حجت بلوچی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در نشست آموزش سواد رسانهای در جمع دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه پیام نور ایلام اظهار کرد: یکی از مولفههای لازم برای فهم و تشخیص پیام واقعی از جعلی در رسانهها، داشتن شناخت و سواد رسانهایی است، سواد رسانهای از رسانهشناسی شروع میشود تا زمانی که رسانه را نشناسیم نمیتوانیم از کارایی آن بهرهمند شویم. ابتدا باید به جریانشناسی رسانه برسیم و بدانیم رسانه برای چه مأموریتی و با چه هدفی استفاده میشود.
وی گفت: تربیت رسانهای یکی از اصول سواد رسانهای است که از نتایج آن تفکر انتقادی نسبت رسانه است، رسانهای که محتوا را مثل غذا به ذهن مخاطب میخوراند و ناآگاهی و استفاده نادرست از محتوا موجبات ابهام مخاطب در یک جنگ شناختی میشود.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: موضوع اخبار جعلی از سال ۲۰۱۶ با عنوان عصر پساحقیقت در ادبیات سیاسی آمریکا مطرح شد. «مفهومی که اصل بین مرزهای حقیقت و جعل آمیخته میشود محتوای ویروسی و پیام آلوده می شود و خبر جعلی و شبه حقیقی انتشار مییابد در جهت منافع مالی راهبرد جنگهای شناختی، روانی، ذهنی، سیاسی و ایدئولوژیک است.»
وی به ویژگیهای خبر جعلی را اشاره کرد و خاطرنشان کرد: خبرهای برخی رسانهها برنامهریزی شده و اطلاعات مخرب غیرواقعی و سازمانیافته هستند. یکی از ویژگیهای بارز خبرهای جعلی در برداشتن تمامی عناصر خبر واقعی است .
بلوچی دانشجویان فعال فرهنگی را به دقت در نکاتی از خبر رسانهها فراخواند و از آنها خواست برخوردی هیجانی با مسائل پیش آمده و در انتشار خبر جعلی نقش نداشته باشند و برای راستیآزمایی خبر، منبع خبر، انتشار دهنده خبر، اصل حقیقت را بررسی و نظرات خوانندگان خبر را اعتبارسنجی کنند و ذهنیت انتقادی و منطقی داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات