مهدی ناصحی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: موضوع فرهنگ موضوعی چندوجهی بوده و براساس قوانین و مقررات کشور، سازمانها و دستگاههای مختلف متولی فرهنگ به معنای عام آن هستند؛ بنابراین بیش از ۲۰ دستگاه در کشور متکلف این امر بوده و روابط فرهنگی وسیعی در میان آحاد جامعه برقرار شده است. از این رو برای اینکه بتوانیم به برنامههای اجرایی مطلوبی در حوزه فرهنگ در مدیریت شهری دست یابیم، باید بتوانیم تعریف درستی از فرهنگ بیان کنیم تا در این امر مهم به نحو احسن عمل کنیم.
وی بیان کرد: موضوعی که در خصوص فرهنگ با ماموریتهای شهرداری و شورای شهر تناسب دارد، نحوه تبیین فعالیتهای فرهنگی در مدیریت شهری است. بنابراین شورای شهر بایستی زمینههای فرهنگی که با ماموریت اصلی مدیریت شهری مرتبط است را تشخیص دهد و آنها را تبیین کند. فرهنگ شهرنشینی، همسایگی، زیارت، انقلاب اسلامی، مکتب تشیع و ... مواردی است که تمامی اعضای شورای شهر در خصوص فرهنگ آنها را قبول داشته و این موارد را دغدغه ذهنی خود میدانند؛ البته لازم به ذکر است که کمیسیون فرهنگی تنها حوزه فرهنگ را در اختیار ندارد بلکه حوزههای اجتماعی، گردشگری و زیارت را در این خصوص دارا است، به همین دلیل متکلف شدهایم که شاخصهای فرهنگی را شناسایی کرده و درصدد ارتقای آنها عمل کنیم و شاخصهای منفی فرهنگی را کاهش دهیم؛ لذا بخش عمده فعالیت بخش کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری در این عناوین تعبیر میشود.
ناصحی باتوجه به اینکه کنشهای اجتماعی افراد، نمایانگر فرهنگ درونی آنهاست، ابراز کرد: مهمترین عرصه ابراز فرهنگ، رفتار مردم است، زیرا کنش افراد متشکل از مبانی مختلفی است که یکی از آنها مبنای فرهنگ است و حوزههای خانواده، اقتصاد، قومیت و محله نیز در آن دخیل هستند. بنابراین تمامی این موارد عناصری است که فرهنگ جامعه را میسازد و بعد از مدتی در رفتارهای مردم جامعه خود را نشان میدهد. به همین دلیل شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگی در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است و در این راستا فعالیتهای متفاوتی را طلب میکند.
فرهنگ امری مردمی و انسانی است
عضو شورای شهر مشهد گفت: موضوع فرهنگ و عملکرد فرهنگی جامعه انسانی را مورد هدف قرار داده است، بنابراین باید برنامهای در این خصوص ارائه شود که تمامی یا اکثر افراد جامعه را شامل شود و مردم بتوانند با توجه به این برنامه در ارتقای فرهنگ انسانی خود موثر واقع شوند. در شورای ششم سیاست دوم دنبال میشود و طی آن با منابعی که در اختیار است در این مسیر برنامهریزی صورت میگیرد تا تعداد بیشتری از مردم شهر و زائرین عزیز بتوانند از این امر بهرهمند شوند. همچنین رویکرد دوم شورای شهر مشهد این است که امور فرهنگی را در بستر خود فرهنگ انجام دهد و به عنوان عنصری بیرونی خود را در فرهنگ تحمیل نکند، چراکه ما معتقد هستیم فرهنگ امری مردمی و انسانی است؛ لذا باید این امر را به درون خود مردم بسپاریم و از بیرون وارد آن نشویم، که بحمدلله در این خصوص اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است.
