به گزارش ایسنا، شرکت بیامو فناوری جدیدی به نام دستیار تعویض خودکار(ASA) را معرفی کرده است که با کلاچ و گیربکس موتورسیکلت کار میکند تا تعویض دندهای نرمتر، سریعتر و دقیقتر را ارائه دهد.
دستیار تعویض خودکار جدید بیامو به طور کامل نیازی به کار کردن کلاچ توسط موتور سوار را از بین میبرد، اما فقط در صورتی که وی اینطور بخواهد.
به بیان سادهتر، وقتی این دکمه در حالت M قرار گیرد، درست مانند یک موتورسیکلت معمولی عمل میکند و تعویض دنده با کلاچ و به صورت دستی انجام میپذیرد. با این تفاوت که اگر بخواهید موتور را خاموش کنید، به طور خودکار تغییر میکند.
همچنین در حالت D که حالت تعویض خودکار دنده است، دندهها بر اساس نحوه استفاده موتورسوار از موتورسیکلت به طور خودکار تغییر میکنند.
اگرچه مزیت تعویض دستی دنده این است که موتورسیکلت کاملا در اختیار موتورسوار قرار میگیرد، اما قطعا هیچ کس نمیتواند به خوبی یک رایانه دندهها را به موقع عوض کند.
یک رایانه و محرکهای الکترومکانیکی مرتبط با آن میتوانند تعویض دنده را خیلی سریعتر از آنچه که میتوان انتظار داشت، انجام دهد. واحد کنترل موتور(ECU) و واحد کنترل انتقال یک مزیت اضافی دارند، به این دلیل که تمام حرکت آن چرخدندهها و کلاچها را نظارت میکنند و تا رایانه با دقت زیادی دندهها را عوض کند. این واحد آنقدر سریع کار میکند که از توانایی انسان خارج است و هیچ انسانی نمیتواند این کار را با چنین دقت و سرعتی انجام دهد.
بله، ضربه زدن به پدال دنده و تعویض دندههای متوالی، بخش بزرگی از لذت موتورسواری است و موتورسواران بسیاری ممکن است به همین دلیل از سیستم تعویض دنده خودکار اجتناب کنند، اما زیبایی سیستم دستیار دنده خودکار(ASA) جدید بیامو این است که یک چیز دائمی نیست و این همان چیزی است که این دکمه جادویی را خاص میکند، چرا که بدین ترتیب موتورسواران میتوانند بین حالتهای دستی یا خودکار تنها با فشردن یک دکمه انتخاب کنند.
برای عاشقان موتورسواری هم مواقعی وجود دارد که کشیدن اهرم کلاچ خسته کننده میشود. مثلا وقتی در یک روز گرم در یک ترافیک گیر کرده باشند و مچ دست آنها شروع به گرفتگی کند.
همچنین شتابگیری و کاهش شتاب همواره ثابت ارائه شده توسط ASA میتواند یک تجربه لذتبخش برای موتورسوار باشد. حتی وقتی سریع پیش میروید، احتمالاً با قرار گرفتن دکمه جادویی ASA در حالت D سریعتر حرکت خواهید کرد. ضمن اینکه این سیستم تعویض دنده را بر اساس دور موتور تنظیم میکند.
شرکت بیامو هنوز جزئیات بیشتری درباره ASA فاش نکرده هنوز توضیح نداده است که این فناوری چه زمانی در دسترس خواهد بود، چقدر هزینه خواهد داشت و روی کدام موتورسیکلتها در دسترس قرار خواهد گرفت.
اینکه این نوآوری جدید چقدر موثر است چیزی است که در هنگام موتورسواری با آن عیان خواهد شد.
در حالی که این فناوری در ابتدا پیرامون موتور دوقلوی بزرگ باکسر طراحی شده است، اما توانایی تعویض سریع دندهها به عامل مهمی در دستیابی به استانداردهای آلایندگی در آینده تبدیل خواهد شد، بنابراین احتمالا طولی نخواهد کشید که این فناوری در سراسر جهان به کار گرفته شود.
انتهای پیام
نظرات