• جمعه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403011707859
  • خبرنگار : 50675

طوفان رمضان/

قاسمی: در بحث حمله به کنسولگری ایران، جمهوری اسلامی حق مقابله به مثل دارد

قاسمی: در بحث حمله به کنسولگری ایران، جمهوری اسلامی حق مقابله به مثل دارد

ایسنا/قم عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم گفت: به دلیل نبود دستاورد برای اسرائیل در جنگ غزه، اسرائیل به دنبال بهانه‌ای برای باز کردن پای ایران به درگیری است.

غلامعلی قاسمی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره جنایت اسرائیل از منظر حقوق بین‌الملل، اظهار کرد: در امان بودن از تعرض اماکن دیپلماتیک، بخشی از حقوق بین‌الملل است و همه سازمان‌ها و دادگاه‌های بین‌المللی بر آن تاکید دارند ولی در این بین بعضی کشورها از این قانون سرپیچی می‌کنند که از لحاظ حقوق دیپلماتیک سفارت‌ها باید مصون از تعرض باشند.

وی افزود: تمام سازمان‌های بین‌المللی بر این مصونیت تاکید دارند و معاهدات مختلفی از جمله معاهده ۱۹۶۲ وین در این زمنیه وجود دارد، علاوه بر اسناد، عرف بین‌المللی هم مصونیت را قبول داد، یعنی حتی به صورت نانوشته هم مصونیت سفارتخانه‌ها محترم شمرده می‌شود و الزام حقوقی برای کشورها دارد.

قاسمی با اشاره به جنبه‌های حقوقی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، گفت: منابع معتبر و رسانه‌های جهانی و اسرائیلی تایید کردند که این حمله توسط اسرائیل صورت گرفته است و هیچ کشوری منکر این نیست که اسرائیل حقوق بین‌الملل را نقص کرده است و نشانه حساسیت این موضوع برگزاری نشست شورای امنیت بود که اعضای آن مواضعشان را بیان کردند، اگر چه دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه در پی دلیل تراشی بودند و می‌خواستند ایران را مقصر جلوه دهند.

وی افزود: با وجود دلیل‌تراشی‌های این سه کشور، دیگر کشورهای جهان و افکار عمومی چنین عملی را محکوم کردند، همچنین معاون سفیر ایران در ملل متحد مواضع خود را اعلام کرد؛ جمهوری اسلامی در چنین بحران‌هایی با ارزیابی دقیق تصمیم مناسب را می‌گیرد و با توجه به نبود دستاورد اسرائیل در جنگ غزه، آن‌ها به دنبال به انحراف کشیدن موضوع  و در پی درگیری با جمهوری اسلامی هستند و قصد دارند ایران را مجبور به واکنش دادن کنند.

قاسمی ادامه داد: در چنین شرایطی نباید انتظار ناپخته عمل کردن جمهوری اسلامی را داشت، از نظر من جمهوری اسلامی در سطح عالی، قضیه را در شورای امنیت ملی مطرح کرده است. همچنین جمهوری اسلامی حق مقابله به مثل را دارد و در زمان و مکان مناسب این کار را انجام خواهد داد.

وی در پایان با اشاره به حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی گفت: دولت‌ها رویه دفاع متقابل را پذیرفتند و جمهوری اسلامی در جای مناسبی از این حق استفاده خواهد کرد و بازدارندگی را حفظ می‌کند، ضمن اینکه پیگیری حق ایران در مراجع بین‌المللی برای ایجاد فشار بر حامیانش، اقدام مناسبی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

بنام خداوند منتقم البته ظاهر قضیه رژیم جعلی و تروریستی است که قصد درگیری با ایران رادارد درپس پرده ابرتروریست امریکا و کشورهای غربی است لذا همگی انها کور خوانده اند برای امریکا دیگر ابرو نمانده در سطح جهان نشان داد که دموکراسی امریکایی یعنی جنایت و اشغالگری و کشتار مسلمانان پس بحول قوه الهی اینبار ریشه صهیونیست و ابرتروریست امریکا از خاور میانه کنده خواهد شد و زمینه سازی سری ان انجام شده است .

avatar
۱۴۰۳-۰۱-۱۸ ۱۱:۲۱

چراوقتی هزاران کودک درغزه داره کشته میشه کشورهای حامی حقوق بشرسکوت کردند!!!