فعالان فرهنگی با استفاده از سامانه «سما» از حمایتهای شورای شهر مشهد بهرهمند خواهند شد
وی ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای ما در خصوص فرهنگ شفافسازی حمایتهای فرهنگی است که در این خصوص اقدامات مطلوبی توسط شورای شهر صورت گرفته است. یکی از مهمترین اقداماتی که در این خصوص رخ داده است، راهانداری سامانه سما است که طی آن گروههای فعال فرهنگی میتوانند از حمایتهای شورای شهر استفاده کنند. زیرا گام اول در حوزه فرهنگ شناخت است و بایستی شناسایی مسائل در حوزه فرهنگ آسان شود تا معضلات کاهش و مطلوبات ارتقا یابد.
کمبود تعلق شهروندان به شهر مشهد کنشی نگران کننده است
ناصحی تصریح کرد: باتوجه به اینکه فرهنگ مصادیق متعددی دارد، این امر باید در تمامی کنشها و رفتارهای مردم جامعه تبیین شود؛ لذا در میان کنشهای اجتماعی مردم در میان شهر مشهد، کنشی که بنده را نگران میکند، احساس تعلق مردم نسبت به شهر مشهد و هویت شهر مشهد است؛ زیرا این احساس در میان مردم شهر کمرنگ شده است و باید در خصوص شناساندن شهر مشهد و ظرفیتهای این شهر به مردم اقدامات مطلوبی انجام شود که مردم هنگامی که در این شهر حرکت میکنند، نسبت به معضلات اجتماعی شهر خود و ظرفیتهای مطلوب آن، نگران باشند و احساس تعلق کنند.
وی ادامه داد: هنگامی که شهروندان در خصوص شهر خود تعلق داشته باشند نسبت به مسائلی همچون زیبایی و آرایش شهری، ترافیک و ... خود را مسئول میدانند و درصدد راهحلی برای بهبود وضعیت، قدم برمیدارند و اگر این احساس تعلق در میان مردم افزایش نیابد، زیبایی شهری از بین میرود و هزینههای بیشماری برای شهر تحمیل میشود.
برای معرفی مشهد به عنوان کانون آرامش و پیشرفت اقداماتی صورت گرفته است
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد اضافه کرد: سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر میکنند و اگر این ارتباط، به صورت مطلوب نمایان نشود، شهر مشهد در عرصه بینالملل شهری منفی بیان خواهد شد که دارای معضلات گوناگونی است؛ بنابراین باتوجه به این موارد این امر در افکار عمومی جهان نیز تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. لذا برای تبیین این امر اقدامات مطلوبی صورت گرفته است تا باتوجه به آن بتوانیم مشهد را به عنوان کانونی آرامشبخش، پیشرفته و توسعهیافته به مردم و زائرین معرفی کنیم.
وی ابراز کرد: مشهد موزائیکی از جمعیت را در درون خود جای داده است که تفاوتهای فرهنگی آن بسیار زیاد است و هنگامی که مردم شهر بخواهند به شهر خود احساس تعلق داشته باشند باید در مرحله اول به همنوع خود احساس تعلق و مسئولیت داشته باشند تا در نتیجه با همدلی به تعلق مطلوبی نسبت به شهر خود دست یابند. متاسفانه یکی از آسیبهای مشهد این است که محلات، کانون مناسبی برای شناخت مردم نیست و معرفت و شناخت مناسبی در بین اعضای ساختمان هم وجود ندارد؛ و این عدم شناخت میتواند منجر به خدشهدار شدن امنیت شود. مسجد تنها ارگان مذهبی و اعتقادی نیست بلکه محلی برای گردهمایی و جمعآوری ارتباط مردم است که برای این امر مصوبهای ابلاغ و طی آن برای بازسازی مساجد و ساخت مساجد در محلههای حاشیه شهر تدابیری اندیشیده شده است.
ناصحی گفت: برای اینکه بتوانیم از این پدیده جلوگیری کنیم باید بتوانیم مساجد را در قالب کانونی برای شناخت مردم معرفی کرده و مسجد را واسطهای میان حکومت و مردم قرار دهیم تا مردم از این طریق وظیفه اجتماعی خود را انجام دهند و با یکدیگر ارتباط اجتماعی برقرار کنند. احساس تعلق مردم به شهر مشهد بعدی فیزیکی و بعدی متافیزیکی دارد که بعد فیزیکی آن با مظاهر شهری، طراحی شهری، احیای بافتهای تاریخی شهر و نماهای هویت بخش و... قابل ارتقاء است که این امر یک بعد مدیریتی از سمت قانونگذاری دارد که برعهده شورای شهر است و بعد دیگر آن برعهده مردم است که با قالب مشارکت جمعی مردم امکانپذیر میشود.
وی ادامه داد: همچنین برای بعد متافیزیکی آن که بعدی معنوی است اقداماتی تدبیر شده است که یکی از این اقدامات این است که بستر فعالیت مردم را در حوزه فرهنگی فراهم کنیم و اجرای این امر را به خود مردم بسپاریم. یکی از اقداماتی که برای بعد فرهنگی صورت گرفته است در گام اول عقبنشینی اجرا است و در گام دوم این است که طراحی فعالیتها را نیز به خود مردم بسپاریم و در آن دخالت نکنیم.
این عضو شورای شهر مشهد در خصوص نظارتهای شورای شهر بر معنویت و فرهنگ شهر تشریح کرد: صدور مجوز مظاهر و نماهای شهری در اولویت دستورکار شورای شهر قرار دارد و در قالبهای متفاوت این امر پیگیری میشود. اما اتفاق مهمتری که در این راستا مطرح شده، این است که این امر باید توسط افرادی که متولی این امر هستند، تبیین شود و معنای درستی از فرهنگ معنوی و شهر معنوی در کارهای آنها نمایان و برای مردم تبیین شود تا سلیقه مردم را در خود جای دهد و در زندگی مردم نقش پیدا کند. بنابراین برای این امر در حوزه تصمیمگیری و گفتمانسازی درحال فعالیت هستیم تا بتوانیم این امر را در شهر مشهد به نحو مطلوبی به ارمغان بیاوریم.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که در این امر معذورات قانونی نیز وجود دارد که این قوانین با هر چیزی که برای آزادی شهروندان محدودیتساز باشد، مقابله میکند و در مواردی خلاف قانون تشخیص داده میشود. بنابراین این امر ظرافت خاصی دارد و تنها مختص مشهد و کشور ایران نیست، بلکه در بسیاری از شهرهای کشور قوانین بسیار سختی در حوزه معماری وجود دارد.
آموزش مناسبی برای فرهنگ شهروندی وجود ندارد
ناصحی اظهار کرد: رعایت حقوق شهروندی در اعمال نظارت موضوع نسبی است و هر فردی با توجه به سطح فرهنگ، دانش، بینش و ... درخصوص اتفاقات جامعه عکسالعمل متفاوتی نشان میدهد. اما نقطه مطلوب فرهنگ شهری ما در این است که شهروندان از کنار کیسه زباله به راحتی عبور نکنند و نسبت به آن مسئولیت داشته باشند. باتوجه به اینکه طلای کثیف زباله است، این امر هزینههای بسیاری را به شهر متحمل کرده است و ما درصدد هستیم که سامانههای متعددی برای این امر طراحی کنیم تا مشارکت مردم را در این امر افزایش دهیم. لازم به ذکر است که ۲۵۰ هزار خانواده در این مسیر در سامانه طراحی شده عضویت یافتهاند تا در تفکیک زباله نقش موثری داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد بیان کرد: یکی از فعالیتهایی که برای شورای شهر اهمیت بسیاری داشته است، طرح زودبازده بوده است، زیرا برای هر پل در سطح شهر نزدیک به ۲۰۰ میلیارد سرمایه و برای هر کیلومتر قطارشهری حدود ۲۷۰۰ میلیارد سرمایه نیاز دارد و این امور ممکن است دغدغه اصلی مردم در سطح شهر نباشد، بنابراین در همین راستا طرحی اجرا شده است که در آن با محوریت شورای محله و مساجد، مردم اولویتهای خود را تعیین کرده و در مرحله اول ۱۰ میلیارد تومان برای محلههای مورد هدف بازآفرینی اختصاص دادهایم و در مرحله دوم ۱۵ میلیارد تومان برای آنها اختصاص یافته است و امسال در مرحله سوم نیز مبلغ قابل توجهی اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: چنین برنامههایی تدارک دیده شده است که مردم با توجه به نیازهای خود در جامعه، انتخاب و معضلات خود را حل کنند تا با این امر به همنوعان و دولت خود کمک کنند، زیرا روزانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان شهر مشهد هزینه دارد که باتوجه به این امور و برنامهها درصدد این امر هستیم که این هزینهها را کاهش دهیم و در قسمت دیگری آن هزینه را برای مردم در قالب خدمت ارائه کنیم.
ناصحی در خصوص آموزش تصریح کرد: یکی از ضعفهای ما حوزه آموزش است، زیرا آموزش مناسبی برای فرهنگ شهروندی وجود ندارد و فرهنگ شهرنشینی و همسایگی در میان مردم آموزش داده نشده است. بنابراین در تلاش هستیم که این امر را در شهر افزایش دهیم.
این عضو شورای شهر ادامه داد: زیرساختهای فرهنگی اگر توسط مردم صورت گیرد، بسیار باارزشتر است و تداوم آن بیشتر خواهد بود اما مهمترین ضعف ما در حوزه شهرداری مباحث زیرساختهای ورزشی است که به اعتبار افزایش درصد بودجه فرهنگی در بودجه شهرداری، وظایف و پروژههای متعددی را در خصوص ورزش تعریف کردهایم که در سیاست اصلی ما قرار گرفته است زیرا این امر نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه ایفا خواهد کرد. بنابراین برای پروژههای متعدد ورزشی امسال حدود 2 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده است. همچنین توسعه کتابخانهها، فرهنگسراها و اماکن فرهنگی در اولویت کار شهرداری قرار دارد و برای آن برنامههای متعددی تدبیر شده است، اما مسئله توسعه زیرساختهای ورزشی جهش جدی است که انشاءالله در شورای ششم دنبال خواهد شد.
افزایش سرانه فرهنگ ورزشی کاهش اعتیاد را به دنبال دارد
وی گفت: باتوجه به اینکه مسئولیت ورزش همگانی و مسئولیت جمعآوری معتادین متهاجر برعهده ما گذاشته شده است، هرچقدر سرانه ورزش همگانی شهر افزایش پیدا کند، جمعآوری معتادین متهاجر کاهش یافته و بر سلامت عمومی مردم جامعه تاثیر مطلوبی میگذارد و جوانان کمتر به سمت اعتیاد تمایل نشان میدهند. مسئله مدیریت شهری مسئله چندوجهی است که مصادیق مختلفی را شامل میشود و تصور ما از این مسئله این است که ورزش و اعتیاد رابطه مستقیمی بایکدیگر دارند.
ناصحی در خصوص سرقت و تکدیگری در اطراف حرم گفت: معاونت اجتماعی شورای شهر مشهد به صورت ۲۴ ساعته در این عرصه فعال است و به فعالیت میپردازد، اما موضوع سرقت به شهرداری اختصاص ندارد و دارای مولفههای دیگری است. البته از منظر زیباسازی شهری در این عرصه فعالیت داریم و در تلاش هستیم که آمار آنها را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: در خصوص متکدیان نیز در تلاش هستیم که آنها را شناسایی و باندهای مرتبط با آن را پیدا کنیم و به مقامات قضایی منتقل سازیم تا سطح شهر از این مناظر پاک شود؛ اما این نکته حائز اهمیت است که اکثر این تکدیگران اهل شهر مشهد نیستند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد ادامه داد: افرادی که به بهانه شیشه تمیز کردن، جوراب فروختن و فروش این اقلام مشغول فعالیت هستند، متکدی محسوب نمیشوند و در این دسته جای نمیگیرند. اما برخی از افراد معتقد هستند که این افراد هم تکدیگر هستند، بنابراین برای جمعآوری آنها دچار مشکل میشوند و تناقضی رخ میدهد.
انتهای پیام
نظرات