این استاد قرآن در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه پدر من «حاج شیخ غلام محمود نجفی کشمیری» از علمای نجف بودند و مداوم فرزندان خود را به حفظ قرآن تشویق میکردند از دوران کودکی در این رشته شروع به فعالیت کردم و در قرائت و حفظ قرآن قدم گذاشتم. با توجه به این سابقه در سنین نوجوانی در ایالتهای کشمیر و سند استاد التجوید شدم و کار تجوید قرآن را آغاز کردم. بنابراین پس از مدتی با حمایتهای مقام معظم رهبری و نماینده ایشان در شهر کراچی موس سه جماران حفظ قرآن را در شهر کراچی تاسیس کردیم.
وی اضافه کرد: با توجه به حمایتهای مقام معظم رهبری تاکنون حدود ۲۵ دوره حفظ کامل قرآن از سال ۲۰۱۳ در این موسسه برگزار شده است و بسیاری از نوجوانان شیعه مذهب پاکستان، توسط این موسسه توانستهاند با قرآن آشنا شوند و حافظ کل قرآن کریم شوند. همچنین موسسه علوم قرآن جماران نیز در شهر کراچی تاسیس شده است که در این موسسه دانشآموزان سنین ۱۰ الی ۱۵ سال فعالیت دارند و آموزشهای قرآنی را دریافت میکنند. لازم به ذکر است که طی این آموزشها نوجوانان در طول یک سال و ۸ ماه کل قرآن را حفظ میکنند و حافظ کل قرآن میشوند.
دکتر محمود ادامه داد: شیعیان در پاکستان اقلیت جامعه را تشکیل میدهند و تنها ۳۰ درصد از مردم پاکستان، شیعه مذهب هستند. اما این نکته حائز اهمیت است که کشور پاکستان جمعیتی حدود ۲۵۰ میلیون نفر را در خود جای داده است که ۳۰ درصد آن هم جمعیت چشمگیری است و نسبت به دیگر کشورهای اسلامی و مسلمانخیز، مردم مسلمان زیادی دارد، که اکثر آنها پیرو رهبر ایران هستند و خط فکری مقام معظم رهبری و آیتالله سیستانی را دنبال میکنند.
این دکتر ادبیات تطبیقی اردو و زبان فارسی عنوان کرد: اسلام و تشیع در پاکستان نسبت به ایران با چالشهای بسیاری در حوزه فرهنگ روبهرو شده است و با توجه به روایتهای تاریخی از زمانی که انگلستان شبه قاره را تحت استعمار خود گرفته بود، این چالشها و مشکلات در کشور پاکستان شدیدتر شده است. یکی از این چالشها جایگزین شدن زبان انگلیسی در کشور پاکستان است، زیرا قبل از استعمار انگلستان زبان مشترک مردم پاکستان فارسی و اردو بوده است، اما امروزه زبان علمی مشترک مردم پاکستان به انگلیسی تغییر یافته است و کودکان از ۴ سالگی تحت تعلیم زبان انگلیسی قرار میگیرند و زبان اردو تنها به زبان محاوره آنها تبدیل شده است. بنابراین با توجه به گسترش زبان انگلیسی در این کشور فرهنگ غرب نیز نمودهای بسیاری در این کشور داشته و چالشهای دیگری را به وجود آورده است.
لباس مردم پاکستان، نمایانگر هویت فرهنگی آنها است
وی گفت: با توجه به این موارد خانوادهها سعی دارند که علاوه بر مدرسه علمی، فرزندان خود را بعد از زمان مدرسه علمی به مدرسه دینی بفرستند تا با قرآن و عقاید دینی انس پیدا کرده و از چالشهای دیگر جلوگیری کنند. همچنین تجلی فرهنگ غرب تهدیدی برای مردم کشور پاکستان محسوب میشود که مظاهر آن در کشورهای مختلف از جمله پاکستان پدیدار شده است، که این امر در تزلزل بنیان خانوادهها تاثیر مضاعفی دارد. لازم به ذکر است که در پاکستان خانمها و آقایان موظف هستند که در مراسم دینی لباس اصیل پاکستانی را به تن کنند و با این لباس حاضر شوند. همچنین مسئولین کشور پاکستان هم موظف هستند که برای سفر به کشورهای دیگر و ملاقات با مسئولین کشورهای دیگر با لباس اصیل خود که نماد هویت فرهنگی پاکستان است، حاضر شوند. لازم به ذکر است که حدود ۷۰ درصد مردم پاکستان نیز در این امر مشارکت داشته و هویت فرهنگی خود را با پوشیدن لباس اصیل پاکستانی حفظ کردهاند. بنابراین در این زمینه موفق بودهایم که نمود فرهنگ غرب را خنثی کنیم و از ورود فرهنگ غربی در این زمینه جلوگیری کنیم.
