راه آهن به عنوان یکی از شریانهای اصلی حمل و نقل در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. این شریان به علت سرعت مناسب، امن بودن و حمل و نقل سبز، نقش اساسی در جابجایی مسافر و بار ایفا میکند، در استان مازندران نیز این خط ریلی از قائم شهر تا ساری و فیروزکوه ادامه دارد و مسافران زیادی را در طول سال به تهران و مشهد جابجا میکند همچنین با توجه به فعالیت چندین بندر و گمرک در استان نقش حیاتی را در جابجایی بار و کالا دارد.
در این میان میتوان به حساسیت کنترل ترافیک راه آهن اشاره کرد که با توجه به دقت و سرعت مناسب در این حوزه، تبحر مسئولین و کارکنان بخش کنترل ترافیک را نشان میدهد.
«ابراهیم پوریانی» مسئول کنترل ترافیک راه آهن شمال در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختمان کنترل ترافیک راه آهن دارای دو بخش نواحی و ستاد مرکزی در تهران است، اظهار کرد: از تهران فرمانهای کلی به نواحی داده میشود و در این قسمت کار انجام می شود، کارکنان این مرکز کنترل که در واقع چشم بیدار راه آهن هستند در سه شیفت کار میکنند و در این سه شیفت تردد، تنظیم و تشکیل قطارها، تلاقی و سبقت همه قطارها کنترل میشود.
وی افزود: تمامی اتفاقاتی که در طول ۲۴ ساعت برای این اداره کل روی میدهد مورد رصد قرار میگیرد و مسئولانی که وظیفه اصلاح را دارند اطلاع رسانی شده و اگر نیاز باشد اطلاعات به تهران هم ارسال میشود.
پوریانی با تاکید بر اینکه این مسئولیت در ایام نوروز تشدید میشود و مورد رصد بیشتری قرار میگیرد، تصریح کرد: در صورتی که اتفاتی روی دهد علاوه بر مسئولین استان به مسئولین تهران (کشیک ستاد) نیز اطلاع رسانی خواهد شد.
مسئول کنترل ترافیک راه آهن شمال گفت: در طول ۲۴ ساعت در مانیتوری گراف ترسیم و حرکت قطارها مشخص میشود، با توجه به اینکه در تعطیلات هستیم گراف بررسی و ایرادها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا برای سفرهای بعدی اتفاق خاصی پیش نیاید.
پوریانی ادامه داد: کنترل سیر و حرکت یکی از مشاغل سخت راه آهن است و کارهای راه آهن را رصد میکند.
پوریانی در خصوص حوادثی که طی یک سال گذشته رخ داده است، گفت: در راه آهن شمال، ادارات مختلفی همچون بخش مسافری و سوانح که دارای مدیریت جداگانه هستند برای بررسی مسائل فعالیت دارند. که با تحلیل و پایش؛ در بخش ایمنی نظارت بر شبکه نیز مورد دستهبندی، تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
مسئول کنترل و ترافیک راه آهن شمال درباره مدیریت در تاخیرها حرکت قطار و تلاقی نکردن با قطارهای بعدی به ایسنا، گفت: یکی از کارهای کنترل، تلاقی سبقت است تا پیشبینی کند که بهترین حالت اجرا شود.
پوریانی تاکید کرد: مردم با خیال راحت با قطار مسافرت کنند و به دلیل مدیریت این حمل و نقل و کارکنان کنترل نیز ۲۴ ساعت بیدار هستند حتی یک لحظه هم نمیتوانند پلک روی هم بگذارند.
پوریانی با بیان اینکه به قطار، حمل و نقل سبز گفته میشود، یادآور شد: به صورت راندوم یک قطار مسافری ۳۶۰ نفر را جابجا میکند اگر تقسیم بر چهار برای سوار شدن هر خودرو شوند چه تعداد باید تردد در جادهها انجام شود.
وی ادامه داد: قطار هم از لحاظ سوخت و ایمنی به صرفه است و واقعا حمل و نقل سبز محسوب میشود و یا در بخش باری ۵۵ تن بار را جابجا میکند که اگر با کامیون بخواهد جابجا شود چه تعداد کامیون و با چه خطراتی در جادهها همراه است.
مسئول کنترل ترافیک راه آهن شمال یک، بیشترین کالاهایی که از طریق قطار جابجا میشود را بارهایی دانست که از بندر وارد استان میشود، که شامل گندم، ذرت، نفت کوره، سیمان، سنگ نمک، ذغال سنگ است.
پوریانی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در چند سال اخیر اتفاق افتاد واگنهای ترانزیت بوده است که مسئولین در این بخش خیلی حساس هستند مانند واگنهای روسی که مستقیم از مرز وارد میشود.
انتهای پیام
نظرات