهور از راهآهن پروژه راهآهن اندیمشک - خرمآباد – دورود، اظهار کرد: در پروژه ریلی دو خطه کردن بندر امام - تهران در محدوده لرستان قرار داریم که اولین مسیر ریلی کشور بوده که از بندر امام خمینی(ره) بتوانیم بار را به مرکز کشور برسانیم که در حال حاضر به عنوان قدیمیترین مسیر ریلی است یعنی از شمال خوزستان وارد این استان میشود و به دورود میرسد.
وی خاطرنشان کرد: با طرحی که در قدیم و جدید آن وجود داشته این محور نزدیکترین محوری است که هم به آستارا میتواند برسد و هم اینکه مرکز کشور با ۹۰۰ کیلومتر به بندر امام خمینی(ره) میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: این محور یکی از با صرفهترین مسیرها بوده که همان موقع قبل از انقلاب طراحی شده و بعد از انقلاب تاکید شده که این کار صورت گیرد.
خادمی بیان کرد: در دولت احمدی نژاد از جمله کارهای که صورت گرفت، دو خطه کردن راه آهن از بندر امام به اهواز و اهواز به اندیمشک بود که در سفر ریاست جمهوری به خوزستان بخش بین اندیمشک به اهواز افتتاح شد.
وی با بیان اینکه این محور بنای محور ریلی شمال به جنوب در غرب کشور است، افزود: این محور ۱۵۰۰ کیلومتر بوده که ۱۱۰۰ آن موجود است و با ۴۰۰ کیلومتر احداث مسیر جدید کریدور شرق به غرب کشور سرتاسر خواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هم اکنون ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور موجود و برنامهریزی برای تکمیل ۲۰۰ کیلومتر دیگر تا پایان سال نیز صورت گرفته است.
خادمی ادامه داد: متوسط سالانه ساخت راه آهن در کشور ۱۹۰ کیلومتر است که سال گذشته برای احداث ۴۷۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور هدفگذاری شده که ۲۴۰ کیلومتر آن بهرهبرداری شد.
وی اظهار کرد: ردیف بودجهای طرحهای ریلی کشور ۳۷ هزار میلیارد ریال است که با توجه به هزینه اجرای این طرحها کفاف نمیدهد در صورتیکه چنانچه منابع تامین شود، ظرفیت احداث سالانه ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات