• چهارشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403020503561
  • خبرنگار : 50214

به مناسبت گرامیداشت تنها شهید واقعه طبس

به مناسبت گرامیداشت تنها شهید واقعه طبس

ایسنا/یزد امروز پنجم اردیبهشت ماه یادآور شکست مفتضحانه آمریکا در حمله نظامی به صحرای طبس در سال ۱۳۵۹ و سالروز شهادت «محمّد منتظر قائم» اولین فرمانده سپاه یزد و تنها شهید مبارزه با نفوذ بیگانگان در واقعه طبس است.

«محمد منتظرقائم» فرزند عالم مجاهد شیخ علی‌اکبر منتظر قائم و از مبارزان علیه پهلوی اول و دوم است. محمد که از فعالان تظاهرات ۱۵ خرداد  ۱۳۴۲ بود، به دلیل حجم گسترده فعالیت بر علیه طاغوت در سال ۱۳۵۱، دستگیر و زندانی شد. او پس از پیروزی انقلاب ۵۷، به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد انتخاب و مسئول بنیانگذاری و تشکیل سپاه یزد شد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد پس از شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس که با هدف آزادسازی جاسوس‌هایش در ایران با عنوان «عملیات پنجه عقاب» و به‌جا گذاشتن چند فروند بالگرد متجاوزین اتفاق افتاد، جهت بررسی اوضاع به ناحیه موردنظر وارد می‌شود تا اطلاعات موجود و فوق‌سری داخل صحنه را جمع‌آوری کند ولی از آن‌ طرف، استکبار جهانی با توجه به این که نقشه‌های خود را نقش برآب می‌دید، تصمیم گرفت تا باقی‌مانده بالگردها منهدم شوند تا اسناد سری نیز به همراه آنها از بین بروند.

کاخ سفید نیز پس از فرار آمریکایی‌ها از ایران با صدور اعلامیه‌ای اعلام کرده بود؛ «آمریکا در عملیاتی در صحرای طبس جهت آزادی جان گروگان‌های اسیر در ایران با شکست روبه‌رو شد و اسناد سری و مهمی در درون هلی‌کوپترها به جای مانده است».

بنابراین با هماهنگی بنی صدر معزول و تنی چند از مزدوران و خودفروختگانی که در نیروی هوایی نفوذ کرده بودند، این منطقه توسط هواپیماهای نیروی هوایی بمباران شد و پاسدار محمد منتظرقائم به فیض شهادت نائل آمد.

از بین بردن اسناد و مدارک به‌جامانده که به‌طور قطع حاوی اسناد و مدارک مربوط‌ به ادامه طرح و برنامه‌های آمریکایی‌ها پس از انجام مرحله اول عملیات بود و همچنین شامل اسامی عوامل مزدور داخلی و جاسوسانی می‌شد که می‌بایست طی این عملیات با آمریکایی‌ها همکاری کنند، خود واقعه‌ای مهم و قابل بررسی است.

هرچند محمد منتظر قائم به عنوان نخستین شهید نبرد رویارو با شیطان بزرگ در این حادثه به شهادت رسید ولی اسنادی که شهید منتظرقائم ایثارگرانه و آگاهانه از انفجار نجات داد، تنها اسناد زنده بر ضد خیانت بنی‌صدر و دار و دسته خیانت‌کار اوست که ابعاد پیچیده عملیات را به خوبی‌گزارش می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha