• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403012815610
  • خبرنگار : 71415

آنچه خبرنگاران نیویورک‌تایمز درباره غزه نباید بگویند

آنچه خبرنگاران نیویورک‌تایمز درباره غزه نباید بگویند

پایگاه آمریکایی افشا کرد، مدیران روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی که برای خبرنگاران این روزنامه فرستاده‌اند از آنها خواسته‌اند برای پوشش اخبار جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه از کلماتی مثل «نسل‌کشی»، «پاکسازی قومی» و «سرزمین اشغالی» استفاده نکنند.

به گزارش ایسنا، پایگاه آمریکایی «اینترسپت» به نسخه‌ای از یادداشت داخلی ارسال شده برای خبرنگاران روزنامه نیویورک‌تایمز دست یافته که نشان می‌دهد مدیران این روزنامه آمریکایی به خبرنگارانی که جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را پوشش می‌دهند، دستور داده‌اند عباراتی نظیر «نسل‌کشی»،‌ «پاکسازی قومی» و «سرزمین اشغالی» را استفاده نکنند.

مسوولان روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین از خبرنگاران این نشریه خواستند از کلمه فلسطین «به جز در موارد خیلی نادر» استفاده نکرده و از عبارت «اردوگاه‌های آوارگان» هم برای توصیف مناطق محل سکونت فلسطینی‌های آواره در نوار غزه اجتناب کنند.

این در حالی است که سازمان ملل این مناطق را به عنوان اردوگاه‌های آوارگان به رسمیت شناخته و صدها هزار آواره ثبت شده در این اردوگاه‌ها سکونت دارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی است که این یادداشت که توسط سوزان وسلینگ، دبیر استانداردها و فیلیپ پان، دبیر بین‌المللی این روزنامه و معاون‌های آنها نوشته شده است، برای «حفظ اصول خبرنگاری عینی برای گزارش دادن درباره جنگ غزه» ارسال شده اما چند کارمند این روزنامه به پایگاه اینترسپت گفتند برخی از محتواهای این یادداشت، سند و مدرک ارجحیت دادن این روزنامه به روایات رژیم صهیونیستی هستند.

یک منبع در اتاق خبر نیویورک‌تایمز که نامش را فاش نکرد، درباره این اطلاعیه گفت: «در نگاه کسی که اطلاعی از پس زمینه تاریخی جنگ اسرائیل و فلسطین نداشته باشد، محتوای این یادداشت حرفه‌ای و منطقی به نظر می‌آید اما اگر شما از این پس زمینه تاریخی اطلاع داشته باشید کاملا واضح است که این یادداشت تا چه حد توجیه‌کننده اقدامات اسرائیل است.»

این دستورالعمل نخستین بار در ماه نوامبر برای خبرنگاران نیویورک‌تایمز فرستاده شد و در ماه‌های بعد مرتبا به روز رسانی شد. این یادداشت تصویری از طرز تفکر مسوولان روزنامه نیویورک‌تایمز در ضمن مواجهه آنها با تلاطمات در اتاق خبر پیرامون پوشش خبری این روزنامه از جنگ غزه به دست می‌دهد.

مدت کمی بعد از شروع حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی، تنش‌ها در اتاق خبر نیویورک‌تایمز بر سر نحوه پوشش این تحولات بالا گرفت. برخی از کارمندان تاکید کردند این روزنامه در حال ارجحیت دادن به روایات اسرائیل درباره این رخدادها بوده و استانداردها را برای پوشش رخدادها اعمال نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha