طالب محمدی در گفت و گو با ایسنا با تبریک فرارسیدن اول اردیبهشت ماه روز ملی گفتاردرمانی، اظهار کرد: دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، نیاز ویژه ذهنی، اتیسم، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری هستند.
وی افزود: اول اردیبهشتماه در تقویم رسمی ایران، سالروز بزرگداشت استاد سخن، سعدی شیرازی است که بهعنوان روز ملی گفتاردرمانی انتخاب شده است و این روز فرصت مغتنمی است برای پرداختن و توجه به اهمیت زبان و گفتار و قدردانی از زحمات گفتار درمانی است که به افراد دارای اختلالات گفتاری کمک شایانی میکنند.
رییس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه رشد گفتار و زبان بر عزت نفس، دستاوردهای تحصیلی و فرصتهای آینده کودک بسیار تأثیر گذار است، عنوان کرد: 11 نیروی گفتار درمانگر در آموزش وپرورش استثنایی استان مداخلات لازم رابرای دانش آموزان با نیازهای ویژه انجام می دهند.
وی با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می برند گفتار و کلمات را نمیتوانند روان ادا کنند و انتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است، افزود: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی را بهبود می بخشد و با تشخیص و درمان زود هنگام از دوران کودکی میتوان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان کمک کرد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک میشود.
محمدی تصریح کرد: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا میکنند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، علاوه برایجاد مشکلات درسی، تحصیلی و ارتباطی در مدرسه، جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری میشود.
وی در ادامه روز ملی گفتار درمانی که نقطه عطف همدلی و همراهی گفتار درمانگران برای آینده ارتباطات بشری است را به تمامی کارشناسان وفعالان حوزه گفتاردرمانی آموزش و پرورش استثنایی استان تبریک عرض کرده و برای تمامی همکاران سختکوش، فهیم و دلسوز این حوزه آرزوی پیشرفت و بهروزی کرد.
انتهای پیام
نظرات