محمود ابراز کرد: فرهنگ نماد و باوری است که ریشه در جان آدمی دارد و این امر در سراسر زندگی افراد خود را بروز میدهد، به عنوان مثال هنگامی که صدای اذان از بلندگوها در سراسر کشور پاکستان پخش میشود، تمامی خانمها حتی خانمهای کمحجاب، باتوجه به فرهنگ کشور پاکستان حجاب خود را رعایت میکنند و به صدای اذان احترام میگذارند؛ این امر نشاندهنده فرهنگ دینی مذهبی یک کشور است که باید از آن مراقبت شود.
نفوذ فرهنگ غرب در بنیان خانوادههای پاکستانی تاثیر گذاشته است
این استاد قرآنی اضافه کرد: نفوذ فرهنگ غرب در بنیان خانوادههای پاکستان تاثیر گذاشته است و بسیاری از آداب و رسوم و باورهای خانوادهها را تغییر داده است و جشنهای غربی ولنتاین، کریسمس و ... در این کشور رواج یافته است. لازم به ذکر است که موارد مهمی از قبیل ازدواج، کار و فرزندآوری نیز تحت تاثیر فرهنگ غرب در برخی از نواحی پاکستان تغییر کرده است، به عنوان مثال سن ازدواج در شهرهای مدرن پاکستان افزایش چشمگیری داشته است.
وی عنوان کرد: یکی از عواملی که در کشور پاکستان و حتی در جهان اسلام بین مردم مسلمان و شیعه تفرقه انداخته است، عملیاتهای تروریستی است که در مجامع اسلامی مردم را دچار رعب و وحشت میکنند. اما باید توجه داشت که اصولا هر مسلمانی نماینده اسلام نیست و هر فردی که ادعای مسلمانی دارد، نشاندهنده عقاید اسلام نیست. شهرهایی از پاکستان که مجاورت مرزی با افغانستان دارند، بیشتر درگیر این عملیتهای تروریستی هستند؛ بنابراین باید هوشیارتر باشند و سرمنشاء این اقدامات را دین الهی ندانند.
محمود ادامه داد: لازم به ذکر است که علیرغم اینکه دولت و ارتش پاکستان، شهیدان زیادی در این راه فدای کشور کردهاند، متاسفانه نتوانستهاند تروریستها را نابود سازند و به صورت حداکثری مقابل آنها بایستند. زیرا تروریستها از سوی دولتهای مختلفی حمایت میشوند و قصد ویرانی بسیاری در میان جوامع اسلامی دارند. بنابراین از تمامی مردم تقاضا دارم که این امور را از دین جدا کنند و آنها را به عنوان نماینده اسلام نپذیرند تا بتوانند دین درست الهی را بشناسند و به آن عمل کنند. همچنین علمای اهل پاکستان به ۲ دسته تقسیم میشوند که دسته اول با شعار وحدت بین مسلمین عمل میکنند و بین شیعه و سنی تفرقهپراکنی نمیکنند، اما دستهای از علمای اهل سنت هستند که شیعیان را کافر دانسته و موجب به وجود آمدن تفرقه و مشکلاتی در میان شیعیان و سنیان میشوند.
اشعار اقبال لاهوری، نقطه عطفی برای وحدت مسلمین
این دکتر ادبیات تطبیقی اردو و زبان فارسی تصریح کرد: اقبال لاهوری فیلسوف مشرق زمین علیرغم اینکه اهل سنت بوده است، اما محب اهل بیت(ع) است و در این باره سرودههای مختلفی دارد. همچنین در اشعار اقبال لاهوری مشخص است که تنها دغدغه ایشان در سالهای پایانی عمر خود، وحدت مسلمین بوده است و در این باره توصیههای زیادی در قالب شعر به زبان اردو، فارسی و عربی ارائه کرده است. لازم به ذکر است که اشعار اقبال اگر در ایران و دیگر کشورها بررسی شود، نقطه عطفی برای وحدت مسلمین جهان به وجود میآورد و مسلمانان را گرد هم جمع میکند. اقبال در برههای از زمان در شعرهایش به اصل وجودی مسلمانان اشاره کرده است و الگو سازی مناسبی برای مسلمانان در شعرهای خود نگاشته است.
انتهای پیام
نظرات