بخش عمدهای از جاده کمربندی شیراز که اتفاقا در محدوده شهری و بسیار پرتردد نیز قرار دارد، مدتهاست که در تاریکی مطلق فرو رفته است و چیزی نمانده که عدم تامین نور در این محدوده، یکساله شود.
در بهمنماه ۱۴۰۲ با چند نفر که بهنظر میرسید در این خصوص صاحب نظر و مسئول باشند، گفتوگو کردیم.
علی یزدانی، معاون ایمنی و حریم ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس در این ارتباط به خبرنگار ایسنا گفت: طبق صورت جلسهای که در اسفندماه ۱۴۰۱ به امضای مسئولان مربوطه رسید، نگهداری کمربندی در محدوده شهر به عهده شهرداری شیراز گذاشته شد. البته ما تا اردیبهشتماه سال جاری قرارداد نگهداری آن منطقه را داشتیم و در دو ماه بعدی نیز نگهداری و از جمله روشنایی محدوده شهری را ادامه دادیم، اما پس از آن دیگر وظیفهای در این خصوص نداشتیم.
همچنین با توجه به اینکه نقاط تاریک کمربندی شیراز مربوط به محدوده منطقه ۹ شهرداری میشود، از شهردار این منطقه خواستیم تا توضیحات خود را ارائه دهد.
عبدالصالح رستمزاده به خبرنگار ایسنا گفت: روشنایی آن محدوده از کمربندی که به شهرداری واگذار شده است، مانند سایر نقاط شهر بر عهده اداره برق است و قانونگذار این را مشخص کرده است. بارها هشدار دادهایم که چون برق آن منطقه قطع است، دائما مورد سرقت قرار میگیرد. تا زمانی که برق در کابلها وجود دارد، دزد نمیتواند آنها را جابهجا کند. بنابراین ما هم خواستار رسیدگی سریعتر به این موضوع هستیم. روا نیست که شهرداری پولی را که میتواند در جایی دیگر برای رفاه و آسایش مردم منطقه هزینه کند، در جایی هزینه کند که وظیفهاش نیست.
شهردار شیراز نیز در این خصوص پاسخ کوتاهی داد و گفت: تامین روشنایی کمربندی وظیفه شهرداری نیست اما شهرداری در این خصوص کمک میکند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز هم به مشکلی که در رابطه با تامین روشنایی کمربندی وجود دارد اشاره کرد و گفت: ایمنسازی محور کمربندی، موضوع اصلی است. یعنی ابتدا باید مشکل ایمنی محور رفع شود تا بخش روشنایی به شرکت توزیع شیراز تحویل شود. در صورتجلسات استانداری، متولی هر بخش مشخص شده است. در مسیر ایمنسازی پروژه، بعضی از فعالیتها تقدم و تاخر دارد. در حال حاضر با توجه به محافظهای بلوکی که در کنار مسیر قرار داده شده است، اصلا امکان نزدیک شدن به پایههای روشنایی وجود ندارد. یعنی اگر بخواهیم روشنایی را اصلاح کنیم، باید در باند سبقت قرار بگیریم که ممکن نیست.
محمدرضا سلاحی با بیان اینکه در این زمینه هیچ اختلاف نظر و سکوتی بین مسئولان و متولیان امر وجود ندارد، افزود: طبق جلساتی که داشتهایم، فکر میکنم بخش اعظمی از مسائل تا قبل از عید نوروز رفع شود. ما با اداره راه و همچنین شهرداری شیراز در تعامل کامل هستیم و معاونت استانداری هم وظایف حاکمیتی خود را به خوبی انجام داده است و چارچوب فعالیتها واضح است.
در اواسط بهمنماه و در نشست خبری استاندار فارس، محمدهادی ایمانیه در واکنش به سوال خبرنگار ایسنا، پاسخگویی در خصوص وضعیت روشنایی کمربندی شیراز را به مدیرکل دفتر فنی استانداری واگذار کرد.
امیرحسین جمشیدی روز ۱۴ بهمنماه در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: از لحاظ قانونی، تامین روشنایی محدوده شهری به عهده شرکت توزیع نیروی برق شیراز است. این شرکت میگوید؛ چون این پروژه از راهداری تحویل ما شده است، پایهها و چراغهایی که خراب شده است باید به صورت سالم به ما تحویل شود تا از این پس، نگهداری و تامین روشنایی را به عهده بگیریم.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس افزود: طی آخرین رایزنی که ما انجام دادیم، قرار شد آن قسمتهایی که فقط نیاز به تعویض لامپ دارد توسط شرکت توزیع برق انجام شود. آن قسمتهایی هم که نیاز به برق رسانی و ترانس دارد، توسط شهرداری تامین اعتبار شده تا مشکل این قسمت برطرف شود.
جمشیدی درباره مساله سرقت کابلها و لامپ در محدوده خاموش کمربندی شیراز نیز گفت: بحث روشنایی نیاز به پیمانکار برای تامین و نگهداری دارد. متاسفانه در مدت اخیر، پیمانکاری برای این منظور مشخص نشد و محدوده بدون نظارت باقی ماند که باعث سرقت برخی لامپها و کابلها شد.
وی در پاسخ به این سوال که با فرارسیدن ماه پایانی سال و افزایش ترافیک در کمربندی شیراز، آیا امیدواری برای حل مساله در آینده نزدیک وجود دارد یا خیر، گفت: امیدواریم حداکثر تا شب عید قسمت عمدهای از روشنایی کمربندی شیراز تامین شود.
حالا پس از گذشت بیش از ۲ ماه از گزارشهای سریالی ایسنا و وعده نهایی مقام مسئول، تغییر چندانی در وضعیت روشنایی کمربندی شیراز مشاهده نمیشود.
با گذر از ایام نوروز و محقق نشدن آن وعده، دوباره با مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس تماس گرفتیم تا توضیحاتی در این خصوص ارائه شود، اما وی تا زمان انتشار این مطلب، پاسخگو نبوده است.
به گزارش ایسنا، در گزارشهای قبلی و با توجه به صحبتهای مسئولان مربوطه، عنوان شده بود که ۱۸ کیلومتر از کمربندی شیراز فاقد روشنایی است و ۲۷ کیلومتر باقیمانده مشکلی از این بابت ندارد؛ اما بازدید میدانی خبرنگار ایسنا طی شبهای اخیر نشان میدهد که ۲۳ کیلومتر این کمربندی دارای روشنایی است و تقریبا نیمی از آن با وجود برخورداری از ستونهای برق، فاقد روشنایی است.
مناطق تاریک و روشن به تناوب و در نقاط مختلفی که در حوزه اختیارات راهداری فارس و یا شهرداری شیراز هستند تقسیم میشوند و بهعنوان مثال، ۸ کیلومتر ابتدایی کمربندی از سمت پل فسا تا محله سلطان آباد که در حوزه اختیارات راهداری فارس است، فاقد روشنایی است و در مناطق شهری نیز کمتر از ۷ کیلومتر از روشنایی برخوردار است.
انتهای پیام
نظرات