علی اکبر حسینی محراب در نشست بررسی روند اجرایی پروژه قطار شهری اهواز و وضعیت حمل و نقل عمومی اهواز که امروز (۱۸ فروردین ماه) برگزار شد، بر شروع مجدد عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اهواز و انتخاب پیمانکار جدید در سریع ترین زمان ممکن تاکید کرد.
در این نشست مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز نیز گزارشی از آخرین وضعیت پروژه ارائه داد.
بنا بر این گزارش قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت «کیسون» به عنوان اجرا کننده و شرکت «نورینکو» چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این پروژه به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد مییابد و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر احداث میشود و تاکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
این پروژه به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲ ، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.
تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز انجام شده و عملیات معماری چهار ایستگاه نیز انجام شده است.
بیشترین پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز در فاز یک (از فرودگاه تا مصلا)، به میزان ۵۳ درصد است، فاز ۲ این پروژه حدود ۲۷ درصد و فازهای دیگر هم حدود ۹ درصد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
چهار هزار میلیارد ریال اوراق از سهم دولت توسط وزارت کشور برای این پروژه اختصاص یافته است.
در این نشست همچنین موضوع نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش سازمان تاکسیرانی اهواز یک هزار و ۹۵۵ تاکسی (زرد رنگ) تحت نظارت این سازمان فعال هستند که ۸۸ درصد آن فرسوده محسوب می شوند و در راستای نوسازی ناوگان، ۴۰ دستگاه خودروی سورن پلاس صفر در آبان ماه سال گذشته با خودروهای فرسوده جایگزین شد و همچنین قرار است ۱۲۰ دستگاه جدید تا پایان تیرماه وارد ناوگان شهری اهواز شود.
انتهای پیام
نظرات