رحیم پیغان در آیین بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش که امروز (۱۷ اردیبهشت) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: هشتم تا ۱۷ اردیبهشت به عنوان دهه سرآمد آموزشی با شعار سرآمدی، آموزش هدفمند و مردمی سازی آموزش نامگذاری شد که البته تنها شعار نیست بلکه بر اساس آیات قرآنی، ما به عنوان معلم، این افتخار را داریم که جا پای انبیا میگذاریم.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به وجود سه رکن آموزشی در کنار هم، ادامه داد: سه رکن آموزشی که شامل استاد، کارشناسان و دانشجویان هستند در کنار هم معنا پیدا میکنند و هر کدام دچار مشکل شوند آموزش مختل میشود. پس نیاز است که هر سه تکریم شوند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در دو سال اخیر، با چالش حضوری شدن دانشگاه روبرو بودیم چون سیستمهای آموزشی در آن دوره آمادگی نداشتند. همچنین در سال ۱۴۰۱ بحران فرهنگی داشتیم که آن را پشت سر گذاشتیم، اما به این معنا نیست که تمام شده است.
پیغان عنوان کرد: دو چالش پیشروی دانشگاهها، یکی هجوم فرهنگی است و هویت علمی و جایگاه دانشگاهها در عرصه اجتماع است. وزارت علوم نیز در این زمینه، در حال عملیاتی کردن راهکارهای پیشرفته است که به تدریج به اجرا درمیآید.
وی تاکید کرد: در بحث هجوم فرهنگی شاهد جنگ نرم یا تهاجم فرهنگی کشورهای پیشرفته علیه کشورهای در حال توسعه هستیم که نام دیگر آن ناتوی فرهنگی گذاشته شده است. تمام شبکههای خبری و اجتماعی دست به دست هم دادهاند تا کار تخریب فرهنگهای اصیل را انجام دهند و با تخریب فرهنگهای اصیل، نفوذ راحت میشود.
وی با اشاره به راهکارهای وزارت علوم برای مقابله با تهاجم فرهنگی علیه دانشگاهها گفت: اولین اقدام ایجاد حس اعتماد و امید به آینده به عنوان شعار اصلی، از وظایف ما است؛ اگر یک جوان ناامید شود ما در قبال یک نسل مسئول هستیم و دانشجو به صحبت استاد گوش میدهد و حرف استاد به دانشجو میتواند مسیر او را عوض کند.
پیغان تاکید کرد: اقدام بعدی وزارت علوم، آموزش نیازمحور و اشتغالآفرین است. امسال ۳۵۰ رشته مکان در سازمان سنجش حذف شد و ممکن است در سالهای آتی به دلایلی برای خیلی از رشتهها این اتفاق بیفتد. بنابراین ما هستیم که میتوانیم یک رشته را بیمحصول معرفی کنیم و در قبال این آسیب مسئول هستیم. سومین اقدام، ماموریتگرایی و آمایش آموزش عالی وزارت علوم است. در این راستا، شاهد ادغام رشتهها، برخی دانشگاهها و تعطیلی برخی رشتهها در آینده خواهیم بود.
انتهای پیام
نظرات